FBS, 7. 3. 2016

Festival Borštnikovo srečanje kot prvi del mednarodnega projekta DISPATCHES

Jubilejni 50. Festival Borštnikovo srečanje je te dni zaživel v okviru mednarodne gledališke platforme DISPATCHES, ki je nastala na pobudo Philipa Arnoulta, ustanovitelja ameriškega Centra za razvoj mednarodnega gledališča (CITD). Gre za spletno mesto, kjer bodo serije preglednih in podrobnih poročil o nacionalnih festivalih Srednje in Vzhodne Evrope, in prva edicija je namenjena prav Festivalu Borštnikovo srečanje.
:
:
Foto: Arhiv FBS
Foto: Arhiv FBS
Foto: Arhiv FBS
Philip Arnoult
Foto: Arhiv FBS

O Borštniku obširno poročajo »čez lužo«

DISPATCHES (www.citddispatches.com) je v ZDA nastala platforma, ki skuša osvetlili in okrepiti mednarodni gledališki prostor mladih, uveljavljajočih se ustvarjalcev, igralcev in režiserjev v Srednji in Vzhodni Evropi. »Ko sem leta 1975 prvič odšel na Poljsko in videl ne le dela Grotowskega, ampak tudi Szajne, Kantorja in drugih, sem vedel, da se srečujem z najbolj izjemnimi gledališkimi imeni. A mladi ustvarjalci v tem delu Evrope se danes nahajajo v težkem položaju. Smo v času gospodarske in politične krize, beremo o zmanjšanju finančnih sredstev, krčenju produkcijskih prostorov, upadu števila delovnih mest … Prihajajo nove ravni cenzure. Kakšne učinke to pušča na mladih, neodvisnih, v bistvu marginalnih umetnikih? Kako se soočajo s to novo kulturno in politično realnostjo?«, se sprašuje Philip Arnoult, ki je 40 let delal v gledališčih v tej regiji in v tem času združil in povezal veliko ameriških strokovnjakov. »DISPATCHES je v prvi vrsti platforma namenjena njim, da preko nje spoznajo delo teh mladih ustvarjalcev in produkcijskih ekip. Še zmeraj nas navdihujejo, zlasti ko vidimo končne izdelke – uprizoritve in jih skušamo razumeti v kulturnem kontekstu regije,« še pravi Arnoult, ki bo letos DISPATCHES nadgradil s poročili s festivala Zlata maska iz Moskve, pa tudi festivalov iz Romunije in Bolgarije. 

V 50ih letih prvi tovrstni pregled festivalske edicije

»Mislim, da doslej še nikoli nismo bili deležni tako temeljitega poročila in izčrpnega rezimeja našega festivala in s tem gledališča v pretekli sezoni. Dragoceno je seveda tudi to, da je ta pregled nastal v angleškem jeziku in je zato tudi dostopen v najširšem smislu,« meni Alja Predan, umetniška direktorica FBS, ki je nad DISPATCHES navdušena in si želi, da bi tudi slovenski producenti znali ceniti tovrstne odzive na festival. Povezava do DISPATCHES je namreč že bila poslana na skoraj 300 naslovov ameriških umetniških vodij, režiserjev, dramatikov, novinarjev in kritikov. Sama si bo vsekakor prizadevala za vsakoletne posodobitve platforme, če bi to bilo mogoče.

Spletno mesto www.citddispatches.com namreč na pregleden in splošno dostopen način  ponuja natančno analizo 15 uprizoritev (14 domačih in 1 mednarodne),  ki so lani gostovale na Borštniku in si jih je ameriška poročevalka ogledala.  Vsaka uprizoritev je opremljena z opisom videnega, fotografijami, videom, profili nastopajočih, izsečki iz kritik, predstavitvami ustvarjalcev in gledališč, na voljo so podatki o velikostih zasedb, osnovni tehnični parametri ter celo pogoji za gostovanja, podana pa je tudi kritična ocena poročevalke Kellie Mecleary, trenutno izvršne direktorice Single Carrot Teatra.

Philip Arnoult ob koncu meni, da so DISPATCHES s Festivalom Borštnikovo srečanje dober začetni korak pri odpiranju in predstavljanju bogate gledališke kulture, o kateri se premalo poroča tako v Ameriki kot tudi širše.

Celostna grafična podoba 51. FBS sveža in precej drugačna od prejšnjih

Sicer pa je že nekaj časa znan tudi datum 51. Festivala Borštnikovo srečanje. Gledališko pestro dogajanje bo v Mariboru od 14. do 23. oktobra 2016, selektorica letošnjega tekmovalnega programa pa je kritičarka Petra Vidali.

Festivalsko celostno grafično podobo je ponovno oblikoval mariborski umetnik Nenad Cizl. Letošnja zrcali obletnice treh velikih literatov: Williama Shakespeara, Antona Tomaža Linharta in Ivana Cankarja in ima poseben pomen. »Smo po tem, kar smo bili, in bomo, po tem kar smo. Obletnice velikanov svetovnega in domačega gledališča so opomnik, da na njihovih ramenih stoji današnje gledališče in nastavlja zrcalo prihodnosti, " pravi umetniška direktorica Alja Predan, ki že snuje mednarodni program 51. Festivala, ko bomo v Fokusu obravnavali švedsko dramatiko in gledališče.