Mojca Radkovič, 28. 5. 2021

Mojca Radkovič bere sodobno slovensko dramo

Mojca Radkovič je študentka filozofije, aktivistična vpletenka, novinka glasbene kritike in filmofilka, ki je štafeto branja sodobne slovenske dramatike prejela iz rok kolega Gašparja Mariniča. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskala bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločila, da obiskovalcem portala priporoča dvojico besedil, Sen 59 Tiborja Hrs Pandurja in Blaznost igre Nebojše Pop-Tasića.

Foto: Tit Gomez Grgić

Sanjsko obarvani dejanski svetovi so tisti, ki v nas v teh časih sprožajo še nerazodete občutke samorefleksije, saj niso več tako dosegljivi, kot so bili prej. Besedili, ki ju priporočam v teh časih, sta bili priporočeni že nekajkrat, v drugačnih časih in čez izkustva drugih ljudi. A vendar ju intuitivno najmočneje občutim in obljubim, da sta lek prebeljenim glavam.

Sen 59, skoraj kafkaesqueno besedilo izpod rok nadvse artikuliranega Tiborja Hrsa Pandurja, kjer je sanjarjenje glavne osebe projicirano skozi njegovo sogovornico, se dotakne točno tistih kotičkov misli, po katerih hrepenimo.

Moji prsti dišijo po tebi ... kot po meni ... ko sem bil otrok. In pozabim ...
In pozabim: tekst, oder, iztočnico, logiko, teater. Vse, kar bi morala in bi sledilo. In pustim, naj traja, tvoja slina se mi cedi v uho. Naj traja. Tudi če otroci v Afriki umirajo. Naj traja, naj traja ...

Spraševanje po smiselnosti in utapljanje v ljubezni sta neizogibni temi, ki ostaneta prisotni (za) vedno. Neizmerna želja po dotikih, sploh zdaj, ko tega ni bilo najlažje uresničiti, še bolj prikaže duh časa, v katerem živimo. Absurdnost racionalnega in manko čustvenega. No, morda se tudi mi znajdemo v trebuhu ribe in bo naše domovanje za vedno ostalo pod vprašanjem; ne, da bi nam ta misel povzročila občutke tesnobe, pač pa ravno nasprotno.

... čutim, da najboljše šele prihaja, vem, da najboljše šele pride ...

Blaznost igre, polarnost življenja in sanj, resničnega in metaforičnega. Smisel je tukaj tisti, ki je pod drobnogledom.

Biti, ne biti: je to tu vprašanje?
Kaj je bolj plemenito: da v duhu trpiš strelice usode
ali da z orožjem greš nad morje zla in ga končaš z odporom?

Morda bolj temačna konotacija, ki nas metafizično vrti od notranjosti proti zunanjosti, med skritim in razkritim, med moralnim in etičnim, osebnimi stiskami, ki nas delajo nevoljne in voljne, morda že malo nietzschejansko, na trenutke nasprotno, precej nihilistično. Nebojša Pop-Tasić uspešno prebije zid neizrečenega in to vešče zapiše.

Da, prav ima,
Izkušnje to mi govorijo,
da se ljudem le sanja, ko živijo,
o tem, kar so, dokler se ne zbudijo.

...

Znorela sva
v sijajen dan,
z jasnim soncem obsijan

Znorela sva
v sijajen dan, noči ni več
in ni več sanj.

Povezavi:
Tibor Hrs Pandur: Sen 59
Nebojša Pop-Tasić: Blaznost igre

Sen 59, Blaznost igre, Tibor Hrs Pandur, Nebojša Pop-Tasić

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Mija Kramar, 30. 4. 2021
Mija Kramar bere sodobno slovensko dramo
Jure Srdinšek, 23. 4. 2021
Jure Srdinšek bere sodobno slovensko dramo
Gašpar Marinič, 14. 5. 2021
Gašpar Marinič bere sodobno slovensko dramo
Neža Dvorščak, 21. 5. 2021
Neža Dvorščak bere sodobno slovensko dramo
Lara Ekar Grlj, 11. 6. 2021
Lara Ekar Grlj bere sodobno slovensko dramo
Zdenka

Članek je globoko doživet in bralca prevzame. Lepo Mojca, samo tako naprej. 2. 6. 2021

maja

Mojca hvala za izbrana avtorja. 2. 6. 2021