Igor Tretinjak, 30. 6. 2017

Igor Tretinjak bere sodobno slovensko dramo

Hrvaški teatrolog Igor Tretinjak, asistent na Oddelku za gledališko umetnost Umetniške akademije v Osijeku (program lutkarstvo), je štafeto branja sodobne slovenske dramatike sprejel iz rok Anđele Vidović. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskal bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločil, da obiskovalcem portala v branje priporoči tekst Nebojše Pop-Tasića Salto mortale (Ples življenja).
:
:

Igor Tretinjak / Foto: Osebni arhiv

Lutkarstvo in odraslo občinstvo sta v hrvaškem gledališču v zadnjem desetletju, kar ga kritično spremljam, nezdružljiva pojma. S tem ko so se naši lutkarji in gledališčniki popolnoma obrnili k mlajšemu občinstvu, so se odrekli lutkini tragični in groteskni preobleki, ki se zelo dobro poda tako njej kot tudi današnjemu času. S tem so pristrigli peruti lutkini večpomenskosti in osiromašili hrvaški lutkovni in gledališki izraz.

Zaradi te osiromašenosti hrvaškega lutkarstva je vsaka lutkovna predstava za odrasle, ki prispe na naše odre, pravi mali praznik za vse resnične ljubitelje lutk. Ena takih predstav se mi je vtisnila globoko v spomin na festivalu PIF pred štirimi leti v Zagrebu. Gre za predstavo Salto mortale v režiji Silvana Omerzuja po besedilu Nebojše Pop-Tasića.

Ko sem od kolegice, gledališke kritičarke Anđele Vidović, prevzel štafetno palico in s tem priložnost, da bralcem priporočim eno od dram, objavljenih na tem portalu, sem se lotil iskanja. Vrtel sem se okrog groteske, lutkarstva, parodije ... in naletel prav na Salto mortale. Ko sem enkrat opazil tega starega znanca, me niti izvajanje dvojnih in trojnih salt po iskalniku ni moglo več odlepiti od njega.           

Že pred štirimi leti me je popolnoma osvojilo odrsko besedilo, nedavno neposredno srečanje z njim pa je mojo ljubezen še utrdilo in potrdilo, da sta lutkarstvo in groteska naravna sopotnika, včasih pa tudi idealna sotrpina.

V drami Salto mortale se Smrt, glavna junakinja, znajde v mestu, ki se ji smeji v brk, saj jo je uspelo premagati – v Mestu nesmrtnih. Tu pred Smrtjo in bralcem svoj groteskni ples življenja brez prestanka plešejo predstavniki šestih (ne)smrtnih grehov, sedmi, Lenoba, pa postane lutka v rokah zdravnikov in takšna, brez lastnih niti, pozna smrt. Čeprav smrt v zaključku na prvo žogo deluje mračno, nesmrtnost v delu ni predstavljena kot prostor miru in sloge, temveč kot svet, v katerem greh in okrutnost vsakodnevno goltata vsak smisel. V takem svetu je Smrt težko pričakovana pika na i, smisel v okrutnosti nesmisla, konec v nesmislu neskončnosti.

Ne nazadnje je nujna tudi za samo dramo, ki bi brez nje zašla v nesmisel večnega trajanja.            

Ker je imel Nebojša Pop-Tasić lutko v mislih že med pisanjem besedila, je tega večplastno prilagodil lutkovnemu izrazu. Na vsebinski ravni je ustvaril zelo zanimiv lutkovni svet ter pri tem Lenobo postavil v vlogo lutke, ki ni gospodar lastnih niti, in s tem omogočil konec tako njej kot tudi sami drami.

Z verzno obliko, ki v svojem bistvu več skriva kot odkriva, je dal vetra v jadra metaforičnosti lutke; režiserju, izvajalcem in gledalcem pa omogočil, da celoto napolnijo s svojimi zaključki. Hkrati pa rima, hitrost in kratkost kitic ter poigravanje s pomensko ravnjo ustvarjajo zelo prijeten in dinamičen ritem dogajanja, ki je na voljo izvajalcem pri oblikovanju ritma in gibanja likov.

Igra, ki izvira iz vseh plasti besedila, je ključni element, ki resnosti nesmiselne nesmrtnosti nadene nasmeh groteske. Igra, ki je vpletena že v sam naslov – salto mortale kot usodni preobrat oziroma smrtonosni skok v – smrt.

Po koncu druženja s tem zelo zanimivim besedilom štafetno palico predajam svojim kolegom.

Povezava: Nebojša Pop-Tasić: Salto mortale

Nebojša Pop-Tasić, Salto mortale

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Povezani dogodki

Simona Hamer, 14. 4. 2017
Simona Hamer bere sodobno slovensko dramo
Barbara Hieng Samobor, 28. 4. 2017
Barbara Hieng Samobor bere sodobno slovensko dramo
Mojca Kreft, 28. 4. 2017
Mojca Kreft bere sodobno slovensko dramo
Tomi Janežič, 9. 6. 2017
Tomi Janežič bere sodobno slovensko dramo
Jasna Pintarič, 9. 6. 2017
Jasna Pintarič bere sodobno slovensko dramo
Maja Šorli, 28. 4. 2017
Maja Šorli bere sodobno slovensko dramo
Mojca Jan Zoran, 21. 4. 2017
Mojca Jan Zoran bere sodobno slovensko dramo
Dubravko Mihanović, 26. 5. 2017
Dubravko Mihanović bere sodobno slovensko dramo
Nina Mitrović, 2. 6. 2017
Nina Mitrović bere sodobno slovensko dramo
Nina Šorak, 26. 5. 2017
Nina Šorak bere sodobno slovensko dramo
Ana Kovačič, 26. 5. 2017
Ana Kovačič bere sodobno slovensko dramo
Primož Ekart, 16. 6. 2017
Primož Ekart bere sodobno slovensko dramo
Marinka Poštrak, 30. 6. 2017
Marinka Poštrak bere sodobno slovensko dramo
Maša Pelko, 16. 6. 2017
Maša Pelko bere sodobno slovensko dramo
Lejla Švabič, 30. 6. 2017
Lejla Švabič bere sodobno slovensko dramo
Nebojša Pop Tasić, 30. 6. 2017
Nebojša Pop Tasić bere sodobno slovensko dramo
Jaša Koceli, 16. 6. 2017
Jaša Koceli bere sodobno slovensko dramo
Andreja Kovač, 26. 5. 2017
Andreja Kovač bere sodobno slovensko dramo
Anja Novak, 16. 6. 2017
Anja Novak bere sodobno slovensko dramo
Eva Kraševec, 23. 6. 2017
Eva Kraševec bere sodobno slovensko dramo
Maruša Majer, 19. 5. 2017
Maruša Majer bere sodobno slovensko dramo
Iza Strehar, 19. 5. 2017
Iza Strehar bere sodobno slovensko dramo
Petra Pogorevc, 19. 5. 2017
Petra Pogorevc bere sodobno slovensko dramo
Zala Dobovšek, 26. 5. 2017
Zala Dobovšek bere sodobno slovensko dramo
Darja Reichman, 23. 6. 2017
Darja Reichman bere sodobno slovensko dramo
Anja Krušnik Cirnski, 26. 5. 2017
Anja Krušnik Cirnski bere sodobno slovensko dramo
Anja Novak, 12. 5. 2017
Anja Novak bere sodobno slovensko dramo
Jure Gantar, 12. 5. 2017
Jure Gantar bere sodobno slovensko dramo
Blaž Lukan, 12. 5. 2017
Blaž Lukan bere sodobno slovensko dramo
Mojca Redjko, 12. 5. 2017
Mojca Redjko bere sodobno slovensko dramo
Nejc Gazvoda, 23. 6. 2017
Nejc Gazvoda bere sodobno slovensko dramo
Tatjana Ažman, 16. 6. 2017
Tatjana Ažman bere sodobno slovensko dramo
Matej Bogataj, 12. 5. 2017
Matej Bogataj bere sodobno slovensko dramo
Marko Bratuš, 12. 5. 2017
Marko Bratuš bere sodobno slovensko dramo
Matevž Biber, 19. 5. 2017
Matevž Biber bere sodobno slovensko dramo
Lea Kukovičič, 9. 6. 2017
Lea Kukovičič bere sodobno slovensko dramo
Jernej Potočan, 5. 5. 2017
Jernej Potočan bere sodobno slovensko dramo
Tomaž Toporišič, 28. 4. 2017
Tomaž Toporišič bere sodobno slovensko dramo
Anđela Vidović, 9. 6. 2017
Anđela Vidović bere sodobno slovensko dramo
Urška Brodar, 11. 8. 2017
Urška Brodar bere sodobno slovensko dramo
Tereza Gregorič, 7. 7. 2017
Tereza Gregorič bere sodobno slovensko dramo
Tjaša Črnigoj, 7. 7. 2017
Tjaša Črnigoj bere sodobno slovensko dramo
Pia Brezavšček, 18. 8. 2017
Pia Brezavšček bere sodobno slovensko dramo
Eva Nina Lampič, 7. 7. 2017
Eva Nina Lampič bere sodobno slovensko dramo
Urša Adamič, 11. 8. 2017
Urša Adamič bere sodobno slovensko dramo
Tin Grabnar, 11. 8. 2017
Tin Grabnar bere sodobno slovensko dramo
Alja Lobnik, 11. 8. 2017
Alja Lobnik bere sodobno slovensko dramo
Diana Koloini, 11. 8. 2017
Diana Koloini bere sodobno slovensko dramo
Nejc Rožman Ivančič, 18. 8. 2017
Nejc Rožman Ivančič bere sodobno slovensko dramo
Igor Samobor, 18. 8. 2017
Igor Samobor bere sodobno slovensko dramo