"Obletnice velikanov svetovnega in domačega gledališča so opomnik, da na njihovih ramenih stoji današnje gledališče in nastavlja zrcalo prihodnosti," meni Alja Predan, umetniška direktorica.
Letošnje »51. Borštnikovo« bo med 14. in 23. oktobrom v desetih dneh gostilo nekaj manj kot sedemdeset dogodkov – od gledaliških predstav in pogovorov do bralnih uprizoritev in strokovnih srečanj – ter več sto domačih in tujih gostov.
Festival bo 14. oktobra ob 19. uri odprla razstava Narod si bo pisal sodbo sam, ki se navezuje na uprizoritev Cankarjeve drame Hlapci in povezuje umetniško ustvarjanje Lele B. Njatin in zgodovinsko raziskovanje Vesne Jerbič Perko, direktorice in kustosinje Pokrajinskega muzeja Kočevje. Sledila bo otvoritvena predstava Peer Gynt Edwarda Cluga v izvedi Opere in baleta SNG Maribor.
V tekmovalnem programu, ki ga je izbrala selektorica Petra Vidali, bomo videli enajst uprizoritev. Republika Slovenija Slovenskega mladinskega gledališča in Zavoda Maska bo zaradi svoje specifičnosti na ogled v hangarju Letalskega centra Maribor v Skokah, predstava Zavoda Delak Projektator pa v Fitnesu Slavija; ostale tekmovalne predstave bodo odigrane v SNG Maribor.
Pester je tudi spremljevalni program, ki med drugim na oder prinaša Shakesonete v izvedbi benda Bossa de Novo ter igralcev Borisa Cavazze in Urške Taufer. V Maribor prihajata tudi Bara Kolenc in Atej Tutta s predstavo Metamorfoze 3°: Retorika, ki sta maja kot prva slovenska avtorja nastopila v programu Stückemarkt berlinskega gledališkega festivala Theatertreffen in tam osvojila prvo nagrado. V Salonu uprizoritvenih umetnosti bo odigrana predstava Tri sestre v koprodukciji Zavoda Margareta Schwarzwald in UL AGRFT.
Mednarodni program letos šteje 5 naslovov. Na ogled bo denimo uprizoritev Yane Ross Glasba po željah, ki temelji na besedilu nemškega avtorja Franza Xaverja Kroetza. V njej igra Danuta Stenka, zelo slavna poljska igralka, ki smo jo lahko videli tudi v zadnjem filmu Mitja Okorna Planet samskih. Predstava takoj po gostovanju na Borštnikovem srečanju odhaja na gostovanje v New York. Svojevrstna je tudi 15 minutna uprizoritev Viharni vrh, ki bo igrana v GT 22 tri dni zaporedoma osem krat na dan. Na festivalu pa gostimo tudi prestižni Rezidenztheater iz Münchna z uprizoritvijo Kdo se boji Virginije Woolf? v režiji intendanta Martina Kušeja, ki bo letos tudi član strokovne žirije. Nemško gostovanje izdatno podpira Goethe Institut Ljubljana.
Že sedmo leto je organiziran slovenski showcase. Gostili bodo nekaj čez 30 mednarodnih strokovnjakov, bodisi kritikov bodisi festivalskih programerjev in tujih novinarjev, ki si bodo ogledali našo selekcijo.
Švedski fokus
Fokus je posvečen švedski dramatiki in gledališču in bo potekal od 17. do 19. oktobra. Obsegal bo štiri bralne uprizoritve sodobnih švedskih dram, izdanih v knjigi Sodobna švedska drama (uredila Alja Predan, avtor predgovora Edward Buffalo Bromberg). To so:
- Jonas Hassen Khemiri: Kličem svoje brate, prevedla Mita Gustinčič Pahor,
- Mirja Unge: Kje so vsi?, prevedla Silvana Orel Kos,
- Sara Stridsberg: Seciranje sneženja, prevedla Mita Gustinčič Pahor,
- Suzanne Osten, Per Lysander: Medejina otroka, prevedla Vida Sebastian.
Gostovali pa bosta tudi dve švedski predstavi:
- Gunilla Heilborn: THIS IS NOT A LOVE STORY, Stockholm, Švedska,
- Emily Brontë: VIHARNI VRH, moment:teater, Stockholm, Švedska.
Produkcije študentov AGRFT
Na Festivalu ne bodo manjkali niti študenti UL AGRFT, ki bodo uprizorili pet svojih produkcij, izveden bo projekt Instant drama/predstava, sodelujejo pa tudi pri bralnih uprizoritvah, pisanju biltena in vodenju pogovorov o knjižnih novitetah s področja uprizoritvenih umetnosti.
Pri izvedbi festivala tudi letos pomaga okoli 25 prostovoljcev, tako študentov kot tudi brezposelnih.
Strokovna srečanja
Simpozij Vitalna zvrst na robu medijskega prostora bo ponudil razmislek o uprizoritvenem žanru radijska igra in razprl aktualna vprašanja v zvezi z njim. Organizira ga Društvo gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije v sodelovanju s Festivalom Borštnikovo srečanje. Dopoldne bo najprej na vrsti teoretski del, sledi okroglo miza z gosti, vmes bo predvajana radijska igra Radia Maribor Elizabeth iz leta 1997. Simpoziju sledi večmedijska predstava Hodi mesto, ki je zvočni zemljevid, v katerega obiskovalec vstopi in mu po ulicah mesta sledi s pomočjo posebne GPS aplikacije na mobilnem telefonu.
Dvodnevna znanstvena konferenca Začetki, dosežki in nasledki Slovenskega gledališča moderne dobe je posvečena 150-letnici Dramatičnega društva v Ljubljani, saj bodo na njej celovito predstavil delovanje Dramatičnega društva, ga preučil z doslej še neraziskanih vidikov, ob tem pa kritično osvetlil uveljavljene zgodovinske razlage. Simpozij organizirata Raziskovalni program UL AGRFT in Slovenski gledališki inštitut v sodelovanju s Festivalom Borštnikovo srečanje.
Pogovori in knjige
Pogovori o posameznih predstavah iz tekmovalnega in mednarodnega programa so tradicionalni, dobro obiskani in vselej na sporedu v dopoldanskem času. Tudi letos bodo potekali v Vetrinjskem dvoru.
Intenzivnejše poznavanje in razumevanje gledališča pa vzpostavljajo tudi pogovori o(b) knjigah, v katerih predstavljajo novoizdane publikacije s področja gledališča in uprizoritvenih umetnosti – Knjige na FBS bodo letos v treh terminih, ki jih bo povezovala Ksenija Repina.
Ob tem velja izpostaviti tudi, da bodo v nedeljo, 16. oktobra ob 22. uri v Luftu v sklopu Borštnikovega srečanja kot prvi v Sloveniji predstavili čisto svežo publikacijo Umetniški ustroj Noordung. Filozofija in njen dvojnik, ki obravnava opus Dragana Živadinova iz političnega, umetniškega, tehnoznanstvenega in filozofskega vidika, in sicer skozi vse tri razvojne faze njegovega gledališča.
E-razstava
Kakor minule razstave so tudi letošnjo e-razstavo zasnovali v treh sklopih. V prvem, splošnejšem, je na ogled okoli 50 fotografij s sklepne prireditve FBS 2015 in pogovorov po predstavah, drugi sklop je posvečen Heddi Gabler v izvedbi Drame SNG Maribor, najboljši predstavi lanskega festivala, tretji, najobsežnejši sklop pa je namenjen gledališkemu opusu Ljerke Belak, dobitnice Borštnikovega prstana 2015. Razstava bo od 20. oktobra 2016 dostopna na portalu sigledal.org in spletnih straneh sodelujočih institucij. Na voljo je v slovenskem in angleškem jeziku, uporabljena gradiva sčasoma postanejo del evropske digitalne knjižnice Europeana.
Digitalno razstavo Prejemnice in prejemniki Borštnikovega prstana, ki je dostopna na portalu sigledal.org je s fotografijami lanskoletno nagrajenke Ljerke Belak dopolnil tudi Slovenski gledališki inštitut.
Festivalski žur
V petek, 21. oktobra, bo v Salonu uporabnih umetnosti poseben festivalski žur, kjer bodo na druženju in glasbi DJ Albatrosa do jutranjih ur stregli koktajl Ignacij.
Lokacije
Lokacijsko je letos festival razpršen po mestu in ožji okolici, in sicer SNG Maribor, Prva gimnazija Maribor, Lutkovno gledališče Maribor, GT22, Vetrinjski dvor, Alma mater Europaea - ECM, Salon uporabnih umetnosti, Fitnes Slavija, Letalski center Maribor, Muzej narodne osvoboditve Maribor.
Strokovna žirija
Petčlansko strokovno žirijo sestavljajo trije člani iz Slovenije: Zala Dobovšek, dramaturginja, kritičarka in publicistka, Nina Šorak, dramaturginja in režiserka, Tomaž Gubenšek, igralec, redni profesor in dekan UL AGRFT, in dva iz tujine: Ivor Martinić, dramatik iz Zagreba, Martin Kušej, režiser in intendant Residenztheatra v Münchnu.
Žirija za podelitev Borštnikovega prstan
Žirija za podelitev Borštnikovega prstana šteje pet članov. Letošnjo žirijo sestavljajo: Alja Predan, Vlado Novak, Ljerka Belak, Blaž Lukan in Matjaž Zupančič.