Sebastijan Horvat, 14. 4. 2018

Sebastijan Horvat bere sodobno slovensko dramo

Režiser Sebastijan Horvat je štafeto branja sodobne slovenske dramatike sprejel iz rok Timoteja Novakovića. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskal bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločil, da obiskovalcem portala v branje priporoči tekst jerebika, štrudelj, ples pa še kaj Simone Semenič.
:
:

Sebastijan Horvat / Foto: Osebni arhiv

Kako se danes lotiti nacionalne sprave? Ali je na to temo sploh mogoče napisati dramsko besedilo? Ali je to sploh še tema? Kako vstopiti s sodobnim pisanjem v formo burke ali vaške igre? Kako spečati politično subverzivnost s humorjem, komunikativnostjo in seksom?

Simona s temi vprašanji opravi v enem zamahu. Pred nami je drama na ključ, v kateri prepoznavamo, ali pa se nam zdi, da jih “znamo”, osebe iz politične in javne sfere sodobnosti ali polpretekle slovenske historije politike, cerkve in gledališča. Pred nami je drama, ki se lahkotno poigrava s klasičnimi dramskimi žanri, jih zliva v filmski jezik in pripenja na sodobno umetniško panoramo, kjer je pravo zretje materiala zmeraj para- ali metagledališko oz. politično. Deluje v literaturi, ljudskosti in jedki subverziji politične stvarnosti. Simona je v izjemni dramski formi, ki sproža že pri branju skoraj vse odtenke smeha: od nasmihanja v brk, intelektualno dovtipnega kolcanja, surovega bezljanja, grlenega potresavanja, kosmatohumornih iztisov, telesnih pretresov: metanja glave vznak, udarcev po kolenih, ploskov z rokami, tleskov s prsti, do ščemečega erotičnega pogrkavanja, zlomljenih vzdihov, izdihov, pljunkov, kratkih medmetov, ki se cepijo s srbokroatističnimi psovkami in neologističnimi urbanimi kraticami, anglizmi in predvsem pozabljenimi, iz otroštva povlečenimi dadaizmi socialističnega porekla.

S kakšno lahkoto in šarmom prepleta dramski zaplet in karakterno barvitost likov s simbolno paradigmo! Ko sem prebral Šmaren, sem lahko le rekel, da ni nobeno čudo, da prave, dobre drame ne morejo biti uprizorjene ta hip, čeprav bi si to več kot zaslužile, ker posedujejo neko nelagodje za večino institucionalnih gledališč. Jabolko in Šmaren sta veliki drami sodobne slovenske dramatike in več kot navdušen sem, da lahko izražam navdušenje nad sodobno slovensko dramo! Pred nami je gledališka drama, ki ponovno uvaja antično parrhesio, ki pomeni nevarnost za dramatičarko in hišo, kjer se bo to uprizorilo; drama, ki v klasični maniri (joj, kako nemogoče to zveni!) pometa z gledališko in dramsko ideologijo ustreznosti in tudi sodobnosti na način, da orožje uperi ravno v samo sebe. Hkrati spoštuje in ruši, sestavlja in lomi, je sproščena in natančna, točna; kaže in lomi sklepe baletne plesalke po Brechtu in se hkrati norčuje iz njih.

Štafetno palico izročam Dragu Ivanuši, ki je moj dolgoletni prijatelj, sodelavec in prvi bralec konceptov, idej, ki jih je dostikrat razumel in uzrl bolje od mene.

 

Povezava: Simona Semenič: jerebika, štrudelj, ples pa še kaj

Simona Semenič, jerebika štrudelj ples pa še kaj

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Lev Mastnak Trobentar, 14. 4. 2018
Lev Mastnak Trobentar bere sodobno slovensko dramo
Valentina Rajaković, 1. 4. 2018
Valentina Rajaković bere sodobno slovensko dramo
Eva Kučera Šmon, 13. 4. 2018
Eva Kučera Šmon bere sodobno slovensko dramo
Timotej Novaković, 13. 4. 2018
Timotej Novaković bere sodobno slovensko dramo
Ajda Bračič, 6. 4. 2018
Ajda Bračič bere sodobno slovensko dramo
Pia Vatovec, 31. 3. 2018
Pia Vatovec bere sodobno slovensko dramo
Lev Mastnak Trobentar, 14. 4. 2018
Lev Mastnak Trobentar bere sodobno slovensko dramo
Zala Mojca Jerman Kuželički, 20. 4. 2018
Zala Mojca Jerman Kuželički bere sodobno slovensko dramo
Helena Fašalek, 20. 4. 2018
Helena Fašalek bere sodobno slovensko dramo
Jernej Gašperin, 20. 4. 2018
Jernej Gašperin bere sodobno slovensko dramo
Katarina Černe, 21. 4. 2018
Katarina Černe bere sodobno slovensko dramo
Drago Ivanuša, 27. 4. 2018
Drago Ivanuša bere sodobno slovensko dramo
Sebastijan Horvat, 18. 11. 2010
Navodila za gledanje
Sebastijan Horvat, 13. 10. 2011
Zakaj nočem prezasedbe?
Sebastijan Horvat, 20. 3. 2011
Drama ali gledališče?