Vajeni smo (ali pa to morda vsaj pričakujemo), da je temelj gledališke uprizoritve dramsko besedilo. Da to ni več konvencija, pričata vsaj dve predstavi, ki sta bili premierno uprizorjeni v pretekli gledališki sezoni in bosta prikazani tudi na Tednu slovenske drame: Preklet naj bo izdajalec svoje domovine! (Slovensko mladinsko gledališče) in predstava Da, gospod! (režija Vito Taufer) v produkciji Gledališča Koper. Uprizoritev Da, gospod! za osnovo sploh ne jemlje dramskega besedila, temveč temelji na improvizaciji vsebin iz raznovrstnih življenjskih zgodb treh igralcev (Ajda Toman, Rok Matek in Gorazd Žilavec), ki jih pripovedujejo skozi humor, petje in ples, vseskozi pa tematizirajo odnos med gospodarjem in sužnjem, ki ga prikazujejo na različnih družbenih ravneh.
Vloga režiserja, kot jo poznamo danes, se pojavi v začetku 20. stoletja. Pred tem so delo režiserja opravljali t. i. inscenatorji (deloma tudi dramaturgi), a večinoma je bilo tako, da je imel igralec privilegiran status, drugače kot danes, ko za končnim gledališkim izdelkom stoji mreža zaposlenih in je vsak odgovoren za svoje področje: kostumografi, dramaturgi, scenografi, oblikovalci luči, igralci ... A, ne nazadnje, vsi odgovarjajo režiserju: da, gospod. Predstava Da, gospod! se ukvarja prav z dehierarhizacijo odnosa med režiserjem in igralcem, v katerem je igralec »suženj režiserja«. Da, gospod! je, kot je zapisal Nebojša Pop-Tasić, dramaturg in avtor songov, »predstava o igralcu«, v kateri je »igralec postavljen v vlogo avtorja, režiser pa je dobil vlogo opazovalca oz. aktivnega gledalca«. Tako je uprizoritev (vsaj na videz) osvobojena gospodarja – režiserja.
Mimogrede, prvi režiser je bil večstranski francoski gledališki ustvarjalec André Antoine (1858–1943). Svoje gledališče, Théâtre Libre (Svobodno gledališče), je ustanovil leta 1887, potem ko ga je zavrnila neka amaterska skupina, ki ji je predlagal uprizoritev lastnih dramatizacij Zolajevih romanov. Prav Zola je imel na Antoina velik vpliv, kajti glavna tendenca Théâtre Libre je bilo ravno naturalistično gledališče, tj. čim bolj naravna in neizumetničena igra ter realistično prizorišče. Kasneje je Antoine deloval tudi kot filmski režiser.
Pri predstavi Da gospod! so sodelovali že omenjeni dramaturg Nebojša Pop-Tasić, Barbara Stupica (scenografija in kostumografija), koreograf Miha Krušič, luč je oblikoval Jaka Varmuž ter asistentki scenografije (Tinka Leskovšek) in kostumografije (Mateja Čibej).
(Da, gospod!, Predramnik 3, Bilten Tedna slovenske drame)
***