zbrala Nika Arhar, SiGledal, 8. 3. 2011

To smo mi, 1. del

Čast otvoritvenega dogodka festivala Preglej na glas pripada umetniški skupini preglej, ki bo izvedla gledališki dogodek To sem jaz, kdo si pa ti?. V njem je središčni interes predstavljalo vprašanje življenjepisa kot formalne predstavitve umetnika. Pisci o dogodkih festivala Preglej na glas pa se predstavljamo s svojimi svojimi lastnimi, alternativnimi življenjepisi.
:
:


ŽIVLJENJEPIS NA RAZPRODAJI – ŽIVLJENJE NA PRODAJ

- Lepo pozdravljeni in vljudno vabljeni!
- Pridite naprej, pridite, pridite. Pridite in poglejte! Danes vam kot izdelek dneva ponujamo človeško bitje, homo sapiensa, vsejeda ženskega spola, model »Vesna«. Pridite in poglejte, »Vesna«, samo danes popust na pike, model »Vesna«!
- Človeško bitje, vrsta homo sapiens, spol ženski, letnik '76. Ni sicer najmlajša, ampak je lepo ohranjena.
- Barva: različni odtenki rjave, posledica večletnega barvanja in mladostnega eksperimentiranja. Zdaj se že počasi kaže tudi siva. Oči: rjave. Aerodinamično oblikovano telo z dvema rokama in dvema nogama. Stopala se stabilno prilagajajo tlom. Gum ni treba menjati, koža na podplatih je še zmeraj v redu.
- Število zob: 30. Kot sem že omenil, zelo dobro ohranjena.
- Dodatna oprema: mož in hčerka. Pri drugih prodajalcih se ponujata z dodatnim doplačilom, pri nas pa sta na voljo že pri standardni izvedbi modela »Vesna«.
- Poraba: pri standardni izvedbi 2000 kilokalorij na dan. Vsejed, je vse vrste živil, ne samo eko pridelane hrane, kar je zelo ugodno, ampak zaradi tega ne dajemo garancije na izdelek.
- Spi samo 7 ur na dan, kar omogoča maksimalno izkoriščenost.
- Uporabnost: lahko jo porabite za marsikaj – gospodinjska dela ji niso prav pisana na kožo, čeprav lahko pometa, pomiva posodo in sesa. Domače piškote si vendarle raje specite sami! Ta model, »Vesna«, lahko vaše otroke poučuje hrvaščino (če bi mogoče želeli) ali pa prevaja vaša besedila v hrvaščino, če imate mogoče firmo, ki posluje na Hrvaškem. Uporabna je tudi kot varuška, vaše otroke lahko pelje v gledališče, kamor tudi sama pogosto zahaja.
- Prenaša vse, ne pozna verskih, rasnih, spolnih, poklicnih ali glasbenih diskriminacij. Pleše na vsako glasbo.
- V prostem času, ki ga nima, rada hodi v hribe.
- Standarda izvedba homo sapiensa model »Vesna« je narejena iz popolnoma naravnih sestavin in je bio razgradljiva.
- Pohitite! Ponudba se izplača! Ponudba je omejena! Samo danes dodatni dvojni popust na pike!

Vesna Hrdlička

***

Sem Pia Brezavšček. Avtorica tega alternativnega življenjepisa. Mora izstopat, da bom opazna. Alternativno je trendi. Alternativno je »in«. Prodira iz oblakov sivega povprečja. A takoj, ko bo napisan, ta moj alternativni življenjepis, že bo komodificiran. V trenutku, ko ga bereš, postaja le primerek. Eden od mnogih. Tudi če bo zelo dober, ta moj alternativen življenjepis, bo v najboljšem primeru postal zgolj predpis. Glavni tok. Ostaja pa eno dejstvo. Kakorkoli se napišem, sem to še vedno ista stara jaz. Če še kdo sploh verjame v tak »jaz«, je moj takle. Še vedno nezaključena fakulteta. Sicer nekaj objav tu pa tam, najbrž pa vse preveč besed in premalo akcije. Brez Facebooka, brez prave virtualne mreže. S fetišem na dobre domislice v umetnosti, ob besedi gledališče pozornost sunkovito naraste, kar pa ne pomeni, da (ne)zdravi cinizem marsičesa ne pogrize. Upam, da bo moja biografija, ki mimogrede pomeni zapis življenja, črta peresa, čim bolj cikcakasta. Če že moram umret, bi šla rada po daljši (ne nujno časovno) poti.  

Pia Brezavšček

***

Moje ime je Achagua Atacama, a prijatelji in sovaščani me kličejo tudi »Premagala leva«, ker sem že pri dvanajstih letih sama obranila vas pred krvoločnimi napadi teh divjih zveri. Prihajam iz majhne indijanske vasi Izolaiux, moj prapra[…]praded je bil prijatelj Krištofa Kolumba. Sovaščani so me poslali na Erasmus študijsko izmenjavo v Slovenijo, kjer preučujem in primerjam vašo in našo umetnost, v prostem času pa se izpopolnjujem v lovu na kočevske medvede. Izsledki moje raziskave bodo objavljeni v reviji Antropolog, kjer bom tudi sama predmet raziskave v prispevku znane antropologinje vašega plemena: »Indijanec v civiliziranem, urbaniziranem, industrializiranem in kultiviranem okolju«.

Sama ugotavljam, da je položaj umetnosti v vašem, t. i. »civiliziranem« plemenu zelo kompleksen; v odnosu do umetnosti ustvarjate nerazumljive konstrukte, ki so sicer zaključeni z bučnimi aplavzi, a meni kot študirani Indijanki popolnoma nerazumljivi. Podobne tendence ugotavljam tudi ob prebiranju vaših hieroglifov. Iskreno upam, da mi ministrstvo za posebne zunajšolske zadeve podaljša študijsko izmenjavo in bom lahko doumela kulturno raznolikost med Indijanci in Slovenci.

Lena Gregorčič

***

Jasmino Založnik bi lahko opisali skozi številna besedila, v mnogih primerih kontradiktorna, izključujoča v žanru, obliki, vsebini, melodiji. Besedila, najsi bodo lirska, epska, dramska, esejistična, inspirirajo in sokreirajo njeno življenje. Vsaj tako, kot jo vidijo drugi. Saj je življenje Jasmine Založnik, tako kot življenje drugih, vselej kreacija in interpretacija, ki se ustvarja v odnosu z drugimi. Možnost prenosa in povezav je neskončna in zato v premislek ponujam njeno opredelitev; je Jasmina Založnik krhka kot porcelanasta punčka, trda kot skala, je ostra kot rezilo pravkar brušenega noža ali nežna kot cvetica na travniku, vnetljiva kot ogenj ali zemeljsko stabilna, je fluidna kot voda, izmikajoča se za opis in interpretacijo s kratko opredelitvijo …  Je kot vsi – neskončna potencialnost, ki rezultira v to, kar želijo drugi, v to, kar vidijo drugi, in to, kar sami kreirajo, ko se postavljajo v odnosnost do nje same. Zato je opis Jasmine Založnik hkrati unikaten in neopredeljiv, izmikajoč se vsaki definiciji, kot na drugi strani tudi univerzalen, brezpredmeten in prazen znotraj mnoštva neskončnega, a vselej enakega, človeško-živalskega.
Jasmina Založnik

***
Festival dramske pisave Preglej na glas 2011 že šesto leto raziskuje drugačne pristope in načine prezentacije slovenske sodobne dramatike. Raziskuje nove dramske formate in uprizoritvene prakse, nudi platformo za izmenjavo izkušenj različnih uprizoritvenih umetniških profilov, z diskusijami, okroglimi mizami in delavnicami širi prostor teoretičnega premišljanja sodobne dramatike in afirmira bralne uprizoritve kot samostojni žanr.

Festivalsko dogajanje tradicionalno spremlja bilten, ki je l. 2011 prvič dostopen na spletnem portalu SiGledal. Ad hoc dogodke – predstavitve delavniškega dela, predstave, diskusije in bralne uprizoritve letošnjih nominirancev za Grumovo nagrado z raznovrstnimi prispevki spremljajo mladi pisci, predvsem iz vrst študentov AGRFT in udeležencev Šole ustvarjalne kritike in teorije.

Preglej na glas organizira Kulturno društvo Integrali, ki na področju gledaliških umetnosti raziskuje, afirmira in distribuira sočasno dramatiko – predvsem v smeri omogočanja pogojev za raziskovanja in preizkušanja skozi različne delavnice ter ad hoc projekte. Teoretični in kritični premislek krepi tudi s Šolo ustvarjalne kritike in teorije.
Nika Arhar, urednica biltena

Preglej na glas

Nika Arhar, SiGledal, 8. 3. 2011
Marec, mesec slovenske dramatike
zbrala Nika Arhar, SiGledal, 9. 3. 2011
To smo mi, 2. del
zbrala Nika Arhar, SiGledal, 10. 3. 2011
Kako preživeti v hiperprodukciji scenskih umetnosti
Črt Poglajen, 10. 3. 2011
Kdo se boji življenjepisa?
Irina Lešnik, SiGledal, 13. 3. 2011
Skozi umetnost do boljšega sveta
Vesna Hrdlička Bergelj, 11. 3. 2011
Demokracija umetnosti ali vsi za vse
KD Integrali, 11. 3. 2011
Ad hoc omnibus
Lena Gregorčič, 13. 3. 2011
Festivalologija vsakdanjega življenja
Tjaša Mislej, 14. 3. 2011
V središču pozornosti
zbrala Nika Arhar, SiGledal, 9. 3. 2011
To smo mi, 2. del
zbrala Nika Arhar, SiGledal, 10. 3. 2011
Kako preživeti v hiperprodukciji scenskih umetnosti