Po romanu Fulvia Tomizza Mladoporočenca iz ulice Rossetti navdihnjeno dramsko besedilo Tamare Matevc povzema tragično tržaško ljubezensko zgodbo Danice Tomažič in Stanka Vuka ter zgodbo družine Tomažič, ki ima za primorske in zamejske Slovence skorajda mitske razsežnosti. Tržaška Romeo in Julija sta se rodila na napačnem kraju ob napačnem času. On, intelektualec, zazrt v ideje in nekoliko odmaknjen od tega sveta, ona, čustvena, radoživa, lepa in prikupna, a ne preveč izobražena mladenka. Intimno razmerje, ki se od zaljubljenosti dalje krha zaradi značajskih različnosti, posrka še vse družinske in družbene kolektivne napake. Politično-ideološke usmerjenosti znotraj predvojnega časa obmejnega območja pač ni mogoče zanemariti, konfliktnost dveh nasprotnih struj pa odseva tudi znotraj družinskega kroga: Daničin brat je predvojni komunist in aktivist, kasneje ga fašistično posebno sodišče obsodi na smrt, Daničin mož je krščanski socialni demokrat. Kolaž prizorov se odvija skozi spomine mame Eme Tomažič, osamele v meščanski vili po tem, ko sta bila tako njen mož kot njen sin žrtvi fašizma, hčerko in zeta pa so neznanci ubili. Predstava Zaljubljeni v smrt z razgaljanjem vpisa kolektivnih travm v intimno polje išče možnosti sprave v sedanjosti: ali je mogoče opustiti zamere preteklosti, premostiti daljave med nami in se zazreti v skupno prihodnost?
Vir: Programska knjižica 41. Tedna slovenske drame
foto Agnese Divo
Kritike:
Zaljubljeni v smrt je delno zavajajoč naslov, saj so protagonisti drame še kako živahni in vitalni, življenja željni, res pa, razen gospe Tomažič, ki je tisti um, ki jih z njihovo zagatno zgodbo vred spominsko oživlja, ne več živi, razen kot breme in spomin; pa tudi ona ni zaljubljena v smrt, misel nanjo kljub starosti celo odganja, ne more pa se posloviti od svojih pokojnih otrok - Pinka, ki je bil ustreljen, Danice, umorjene hkrati z možem Stankom Vukom, morda celo noseče - in ti vznikajo pred njo in rekonstruirajo neki pretekli čas. Drama tako vznika iz njenih neprebolenih spominov, z mrtvimi junaki z nejasnim ontološkim statusom. Matevčeva je segla bistveno dlje od dosedanjih literarnih obdelav uboja zakoncev Vuk, »mladoporočencev z ulice Rosetti«, pri Pahorju, Tomizzi, Partljiču, predvsem je podložila te mlade ljudi v dvajsetih z radoživostjo in jih podčrtala z zaposlenimi vrstniki v hiši; v prvem delu jih vidimo pri drobnih zafrkancijah, pri nedolžnem zbadanju, obscenem namigovanju, potem to prekine Daničina zaljubljenost in seksualna inteligenca, ki je nezaustavljiva, ter je dejstvo, da je Stanko v zaporu, prav nič ne zavira, v tretjem delu pa zakonca trdo pristaneta v zakonu, on ravno iz zapora, ambiciozen, strog, ona malce zdolgočasena, on veren in ona frfrasta pa z levičarsko provenienco, zaradi katere so razprtije tudi v svaštvu. Skozi te tri faze se nam udeleženci drame pokažejo kot bistveno bolj človeški, manj politično enodimenzionalni, to so ljudje, ki se grejo politiko in gverilo in upor po sili razmer, ob prepirih, spolnih radostih in zakonskih težavah. Predvsem pa je pomenljiv končni obrat, ko mora gospa - in morda vsi njeni vrstniki, zares zaljubljeni v smrt - umreti, da se lahko spravi; ni več pomembno, kateri paravojaški enoti so pripadali morilci zakoncev Vuk, pomembnejša kot spolitizirane špekulacije o njihovi nazorski opciji je enost, sloga med Slovenci v Trstu, sicer se lahko od slovenstva kar poslovimo. Močan spraven poudarek zašpili tudi sicer živahno in zelo polteno igro o medvojnem dogajanju in umoru, ki je sprožil špekulacije in delitve.
(Matej Bogataj, Delo, 19.01.2009)
foto Agnese Divo
Tamara Matevc
Zaljubljeni v smrt
(Posvečeno Fulviu Tomizzi ob desetletnici njegove smrti)
Zgodba tržaških Romea in Julije kot vprašanje tržaške sedanjosti
Režiser in scenograf Samo M. Strelec
Dramaturginja Tamara Matevc
Lektor Jože Faganel
Kostumografka Zvonka Makuc
Skladatelj Igor Zobin
Video Antonio Giacomin
Violončelistka Irene Ferro Casagrande
Igrajo:
Miranda Caharija – Ema Tomažič, nesmrtna
Nikla Petruška Panizon – Danica Tomažič
Romeo Grebenšek – Stanko Vuk
Primož Forte – Pinko Tomažič
Lara Komar – Rina, slovenska služkinja
Primož Forte – Angelo, kremeniti vrtnar
Povezave: