Veliko ljudi ne mara govoriti o nevsakdanjih in pogosto morbidnih temah, kot so smrt, samomor, posilstvo, incest, depresija, zasvojenost, splav ipd. Zakaj ne? Ker jim je ob tem neprijetno, ker jih je sram, ker dobijo občutek krivde za lastno brezskrbnost, ker so se ob tem prisiljeni soočiti s to vprašljivo brezskrbnostjo. Marsikaterega slovenskega umetnika pa to ne ustavi. Slavko Grum, po poklicu zdravnik, je material za svoje literarno ustvarjanje črpal prav iz svojega dela na psihiatrični kliniki ter iz zgodb ljudi, ki jih je tam srečeval, spoznaval.
Režiser Sebastijan Horvat se je lotil ustvarjanja predstave, ki se skozi izbrane odlomke in kolaž različnih prizorov iz Grumovih proznih, dramskih del ter pisem loteva prav omenjenih tabuiziranih tem in s tem raziskuje mistiko znane slovenske zaprtosti, depresivnosti. Včeraj smo se torej v Stari dvorani SNG Drame Maribor spustili v »devet krogov slovenskega pekla«, spustili smo se v slovenski id, v groteskno slovensko tragičnost, iz katere ni mogoče pobegniti. Zgodbe, polne sramu, obrekovanja, posilstev, incestov, zlorab, smrti, samomorov, depresije, mazohizma, samopomilovanja, zdravniških primerov, ki se jim ne da pomagati in podobnih travmatičnih tem, so s pomočjo gledališke ekipe okrog nas izrisale pogled zdravnika, literata in zasvojenca z morfijem, ki pronica skozi veselo, lepo in na videz popolno površje. Ki si upa pogledati globje, ki ga predsodki in zadržki večinske družbe ne zaustavijo.
Vzpostavljena atmosfera lepo prikaže, kako se ob obravnavanju tovrstnih problemov počutimo, kar še posebej velja za slovenske bralce in gledalce. Brez srhljivega vzdušja, tesnobne grotesknosti in bolečega nelagodja tipični Slovenec ne more premagati strahu pred intimo in pustiti turobnim zgodbam, da se ga dotaknejo. Samo tako lahko poskusimo premagati lastni sram ob sami omembi nečesa, kar ni povsem veselo in optimistično ter spustimo potlačene misli in čustva na plan, si za trenutek dovolimo priznati, da obstajajo tudi temačnejše plati življenja.
Režiser, dramaturg, dvanajst igralcev, scenograf, oblikovalec luči in ostali sodelavci so uspešno sestavili niz prizorov, ki ujame Grumovo razmišljanje in iz publike vabi odziv na razkrito zaledje ideala slovenske družine in zadrego ob obravnavanih temah. Vabijo nas, da skupaj z njimi prebrodimo teh devet krogov, se jim prepustimo ter zapustimo dvorano z zavedanjem, da nam pravzaprav ni bilo treba v gledališče, da potujemo po slovenskem peklu. V njem namreč živimo.
***
Bilten - informator Festivala Borštnikovo srečanje ustvarjajo študentje ljubljanske Akademije za gledališče, radio, film in televizijo, študentke mariborske Filozofske fakultete in sodelavci portala SiGledal.
Povezave:
Bilten FBS 1
Bilten FBS 2
Bilten FBS 3
Bilten FBS 4