To je opravilo, ki je vedno vredno prisotnosti. Najsi zato ker se krešejo ostra mnenja, bodisi ker zbrani družno vzdihujejo ob še vedno trajajočih občutkih. Večkrat se nam zgodi, da zapletemo v prepir, čemur sledi razporeditev udeleženih na dva ali več taborov, ki se brez usmiljenja borijo vsak za svoj prav in svoj pogled. Redkeje smo priča pretepom, a če bi povprašali statistike, je morda kakšen par za ločitev navedel vzrok: gledališče. Posledice, ki jih predstava pusti v gledalcu so lahko zelo pozitivne ali zelo usodne.
Na Borštnikovem srečanju so soočenja mnenj neizogibna, saj se naenkrat srečajo ustvarjalci, stanovski kolegi, žirija, kritiki in prijatelji. Frontna linija je torej v Mariboru bolj razgibana, kot na domačem terenu kjer se povečini soočijo le z laiškim gledalstvom. Debate, pohvale in prepiri so zelo koristni, saj vsaj komu od sodelujočih odprejo drugačen pogled na njegovo stališče (ali pa mu ga zameglijo do konca in revež za vekomaj tava v temi nezadovoljstva). Vsi pogovori, ki jih imamo po in o predstavah so najbolj koristni kadar smo s katero od stvaritev nezadovoljni. Šele ob negativnih čustvih in mnenjih se lahko česa naučimo. Ob videni dobri uprizoritvi se redkeje sprašujemo o vzrokih, pri debati o slabši, pa vedno iščemo rešitve kako bi ubogo umetniško delo izvlekli iz težav. Čisto pedagoško rečeno: ni toliko važno katera od predstav bo boljša. Važno je koliko se bomo iz tujih padcev naučili za lastno umetniško ustvarjanje.
Stoječi na hladnem jesenskem vetru se vsak večer znova zaženemo v neskončne pogovore o resnični vrednosti gledališča. O izjemnih umetniških vložkih ali o slabotnih režijskih poskusih. O gledališču – zrcalu in gledališču – pravljici. Burni odzivi, polemike, citati iz kritik, iskanje rešilne bilke za ohranitev svojega mnenja, vdori v osebni prostor, smeh do bolečine v trebuhu, solze ganjenosti in tresoča se ustnica od šoka iluzije. Vse čutne stvari, ki jih zbudi v nas množica gledaliških predstav, so zame neprecenljive. Še bolj izjemna pa mi je misel, ki terja oddaljen pogled, da nas je toliko skupaj samo zaradi ene (precej kičaste) stvari: ljubezni do gledališča.
P.S.: Bolje je večkrat pasti, kot biti enkrat tepen zaradi nečimrnosti.
***
Bilten - informator Festivala Borštnikovo srečanje ustvarjajo študentje ljubljanske Akademije za gledališče, radio, film in televizijo, študentke mariborske Filozofske fakultete in sodelavci portala SiGledal.
Povezave:
Bilten FBS 1
Bilten FBS 2
Bilten FBS 3
Bilten FBS 4