Program 50. Festivala Borštnikovo srečanje
TEKMOVALNI PROGRAM – razpored predstav po datumih premier
Tekmovalni program je izbrala selektorica Amelia Kraigher. Po pravilniku je število tekmovalnih predstav omejeno na najmanj 9 in največ 12.
1. Thomas Mann: ČAROBNA GORA, rež. Mateja Koležnik, produkcija SNG Drama Ljubljana in SSG Trst
2. Po predlogah dramskih besedil Kakor v snu Marka Sosiča in Il pane dell'attesa Carla Tolazzija: TRST, MESTO V VOJNI, rež. Igor Pison, produkcija SSG Trst, Il Rossetti – Stalno gledališče FJK in društvo Casa del lavoratore teatrale
3. Ivana Sajko: EVROPA, MONOLOG ZA MATER KORAJŽO IN NJENE OTROKE, rež. Primož Ekart, produkcija Imaginarni in Cankarjev dom
4. Frédéric Sonntag: GEORGE KAPLAN, rež. Jaka Andrej Vojevec, produkcija PG Kranj
5. Homer: ILIADA, rež. Jernej Lorenci, produkcija SNG Drama Ljubljana, MGL in Cankarjev dom
6. Henrik Ibsen: HEDDA GABLER,rež. Mateja Koležnik, produkcija Drama SNG Maribor
7. Franz Kafka: GRAD, rež. Janusz Kica, produkcija SNG Drama Ljubljana
8. Ivan Cankar: HLAPCI, rež. Sebastijan Horvat, produkcija SSG Trst
9. Goran Vojnović: JUGOSLAVIJA, MOJA DEŽELA, rež. Ivica Buljan, produkcija SNG Drama Ljubljana
10. Nebojša Pop Tasić: GOSPA BOVARY, (satirična ganljivka) po motivih romana Gustava Flauberta, rež. Yulia Roschina, produkcija SNG Nova Gorica
SPREMLJEVALNI PROGRAM – razpored predstav po datumih premier
Spremljevalni program sta izbrali selektorica Amelia Kraigher in umetniška direktorica Alja Predan.
1. Ernst Toller: HINKEMANN, rež. Marko Čeh, produkcija SNG Drama Ljubljana
2. Simona Semenič: DRUGIČ, rež.Simona Semenič, produkcija KD Integrali in Mesto žensk
3. Po motivih Hamleta Williama Shakespeara: HAMLETOVANJE, rež. Tjaša Črnigoj, produkcija LGL (v okviru projekta BiTeater)
4. Nika Leskovšek: DIY (DO IT YOURSELF), rež. Nika Leskovšek, produkcija Nika Leskovšek
5. Matjaž Zupančič: 20TH CENTURY FOG – MEGLA STOLETJA, rež. Matjaž Zupančič, produkcija Zavod EN-KNAP v sodelovanju s Slovensko Kinoteko
6. Več avtorjev: IN TAKO DALJE IN TAKO NAPREJ, rež. Bojan Jablanovec, produkcija Via Negativa in Oblivia Helsinki
***
Festival bo odprla pregledna razstava 50 let Borštnikovega srečanja v Muzeju narodne osvoboditve Maribor ter predstava 20th Century Fog – Megla stoletja režiserja Matjaža Zupančiča. Jubilejni prstan si bo nadela igralka. Izbrana deseterica se bo oktobra pomerila za prestižne nagrade za najboljšo predstavo, režijo, igralske in druge umetniške dosežke.
»Vseh deset tekmovalnih predstav temelji na vsebinsko, tematsko in žanrsko kompleksnih (v veliki meri tudi kanonskih) besedilnih predlogah; opraviti imamo z dramatizacijami zahtevnih romanov (Grad, Čarobna gora, Gospa Bovary, Jugoslavija, moja dežela), z inscenacijo velikega starogrškega epa (Iliada), s predstavo po priredbi različnih predlog (Sosič, Tolazzi) ter z uprizoritvami klasičnih (Cankar, Ibsen) in sodobnih (Sajko, Sontag) dram. Širina in globina besedilnih predlog sta omogočali tudi njihova kompleksna gledališka branja in interpretacije: gre za ambiciozne, večinoma velike uprizoritve, sedem jih je nastalo na velikih odrih, tri na malih (pa tudi te tri bi lahko opredelili kot zahtevnejše projekte srednjega formata),« svoj izbor pojasnjuje selektorica Amelia Kraigher.
»Ponovno imamo opraviti z izrazitim režiserskim gledališčem, z zanimivo paleto izvirnih avtorskih interpretacij in pogledov: te predstave so v izvedbenem pogledu izjemno disciplinirane, inventivne, večinoma zelo sodobne, sveže, aktualne in zato pomembne,« meni Kraigherjeva. Dodaja še, da sta sezono vidno zaznamovali dve pomembni obletnici: stoletnica izbruha prve svetovne vojne in sedemdesetletnica zmage nad fašizmom, kar se delno odraža tudi v festivalskem izboru.
Selektorica si je v Sloveniji in zamejstvu ogledala 115 uprizoritev, od tega je 84 predstav nastalo v produkciji ali vsaj koprodukciji gledališč oz. gledaliških producentov s sedežem v Ljubljani, 31 pa drugod po Sloveniji in v zamejstvu. Selektorica ugotavlja, da se razmerje med produkcijami, nastalimi v Ljubljani, in tistimi zunaj nje še bolj nagiba v prid glavnega mesta, razlogi za to pa so seveda že dolgo znani. »Gre predvsem za to, katera mesta oz. (mestne) občine s svojimi kulturnimi strategijami in politikami, infrastrukturo in celotnim aparatom, ki poganja (gledališko) ustvarjalnost, dejansko strateško podpirajo umetnost.« V spremljevalni program je izbrala »predvsem izvirne gledališke formate, ki se ukvarjajo s proučevanjem mehanizmov samega »gledališkega aparata«, pri čemer pa ne moremo več govoriti o konceptualnih predstavah«.
Mednarodni program je tudi letos bogat, med drugim vključuje pregledno instalacijo Transforming Acts iz Berlina. Prvič videna instalacija obeležuje 40. obletnico evropske plesne in gledališke avantgarde. »Iz Madžarske prihaja predstava Šolski zvezek, mladega režiserja Csaba Horvátha, gostili pa bomo tudi predstavo Razbiti Vrč, prodornega režiserja Igorja Vuka Torbice, produkcije Jugoslovanskega dramskega gledališla iz Srbije. Dve predstavi prihajata iz Poljske: Mučeniki, ki govori o katoliškem fundamentalizmu, in Paradise now? RE//MIX Living Theatre, kjer gre za poklon avantgardi 60. let. Poljski je s svojo dramatiko in gledališčem namenjen Fokus, v sklopu katerega bo izšla knjiga s slovenskimi prevodi štirih dram,« povzema Alja Predan.
Ponovno je pripravljen tudi izbor domačih predstav, ki je namenjen mednarodni strokovni javnosti in tujim gledališkim kritikom. Sestavljen je iz vseh desetih predstav tekmovalnega programa.
Izvedeni bosta dve mednarodni konferenci, prva z naslovom Scenske umetnosti, migracije, politika: Slovensko gledališče kot sooblikovalec medkulturnih izmenjav in druga z naslovom Gledališče v mestu. Obe v sodelovanju z Akademijo za radio, gledališče, film in televizijo. Pregledna, otvoritvena razstava 50 let Borštnikovega srečanja želi odgovoriti na vprašanje, kako je festival vplival na razvoj in samopodobo mesta in kako je vraščen v širši in ožji prostor danes. Obiskovalcem bo ponudila razmislek o spremembah v slovenski (in sploh današnji) družbi ter o pomenu in umeščenosti kulture v naše vsakdanje življenje. Gre za koprodukcijo Festivala Borštnikovo srečanje (Slovensko narodno gledališče Maribor), Slovenskega gledališkega inštituta in Muzeja narodne osvoboditve Maribor. Tudi letos bo izveden projekt digitalizacije oz. virtualne razstave. Slovenski gledališki muzej v sodelovanju z Novim ZATO. pripravlja dve virtualni razstavi; e-razstavo Festival Borštnikovo srečanje 2014 (Velika Borštnikova nagrada 2014: Svatba in Prejemnik Borštnikovega prstana 2014: Vlado Novak) in e-razstavo prejemnic in prejemnikov Borštnikovega prstana od leta 1970 do 2014. Slednjo si bo mogoče ogledati tudi v sklopu razstave 50 let Borštnikovega srečanja.
Festival Borštnikovo srečanje letos pripravlja dva posebna pogovora. Prvi bo z zvestim občinstvom, saj nas zanima videnje sočasne navzočnosti gledalcev in akterjev. Drugi bo z nevidnimi ljudmi iz zaodrja, ki s svojim znanjem, energijo in predanostjo poganjajo utečen in brezhiben mehanizem ter omogočajo preskok božanske iskre med občinstvom in festivalskim dogodkom. Vodil ju bo Tone Partljič, dolgoletni predsednik sveta Borštnikovega srečanja, imenitni dramatik in pisatelj ter karizmatična osebnost mesta ob Dravi.
Na festivalu bodo aktivno sodelovali študenti FF UM in AGRFT UL, ki pripravljajo bralne uprizoritve, sodelujejo pri pripravi biltena ter predstavijo svoje produkcije.
Tudi letos se bo mogoče na festival pripeljati s Festbusom, ki bo vsak dan vozil na relaciji Ljubljana–Maribor–Ljubljana.
Obiskovalci si bodo lahko sami sestavljali abonma. Festival pripravlja akcijo IZBIRNI PAKET, v katerem bodo ponudili 25-odstotni popust pri nakupu najmanj štirih vstopnic za štiri različne predstave.
Glavno prizorišče je SNG Maribor, ker pa festival živi z mestom, bodo dogodki tudi v Muzeju narodne osvoboditve Maribor, Lutkovnem gledališču Maribor, na Prvi gimnaziji Maribor, na Univerzi v Mariboru, v Vetrinjskem dvoru, Salonu uporabnih umetnosti in na Štuku (program AGRFT).
Povezava: Obrazložitev selektorice 50. festivala Borštnikovo srečanje
FBS, 11. 6. 2015
Znan je program 50. Festivala Borštnikovo srečanje
:
: