Lena Gregorčič, 28. 3. 2011

Pazi, česa si želiš

41. TEDEN SLOVENSKE DRAME - Lena Gregorčič o predstavi Žabe.
:
:

Žabe / foto Črtomir Goznik

Uprizoritev Žabe je nastala v produkciji Mestnega gledališča Ptuj po istoimenski poetični drami slovenskega pesnika, pisatelja in dramatika Gregorja Strniše. Ena izmed temeljnih značilnosti Strniševe dramatike, poleg izrazitega občutka za poetiko jezika, je nenehno nihanje dramskih oseb med fizičnim (materialnim) in metafizičnem (nadčutnim) svetom.  »Popotovanje« med tema vzporednima svetovoma je vseskozi prisotno tudi v uprizoritvi Mestnega gledališča Ptuj, kjer je te prehode »magično« izpeljal režiser Jernej Lorenci. Predstava je med drugim prejela nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije (2010).

Zgodba gre takole: v krčmi na Ljubljanskem barju se ustavi reven poštar Lazar (Radko Polič - Rac) in medtem ko jé žabje krake (a žabe niso nihče drug kot nemirne duše umrlih), ki jih v ozadju kuha Babica (Pia Zemljič), Točaju (Igor Samobor) zaupa, da si od vsega na svetu želi le, da bi bil (bolj) bogat. In na Lazarjevo veliko presenečenje mu Točaj ponudi skoraj mefistovsko kupčijo: v zameno za njegovo dušo ga lahko naredi bogatega! Lazar sprva dvomi, ne verjame in okleva, nazadnje pa se prepusti Točaju, ki ni nihče drug kot preoblečen hudič. To »hudičevstvo« je ključni element, ki dramo Žabe ali prilika o ubogem in bogatem Lazarju uvršča v žanr moralitete.

Moraliteta je duhovna drama, ki je nastala v srednjem veku, njen glavni namen pa je odrešitev (duše) posameznika oziroma dramske osebe. Osebe v njej se pojavljajo kot alegorične personifikacije (npr. Bog, Hudič), kar je razvidno tudi v obravnavani drami in uprizoritvi, ko Točaj nastopa prav kot alegorična personifikacija hudiča.

Po Lazarjevi preobrazbi v bogataša se pojavi Babica, ki pa postane mladostna in zapeljiva Evica (Pia Zemljič), vendar Lazarus (bogata različica revnega Lazarja) spozna, da ima kot bogataš veliko slabše življenje, kakor ga je imel kot revež. Poštar na koncu zapusti krčmo tak, kot je vanjo prišel – reven –, a s hudim glavobolom, za katerega krivi alkohol. Potovanja skozi svoje vzporedno življenje se ne spominja.

Uprizoritev Mestnega gledališča Ptuj je izredno samosvoja. Lorenci znotraj že tako posebnega sveta, kot so Strniševe Žabe, ustvari svet, ki je po eni strani izrazito sodobno artikuliran, po drugi pa v temeljnih dispozicijah časa in kraja absolutno nedoločen; Strniševo svetovje se je magično konkretiziralo v kombinaciji z Lorencijevo poetiko. Vrhunska igralska zasedba (Pia Zemljič je za vlogo Babice/Eve prejela Borštnikovo nagrado) je v tej magični epopeji samo še pika na i. Igra niha med dogajanjem na odru in na trenutke brechtovskim komentiranjem le-tega, hkrati pa na dogajanje veže občinstvo, s čimer ga interaktivno vključi v ključne dele predstave. V zanimivi odrski postavitvi prizorišča, ki se razrašča v avditorij, nedvomno izstopa občinstvo, ki dobi prostor na odru – uprizoritev Žab se torej v vsakem pogledu izogiba klasični prostorski »razporeditvi« občinstva, saj ga s postavitvijo na oder napravi za del uprizoritve.

To je ena izmed predstav tiste vrste, ki te priklene na sedež, in želiš si, da bi njena magičnost trajala za vedno.

Točaj: Z ljudmi je danes res hudič.

Točaj: Če boš delal samo to,
kar ti je dovoljeno,
boš do smrti siromak.


(Pazi, česa si želiš. Predramnik 3, Bilten Teden slovenske drame)

 

***

TSD

Povezani dogodki

Žirija za nagrado Slavka Gruma, 20. 3. 2011
Poročilo žirije
Sebastijan Horvat, 20. 3. 2011
Drama ali gledališče?
Tea Kovše, 26. 3. 2011
Nepremišljenost, alkohol, besede, BUM
Lena Gregorčič, 29. 3. 2011
Da, gospod!
Marko Sosič, 23. 3. 2011
Beseda selektorja
Jaša Koceli, 25. 3. 2011
Kako bi uprizoril Totenbirt?
Anita Volčanjšek, 25. 3. 2011
Ko vrednote odvzamejo (pravi) značaj
Nika Leskovšek, 24. 3. 2011
Predramnik 1: Uvodnik
Andreja Kopač, 26. 3. 2011
Teden slovenske drame?
Anita Volčanjšek, 24. 3. 2011
(Ne)misteriozno o fin-de-siéclovski ženski
Ana Obreza, 28. 3. 2011
Recept, ki to ni
Anita Volčanjšek, 29. 3. 2011
Pisanje slabih tekstov je izguba časa
41. TSD, 29. 3. 2011
Danes na TSD: Da, gospod!
41. TSD, 29. 3. 2011
Danes na TSD: Bralna uprizoritev
Nika Leskovšek, 31. 3. 2011
Dramatično stanje slovenske dramatike
Tea Kovše, 31. 3. 2011
Vladimir
Lena Gregorčič, 31. 3. 2011
Intervju: Boris A. Novak
41. TSD, 2. 4. 2011
Danes na TSD: Zaljubljeni v smrt
Ana Obreza, 2. 4. 2011
Predramnik 5: Zaljubljeni v smrt
Pia Brezavšček, 3. 4. 2011
Kdo izbira kaj na TSD?
41. TSD, 4. 4. 2011
Danes na TSD: Jakob Ruda
Lena Gregorčič, SiGledal, 7. 9. 2010
Maskin izobraževalni seminar deset let zapovrstjo
Lena Gregorčič, SiGledal, 15. 11. 2010
Naši študentje so tudi naši bodoči sodelavci
Lena Gregorčič, SiGledal, 24. 8. 2010
Arabska noč po flamsko