STA, 19. 6. 2024

Paradiž celjskega gledališča nagrajen v Zagrebu

Slovensko ljudsko gledališče Celje je s predstavo Paradiž Mattea Spiazzija, ki podpisuje tudi režijo, slavilo na 48. Dnevih satire Fadila Hadžića v Satiričnem gledališču Kerempuh v Zagrebu. Paradiž je prejel veliko nagrado Večernjega lista za najboljšo predstavo v celoti. Nagrajena je bila tudi oblikovalka in izdelovalka mask Alessandra Faienza.
:
:
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje
Foto: Uroš Hočevar / Gledališče Celje

Nebesedna grenka komedija z maskami Paradiž je umeščena v dom starejših v manjšem slovenskem kraju in prikazuje življenje skupnosti stanovalcev. Temo staranja prepleta s temami izključenosti, osamljenosti, smrti, (ne)izpolnjenosti življenja ter fizičnega in duševnega zdravja.

Kot je zapisano v obrazložitvi velike nagrade Večernjega lista, je goreč problem današnjega časa odnos do starosti, še posebej skrb za starejše in nemočne. Na koncu življenja večinoma ostanemo sami, z naših teles in obrazov pa je mogoče razbrati življenje, ki smo ga živeli.

Igralci so, potopljeni v vsakdanje življenje v domu za starejše in nemočne, z izjemno spretno in zahtevno nebesedno igro z maskami z omejenim vidnim poljem prikazali izsek, ki nas je soočil z okostenelostjo navad in rutin, z družinskimi izgubami in intrigami, brezčutnostjo in pohlepnostjo dedičev, ravnodušno skrbnostjo medicinskega osebja, drobnimi značajskimi slabostmi, a tudi medsebojnim sočutjem, razumevanjem in podporo.

Predstava nas spodbuja k introspekciji, k razmišljanju o tistih, od katerih smo se oddaljili, o dejstvih, pred katerimi pogosto bežimo in se jih bojimo, in smeh nas pripelje do solz, v katerih se začnemo zavedati pomanjkanja empatije in lastne minljivosti. Natančno značajsko niansirana igralska igra celotnega ansambla, besede skozi obraze mask in sugestivna glasba občinstvo potopijo v katarzično gledališko izkušnjo, še piše v obrazložitvi.

O nagradi Alessandri Faienza za posebni dosežek pa je v obrazložitvi zapisano, da se na obrazu vidi odtis življenja, odtis sveta, ki nas je oblikoval, naša intimna zgodovina, preživete bolečine, muhavosti, veselja, nezaupanje, nečimrnost, bolezni, odnosi z drugimi, vse, čemur smo bili priča.

Natančnost oblikovanja nepremične maske, ki jo bo igralec nosil v predstavi, zahteva natančno poznavanje človeških značajev in duš, vtisnjenih v gube na obrazu. Alessandra Faienza je izjemno spretno in filigransko oživila krajine obrazov dvanajstih značajev. Njene maske ne skrivajo, ampak razkrivajo in postanejo izhodišče za delo na predstavi, pa tudi nekakšno besedilo predstave, ki občinstvu omogoča prepoznavanje in sočutje skozi smeh in solze.

Paradiž, ki je bil tudi veliki zmagovalec 32. Dnevov komedije in postal žlahtna komedija po izboru žirije in občinstva, bo 28. julija uprizorjen še na mednarodnem multidisciplinarnem festivalu gledališča, glasbe in plesa Mittelfest 2024 v gledališču Ristori v Čedadu.

Zagreb, Alessandra Faienza, Hrvaška, Matteo Spiazzi, SLG Celje, Paradiž, Dnevi satire Fadila Hadžića