Kaja Cencelj, SiGledal, 13. 12. 2010

SNG Maribor – veliki nagrajenec festivala Zlati lev

DECEMBRSKI FOKUS – NAGRAJENCI 2010: Na letošnjem 11. mednarodnem festivalu komornega gledališča Zlati lev v hrvaškem Umagu je Slovensko narodno gledališče Maribor osvojilo kar pet nagrad. Predstava Od blizu je osvojila grand prix za najboljšo predstavo in nagrado občinstva, zlatega leva pa so prejeli Nataša Matjašec Rošker, Branko Jordan ter balet Edwarda Cluga in Milka Lazarja Watching others – Gledati druge.
:
:

Zlati lev (zlato na kristalu) / avtor Ivica Propadalo

V tekmovalnem sporedu letošnje enajste edicije festivala se je za nagrade potegovalo deset predstav iz Črne gore, Makedonije, Slovenije in Hrvaške, za najboljšo predstavo v celoti pa je bila proglašena predstava Od blizu v izvedbi Drame SNG Maribor in v režiji Dina Mustafića.

Tri enakovredne zlate leve za igro pa so tokrat prejeli igralci Branko Jordan (za vlogo Larryja v predstavi Od blizu), Nina Violić (za vlogo v predstavi Evita) in Nataša Matijašec Rošker (za vlogo Anne v predstavi Od blizu). Po presoji žirije si je zlatega leva zaslužil tudi avtorski projekt Edwarda Cluga in Milka Lazarja Watching others – Gledati druge v izvedbi Baleta SNG Maribor.

Festival, ki uresničuje multikulturnost

Mednarodni festival Zlati lev se vsako leto začne s tradicionalnim prižiganjem ognja in spektakelsko proslavo kot poklon vsem ustvarjalcem v gledališču, od igralcev, plesalcev, pevcev, režiserjev, dramaturgov, scenografov, kostumografov do skladateljev in drugih sodelavcev, ki še verjamejo v teater.

Festival je v želji, da bi povezal slovenski, hrvaški in italijanski gledališki prostor na območju, kjer se srečujejo in prepletajo različne kulture in jeziki, leta 2000 ustanovil Damir Zlatar Frey, edinstven gledališki ustvarjalec. Freyev »mali« festival oziroma festival komornega gledališča se je sčasoma razvil v eno od najpomembnejših gledaliških manifestacij v regiji in postal nepogrešljivo kulturno središče na umetniškem zemljevidu teh prostorov. S programom v vseh treh jezikih in umetniškem razumevanju trinacionalne strukture Istre festival odpira prostor razumevanju različnosti ter omogoča gledališko odkrivanje, prepoznavanje in priznavanje drugačnosti.

Izkušnje, ideje, kritike in zaključki, ki se vsako leto julija – in tako je že enajst let – deset dni srečujejo v Umagu, bogatijo vse udeležence in obiskovalce festivala. V malem obmorskem mestu se oblikuje tisti pravi medkulturni dialog, ki uresničuje vse dimenzije multikulturnosti, o kateri mnogi le govorijo.

Tudi slovenski Zlati lev

Umaškega Zlatega leva imajo slovenski ustvarjalci v lepem spominu in kar nekaj jih je med dosedanjimi prejemniki nagrad, tako grand prixa kot nagrad za posebne dosežke in glavne vloge. Na festivalu so se v preteklih letih s svojimi produkcijami predstavile vodilne slovenske gledališke hiše, kot so SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, Slovensko mladinsko gledališče, Drama SNG Maribor, Slovensko ljudsko gledališče Celje, Prešernovo gledališče Kranj in drugi. Letos je bil veliki nagrajenec festivala prav SNG Maribor.

Da si predstava po drami Patricka Marberja Od blizu, zasluži grand prix, se je strokovna komisija odločila, ker se z izjemno dovršenostjo lahko pohvalijo prav vsi njeni sestavni deli. V drami se prepletajo tragikomične zgodbe štirih izjemno kompleksnih karakterjev: pisatelja Dana, fotografinje Anne, zdravnika Larryja in striptizete Alice, ki jih upodabljajo Matevž Biber, Nataša Matjašec Rošker, Branko Jordan in Eva Kraš.

Na videz vsakdanja zgodba o ljubezenskih in seksualnih odnosih štirih ljudi v sebi skriva natančno analizo naše družbe, ki jo krojijo tudi izkoriščanje drugega, ljubosumje, narcisoidnost, egocentričnost, laganje samemu sebi in tistim, s katerimi smo si najbliže. Z mojstrskimi režijskimi rešitvami in dramaturško argumentiranem načinu se Marberjeva drama osvobaja trendne britanske dramatike u fris, ki je v devetdesetih vladala na evropski gledališki sceni, in tako vrača tekst k svojemu izvoru – k drami o sodobnih partnerskih odnosih. Uspešno izriše današnjo emocionalno izpraznjenost, obenem pa si dovoli dobesedno in metaforično prestopiti rampo ter zakoraka med občinstvo. To ji uspe z izjemno uspešnimi igralskimi kreacijami in scenografijo, ki ves čas predstave uspešno ustvarja »okvir za samoto« protagonistov. Uigrana, homogena in koherentna igralska ekipa, ki je nastala na podlagi dramaturško-režijskih napotkov Željke Udovičić in Dina Mustafića, z mestoma brutalno in boleče banalnimi izrazi želje in sebičnosti likov ustvarja presenetljivo močan emocionalni učinek na gledalce, ki predstavo gledajo – od blizu.

Branko Jordan in Nataša Matjašec Rošker v predstavi Od blizu (Drama SNG Maribor) / Foto: Damjan Švarc

Nagrajena Branko Jordan in Nataša Matjašec Rošker v predstavi Od blizu (Drama SNG Maribor) / foto Damjan Švarc

Zlati tudi mariborski baletniki

Letos so se s festivala v Umagu z zlatim levom vrnili tudi naši baletniki, ki so nagrado dobili za koncept in brezhibno izvedbo predstave. Baletna predstava je nastala v sodelovanju koreografa in plesalca Edwarda Cluga ter skladatelja, pianista in instrumentalista Milka Lazarja. Njuno plodno sodelovanje se je začelo pred dvema letoma s predstavo Prêt-à-porter in skupaj sta ustvarila že šest baletnih predstav, ki se lahko pohvalijo z dovršeno živo klavirsko spremljavo, obogateno z elektronskimi parafrazami, ki se zliva z eklektičnimi plesnimi gibi.

Tokratna predstava ni izjema, za kar je zaslužna tudi Lazarjeva minimalistična glasba, ki jo zasnoval kot variacije na podlagi dveh Chopinovih preludijev (št. 14 v es-molu, op. 28; št. 20 v c-molu, op. 28.). V prvem in drugem delu predstave plesalce na klavirju spremlja priznani slovenski pianist Bojan Gorišek, v drugem delu pa Gorišek po strunah klavirja igra z različnimi predmeti. Sočasno se sliši posnetek Lazarja, ki iz klavirskih strun izvablja zvoke. Kot je zapisala žirija Zlatega leva, predstava s plesom in glasbo presega vse umetno postavljene pregrade med tako imenovanim »plesnim« in »dramskim« gledališčem, še posebno v sožitju s scenografijo Marka Japlja in oblikovanjem svetlobe Andreja Hajdinjaka.

Skozi plesno pripoved o moško-ženskih odnosih, nežnostih in nasilju ter nabito s pridušenim erotizmom projekt Cluga in Lazarja spregovori o samem bivanju in ustvari pristen odnos telesa na sceni. Saj, kot pojasnjuje koreograf, naslov ne namiguje na opazovanje, ampak na univerzalne principe uprizoritvenih umetnosti. Vendar Clug pri tem noče spreminjati gledališkega principa ali odnosa, temveč le opozarja na detajle v ustvarjenih situacijah in usmerja pozornost na človeško telo.

Zopet je v ospredju gib, a tokrat baletnik še bolj natančno raziskuje in analizira telo, da bi, v kombinaciji z glasbo, črnimi pregradami in drsečimi stenami, ustvaril dialog med vidnim in nevidnim, surrealističnimi momenti in realnostjo. Gibi so ostri, nesimetrični, ki v parih delujejo še bolj analitično, razbirajoče znotraj kadriranega odra. Pravzaprav se zazdi, da koncept predstave sloni na procesu odkrivanja in zakrivanja ter njunega prepletanja.

Watching others – Gledati druge

Balet Edwarda Cluga in Milka Lazarja Watching others - Gledati druge (Balet SNG Maribor) / foto Damjan Švarc

V Watching others – Gledati druge plešejo Branka Popovici, Catarina de Meneses, Demetrius King, Dénes Darab, Evgenija Koškina, Gaj Žmavc, Ines Petek, Matjaž Marin, Olesja Hartmann, Sytze Jan Luske, Tijuana Križman in Tiberiu Marta.

 

Povezave:

SNG Maribor, Zlati lev, Umag

Lena Gregorčič, SiGledal, 10. 12. 2010
Župančič in Vasja Predan
Lena Gregorčič, SiGledal, 8. 12. 2010
In priznanje gre ... Gašperju Tiču
Lena Gregorčič, SiGledal, 6. 12. 2010
Žlahtni režiser Cavazza, Boris Cavazza
Kaja Cencelj, SiGledal, 2. 12. 2010
Ko enostavno moraš verjeti
Nika Arhar, SiGledal, 3. 12. 2010
Mateja Rebolj, Prešernova nagrajenka 2010
Anita Volčanjšek, SiGledal, 6. 12. 2010
Möderndorferjeva žlahtnost
Pia Brezavšček, SiGledal, 3. 12. 2010
Nagrajenka Prešernovega sklada Maja Delak
Nika Arhar, SiGledal, 9. 12. 2010
V procesu sva se ugledali kot kreativni osebi
Nika Jurov, SiGledal, 8. 12. 2010
»Srce in dušo sem vrgel v pantomimo«
Lena Gregorčič, SiGledal, 10. 12. 2010
Prejetje vsake nagrade je velika čast
Anita Volčanjšek, SiGledal, 10. 12. 2010
Župančič Zupančiču
Kaja Cencelj, SiGledal, 13. 12. 2010
Nagrada, dobrodošel dvigovalec ega v težkih trenutkih
Kaja Cencelj, Sigledal, 6. 12. 2010
Ko te nagrada radostno potreplja
Kaja Cencelj, Sigledal, 8. 12. 2010
Dvom – edino zagotovilo za živo ustvarjalnost
Kaja Cencelj, Sigledal, 2. 12. 2010
Zalet za nadaljnje gledališke podvige
Kaja Cencelj, SiGledal, 22. 12. 2010
Nagrad za prevajalce manj kot prstov ene roke
Kaja Cencelj, SiGledal, 16. 12. 2010
Nagrade niso merilo za prihodnost
Kaja Cencelj, SiGledal, 21. 12. 2010
Potrditev, da sem delovala v pravi smeri
Anita Volčanjšek, SiGledal, 21. 12. 2010
Prostorski koncept, ki (nam) je blizu
Kristina Mihelj, SiGledal, 17. 12. 2010
Kje so meje? Ali sploh obstajajo?
Kristina Mihelj, SiGledal, 16. 12. 2010
Nujno je, da se sem ter tja zatrese zemlja
Kristina Mihelj, SiGledal, 15. 12. 2010
Ko se vse sestavi
Kaja Cencelj, SiGledal, 14. 12. 2010
Ko želi človek preseči samega sebe
Anita Volčanjšek, SiGledal, 15. 12. 2010
Komediji ne manjka ničesar
Lena Gregorčič, SiGledal, 22. 12. 2010
Nagrada je čisto intimno zadoščenje
Kaja Cencelj, SiGledal, 20. 12. 2010
Deset let kalejdoskopa Ivane Djilas
Kristina Mihelj, SiGledal, 20. 12. 2010
Študij, poln nepričakovanih odločitev
Lena Gregorčič, SiGledal, 22. 12. 2010
Janez Hočevar - Rifle, prejemnik Borštnikovega prstana 2010
Kristina Mihelj, SiGledal, 21. 12. 2010
Več različnih sodelavcev – večja ustvarjalnost
Kaja Cencelj, SiGledal, 23. 12. 2010
Nagrade za umetnike in nagrade za bralce
Kaja Cencelj, SiGledal, 16. 12. 2010
Nagrade niso merilo za prihodnost