Novi Zato. je potomec „starega" Zato.-ja.
Zato. (in pika) je bilo ime gledališke skupine, ki je nastala leta 1991. Skupina si je zadala cilj: profesionalizirati ptujsko gledališče. Ko nam je to uspelo, je druščina Zato. prenehala obstajati in se je samo-razpustila.
Samo M. Strelec, eden od soustanoviteljev Zato.-ja, sem postal direktor novo ustanovljenega gledališča, igralci pa so se razkoropili po slovenskih gledališčih od Trsta do Maribora. In Mestno gledališče Ptuj je leta 2015 praznovalo že 20 let od ustanovitve oz. ponovne profesionalizacije. Ja, tako teče čas ...
15. aprila 2008 sem ustanovil zasebni zavod Novi Zato. Že zopet s piko.
Zakaj?
Zato, ker vsak dan najdem razlog, zakaj vstanem iz postelje.
Zato, ker se vsak dan sprašujem, zakaj nekaj početi, nekaj drugega, tretjega, četrtega pa ne.
Zato, ker moram vedeti, zakaj sploh početi nekaj tako efemernega, kot je gledališče.
Zato, ker moram vedeti, zakaj brati, prevajati, se ponujati gledališčem, prositi za delo. Zato, ker hočem vedeti, zakaj delam to, kar delam.
Zato, ker vsak dan potrebujem nov odmerek svojega vsakdanjega zato-ja. Pa pika.
Novi Zato. ima v registraciji zapisano: izobraževanje, raziskovanje, organizacija kulturnih prireditev.
Tako tu in tam Novi Zato. ušpiči kakšno gledališko dogodivščino, še najvčekrat s partnerji, koproducenti.
Tu in tam kaj predavam (pet let sem na Univerzi v Mariboru, na FERI-ju, smer: medijske komunikacije, predmet: režija in realizacija).
Novi Zato. je od leta 2010 izvajalec kulturnega programa „digitalizacija gledališča“, ki ga financira Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije. En „izdelek“ tega programa je gledališki portal uprizoritvenih umestnosti Sigledal, ki smo ga ustanovili avtorji Tamara in Gregor Matevc ter jaz, in je javno dostopen na naslovu: www.sigledal.org. Zainteresirani gledališki javnosti so na voljo brezplačne in dnevno ažurirane spletno dostopne vsebine in storitve, namenjene informiranju, raziskovanju, in izobraževanju na področju aktualnega dogajanja na slovenski uprizoritveni sceni, prav tako pa tudi arhiviranju, ohranjanju in zagotavljanju spletne dostopnosti do slovenske gledališke dediščine in njenih digitaliziranih artefaktov.
Drugi „izdelek“ pa je informacijska gledališka nacionalna aplikacija Ifigenija, spletni računaliniški program, ki ga oktobra 2015 uvajamo v delo enajstih slovenskih dramskih in lutkovnih gledališč.
Ravnokar pa se spuščam s svojim zavodom v še eno avanturo: na Ptuju bom odprl novo recimo temu anal-i-razstavišče: Enter hidden Ptuj. (Dobrodošli! :-)
KONTAKT: samo.strelec@gmail.com
Vsi, ki želite graditi gledališko skupnost Novega ZATO. in znotraj njega uresničevati svoje zamisli, prisrčno dobrodošli.
Zato svoj plašč razgrne pod nami, nas gleda milo kot z domotožjem in nam niti malo ne brani, da se igramo z njegovim orožjem. Tako se s svetlo sabljo sabljamo in mečemo sulico v zmaja, potem pa zmajeve glave trkljamo po bregu brez konca in kraja. (Tone Pavček, Spomladansko igranje)
Avtor: Miro Gavran
Režiser: Samo M. Strelec
Nastopata: Tina Gorenjak, Gorazd Žilavec
Marko (40 let) se je po večletnem razmerju razšel s Tjašo. Namesto prave punce – s katero so očitno sami problemi – si zdaj umisli najmodernejšo, visokotehnološko lutko. Ta kuha, pere, lika, pospravlja in izvaja širok nabor seksualnih praks. A kaj, ko nenehno tudi nekaj sprašuje, in zato začne iti Marku kmalu na živce! Ja, tudi tehnika zna nagajati ...
iLutka je romantična komedija, ki nasmeji, a nam da tudi misliti. Miro Gavran zabavno zgodbico o moško-ženskih stereotipih zaključi na presenetljiv način. Tipičen ON govori na tipičen način o tipični NJEJ, vendar netipična ONA, iLutka, preseneti in učinkovito razbije NJEGOVE klišeje ...
Avtor: Franc Vezela
Režiser: Samo M. Strelec
Scenograf: Samo M. Strelec
Kostumografka: Stanka Vauda Benčevič
Oblikovalec luči: Tomaž Bezjak
Skladatelj, izbor glasbe in klaviaturist: Vid Kralj Novak
Maska: Nuša Topolovec
Tehnični vodja: Zvone Lešnik
Oblikovanje: Nejc Janžekovič
Podnaslavljanje: Branka Nikl Klampfer
Tonski mojster: Aleš Miložič
Organizacija: Barbara Bedenik, Mateja Renko
Video: Brina Klampfer
Fotografka: Elena Diego
Nakit: ina erc, Jasmina Erjavec, Barbara Bedenik
Urednica gledališkega lista: Kaja Cencelj
Prevajalci: Mihael Tosch, Angela Fischer, Hans Löffler, J. Kralj & R. Novak
Lektor: Andraž Polončič Ruparčič
Asistent kostumografke: Patrik Komljenović
Nastopajo:
Milena Zupančič - Mica
Sylvia Barth - Marlene Dietrich
Gojmir Lešnjak Gojc - Martin Kojc
Boris Svrtan - Rudolf Steiner
Andraž Jug - Sluga
Tajda Špes - Harfistka
Svit Pivec - Harmonikar
Eva Ekart, Ivan Jarnec - Plesni par
Premiera v Varaždinu: 05.09.2014
Premiera v Burghausnu: 05.10.2014
Grad Turnišče pri Ptuju zadnjih 30 let razpada, sameva in tone v pozabo, režiser Samo M. Strelec pa si s svojo ekipo prizadeva za oživitev gradu in tudi z krstno uprizoritvijo filozofske groteske Pita, ki je bila izbrana na anonimnem natečaju, v grad vrača življenje. V gledališkem projektu mednarodnega značaja sodelujejo pobratene občine, poleg Mestne občine Ptuj še hrvaški Varaždin in nemški Burghausen, vse tri občine pa so ga tudi finančno podprle. Temu primerna mednarodna in zanimiva je tudi igralska zasedba. V predstavi nastopata Milena Zupančič in Gojmir Lešnjak Gojc, ob njiju pa še nemška igralka Sylvia Bart in hrvaški igralec Boris Svrtan.
Vezela za okvir dogajanja vzame grad Turnišče v času med obema vojnama ter v zgodbi sooči antropozofa Rudolfa Steinerja ter domačina, psihologa Martina Kojca. Na gradu ju obišče Marlene Dietrich. Gre za dramolet, nekakšno faction, v kateri Vezela tri zgodovinske osebnosti in nekatera dejstva iz njihovih življenj zaplete in razplete čisto po svoje.
Povezava:
Avtor: Jens Roselt
Režiser: Samo M. Strelec
Prevod: Samo M. Strelec
Scenografija: Samo M. Strelec
Nastopajo:
- Nataša Tič Ralijan
- Vojko Belšak
- Andrej Murenc
Spočeto v Novem ZATO., produkcija v modusu PUM
Zgodba o ljubezenskem trikotniku in zapletu, ki v najbolj nemogočem trenutku sooči protagoniste, je sodobna tragikomedija bulvarskega tipa, s klasičnim ljubezenskim trikotnikom, ki elegantno žonglira s presenetljivimi zapleti, ironijo in grenko-sladkimi občutki v intimnem prostoru spalnice, kjer se na skrivaj počnejo prepovedane stvari. Seksualno-aktualno-politično komedijo je napisal trenutno v Berlinu živeči profesor za gledališko teorijo in prakso na Univerzi v Hildesheimu, Jens Roselt (1968), ki je svoj največji uspeh doživel prav s Trojčkom (2002), prvič uprizorjenim na odru narodnega gledališča v Stuttgartu, pozneje pa na novo upodobljenim tudi na drugih nemških ter avstrijskih gledaliških odrih.
Igra: Nenad Tokalič Nešo
Nick Hornby: KRISTUS IZ BRADAVIČK (Nipple Jesus)
Prevod: Mitja Sušec
Priredba: Tamara Matevc
Režiser: Samo M. Strelec
PUM. Spočeto v Novem Zato.
Prva slovenska uprizoritev
Nick Hornby (1957), romanopisec, esejist in pisec scenarijev, je zelo uspešen britanski avtor. Zase pravi, da se je največ o življenju naučil med navijanjem in druženjem s preostalimi navijači nogometnega kluba Arsenal na stadionu Highbury v Londonu. Po njegovih delih je bilo posnetih kar nekaj filmov, med drugim Zvestoba do groba (High Fidelity) in Vse o fantu (About a Boy). Njegova dejavnost se vseskozi giblje na robu popularne kulture. Tako je tudi kratka zgodba Nipple Jesus besedilo, pisano z dobro mero humorja ter s preprostim jezikom, ki ohranja svojo sočnost.
Ko Dave (Peter), pripovedovalec v kratki zgodbi Kristus iz bradavičk, bivši varnostnik v diskoteki nastopi službo galerijskega paznika, se znajde v zanj popolnoma tujem svetu. Davova naloga je namreč stražiti delo sodobne umetnice Marthe (Marte), ki je iz tisoče bradavičk, izrezanih iz pornografskih revij, ustvarila podobo Jezusa. Ko se izkaže, da je bila provokacija ves namen dela, sam pa je bil brez kakršnegakoli opozorila objekt nove umetnine, ki je zabeležila opustošenje kontroverzne slike, Dave doživi val razočaranj. Verjetno gre za situacijo, ki jo je – sicer najbrž v rahlo drugačni situaciji – tudi pri nas doživel že marsikdo, ki še verjame v umetnost kot nekaj vrednega, ne pa v umetnost kot zgolj nečesa v službi trgovine z »vrednostmi«.
- Plakat
- Gledališki list
Slovensko ljudsko gledališče Celje
Victoria Benedictsson
UROK
(Den Bergtagna, v novi verziji Clare Bayley The Enchantment)
Prva slovenska uprizoritev,
Premiera 14. maja 2010
- Prevajalec Jakob J. Kenda
- Režiser, scenograf Samo M. Strelec
- Kostumograf Leo Kulaš
- Lektorica Metka Damjan
Igrajo:
- Louise Strandberg Pia Zemljič
- Erna Wallden Lučka Počkaj
- Henrik Ryberg Tarek Rashid
- Viggo Pihl David Čeh
- Gustave Alland Renato Jenček
- Lilly Wallden Ana Ruter
- Hišnica Suzana Grau
- Botilda Jagoda
- Ga. Knutson Barbara Medvešček
- Gdč. Knutson Minca Lorenci
- G. Moller Igor Sancin
- Poštar Damjan M. Trbovc
KRITIKE:
Koprodukcija Hrvaškega narodnega gledališča iz Varaždina in Novega ZATO.
Nina Mitrović FAMILIJA U PRAHU
Praizvedba
Režija in scenografiJa Samo M. Strelec
Dramaturgija Tamara Matevc
Igra Jagoda Kralj Novak
Premiera: 11. in 12. februar 2010, na Sceni Zvonimira Rogoza
Gledališki list (0,7 MB)
KRITIKE:
Lutkovno gledališče Maribor v sodelovanju z Novim ZATO.
Alma Jongerius
MIŠKA METKA SMETKA
(Muizenissen)
Gledališka pustolovščina z veliko domišljije in ščepcem absurda
Prevod Samo M. Strelec
Režiser Samo M. Strelec
Likovna podoba Breda Varl
Glasba Uroš Rakovec
Oblikovalec svetlobe David Orešič
Igrata Metka Jurc in Davorin Kramberger
Premiera: 4. november 2009 ob 18. uri v Lutkovnem gledališču Maribor
MIŠKA METKA SMETKA: Imate radi piškote? Oho, potem ste pa tudi vi miši!
Igraj se z mano: računalniška igrica Miška Metka Smetka
Sodelovanje Narodnega doma Maribor in Novega ZATO.
Dario Fo in Franca Rame
SVOBODNI ZAKON
(Coppia aperta, quasi spalancata)
Prevod Gašper Malej
Priredila Tamara Matevc in Samo M. Strelec, Novi ZATO.
Režiser in scenograf Samo M. Strelec
Kostumograf Leo Kulaš
Asistenta režiserja Mateja Toplak in Alen Štruc, študenta medijskih komunikacij (FERI Maribor)
Igrata:
Samanta Ribič Nataša Tič Ralijan
Rok Ribič Tadej Toš
Šepetalka Polonca Rajšp
Premiera: Narodni dom Maribor, Velika dvorana, sobota, 10. 10. 2009 ob 20. uri.
Najboljša komedija po izboru občinstva na festivalu Dnevi komedije, Celje 2010 (ocena 4,9141).
SAMANTA: Doma noče, zunaj ga pa nič ne ustavi!!! - Kako hudiča naj jaz vem, kaj si ti pri seksu želiš in kaj je tisto, kar jaz ne znam tebi nardit, vse druge babe pa znajo?!
MEDIJSKI IN DRUGI ODZIVI
- Teorija in praksa Svobodnega zakona
- Kordigel, J. "Dobro ga j ...", Večer, 21.9.2009
Koprodukcija Kazalište Virovitica in Novi ZATO.
Georg Büchner
WOYZECK
Prevod: Truda Stamać
Režiser in dramaturg: Samo M. Strelec
Dramaturg: Jasen Boko
Kostumograf: Leo Kulaš
Oblikovalec luči: Damir Gvojić
Igrajo
Woyzeck: Igor Golub
Marija: Petra Cicvarić
Sejmar: Draško Zidar
Stotnik: Mijo Pavelko
Doktor: Antun Vrbenski
Tamburmajor: Goran Koši
Maraget: Vlasta Golub
Babica: Blanka Bart, Biserka Vrbenski, Snježanja Lančić- Prpić
Andres: Mladen Kovačić
Premiera: Kazalište Virovitica, 6. februar 2008
VIDEO: pogovor z dramaturgom
FOTOGRAFIJE: fotografije z vaj
Gledališki list (1.6 MB)
V nedeljo, 21. septembra 2008, je Novi ZATO. organiziral vzporedne volitve po komediji Ivana Cankarja ZA NARODOV BLAGOR.
Komedija se je dogajala v Mestnem kinu Ptuj.
Uvod s predstavitvijo in tehtanjem kandidatov se je pričel pol ure po odprtju volišč, ob 7.30.
Najvzornejši državljani-volivci so bili postreženi z jutranjo kavico nove blagovne znamke »tajfun«.
Prvo dejanje se je godilo po deseti sveti maši, ob 11.15 uri.
Drugo dejanje je bilo na vrsti po kosilu, ob 13. uri.
Tretje dejanje smo lahko spremljali ob 16. uri.
Zadnje, četrto dejanje, z razglasitvijo zmagovalca ob 18.55, je bilo na sporedu ob 18. uri.
Vstopnina: Vstopnine ni bilo. S seboj je vsak gledalec prinesel koruzno zrno, s katerim je ob koncu spopada oddali svoj glas.
Na vzporednih parlamentarnih volitvah Novega ZATO. po komediji Ivana Cankarja Za Narodov blagor, 21. septembra 2008 na Ptuju, je bilo oddanih 280 koruznih zrn, od tega 0 neveljavnih. Največ koruznih zrn je prejel kandidat zadržane levice dr. Gr … in sicer 150 zrn, kandidat razdružene desnice, dr. Gr…. pa je prejel 130 koruznih zrn. Glasovanja se je udeležilo 280 volivcev in volilk.
Prireditev je bila posvečena poleti 2008 umrlemu režiserju Franu Žižku, ki je v letih 1938 – 1940 na Ptuju vodil avantgardni teater.
VIDEO:
Volilni plakat (149 KB)
Gledališki list (248 KB)
Tamara Matevc
ZALJUBLJENI V SMRT
(Posvečeno Fulviu Tomizzi ob desetletnici njegove smrti)
Režiser in scenograf: Samo M. Strelec
Dramaturginja: Tamara Matevc
Lektor: Jože Faganel
Kostumografka: Zvonka Makuc
Skladatelj: Igor Zobin
Video: Antonio Giacomin
Vilončelistka: Irene Ferro Casagrande
Ema Tomažič, nesmrtna: Miranda Caharija
Danica Tomažič: Nikla Petruška Panizon
Stanko Vuk: Romeo Grebenšek
Pinko Tomažič: Primož Forte
Rina, slovenska služkinja: Lara Komar
Angelo, kremeniti vrtnar: Primož Forte
Premiera: 16.1.2009, Mala dvorana SSG Trst
Gledališki list (2.8 MB)
VIDEO
Predstavitev igralcev:
Igralci o delu z režiserjem
Utrinki iz vaj
Miranda Caharija
Nikla Petruška Panizon
Romeo Grebenšek
Primož Forte
Lara Komar
Lara Komar o šolski reformi
Sogovorniki:
Marko Sosič
Olga Franza
Marica Terčon
Jože Faganel, Marko Sosič in Nikla Petruška Panizon o Fulviu Tomizzi
Jože Pirjevec
Boris Gombač
Emidij Susič
FOTOGALERIJA
Iskreno se zahvaljujem vsem sogovornikom, ki so se v času priprave projekta Zaljubljeni v smrt (Posvečeno Fulviu Tomizzi ob desetletnici njegove smrti) pogovarjali z menoj in mi osvetlili mnoge zanimive vidike zgodbe zakoncev Vuk ter tržaške polpretekle zgodovine in tudi sedanjosti. V lepem spominu mi ostajajo srečevanja, pogovori in dopisovanja z Tomažem Banom, Olgo Franza, Borisom Gombačem, Fulvio Hočevar, Milkom Matičetovim, Borisom Pahorjem, Marijo Jurič Pahor, Rossano Paliago, Susanno Pertot, Jožetom Pirjevcem, Jankom Prunkom, Markom Sosičem, Marto Verginello, Emidijem Susičem, Dragom Štoko, Vilijem Ščuko, Marico Terčon idr.
Tamara Matevc
Thomas Brussig
FUZBAL JE VSE!
(Leben bis Maenner)
Trening z Gojmirom Lešnjakom Gojcem
Prevajalca: Mihael Tosch in Samo M. Strelec
Režiser: Samo M. Strelec
Dramaturginja: Tamara Matevc
Kostumograf: Leo Kulaš
Premiera: 5. julija 2008, na gradu Vurberk
"Fuzbal je vse!" modruje mali nogometni trener, ki se pripravlja na trening z novo ekipo, ob tem pa na duhovit način pripoveduje zgodbo svojega življenja, polno vzponov in padcev, drobnih sanj in hrepenenj.
FOTOGRAFIJE: