"Mednarodno zasnovano in vključujoče Borštnikovo srečanje po desetletjih, v katerih je doživljalo tudi nemirna obdobja, ostaja osrednji slovenski gledališki festival tekmovalnega značaja ter platforma, ki se vse bolj razvija v smeri mednarodnega uveljavljanja slovenskega gledališča, usposabljanja, razvoja občinstev in povezovanja," je na današnji predstavitvi programa v Slovenskem narodnem gledališču Maribor povedal Novak.
Letošnji selektor tekmovalnega programa je dramatik, režiser in gledališki pedagog Matjaž Zupančič, ki ne dvomi, da je slovensko gledališče po nadarjenosti, ustvarjalnem mišljenju, včasih pa tudi po uprizoritvenih standardih visoko znotraj sodobne evropske gledališke produkcije.
V tekmovalni program je izbral največje možno število uprizoritev. "Moja selektorska agenda temelji na treh osnovnih in med seboj povezanih kategorijah. Imenujem jih igra, mišljenje in uprizarjanje. Tako v tekmovalni plan letošnjega festivala izbiram teater, ki svoj ustvarjalni napor povezuje z gledališko igro. Ta moja odločitev ni brez zveze z osebnostjo, po kateri nosita ime festival in prestižno priznanje. Gledališka igra se spreminja, razvija in je danes seveda drugačna, kot je bila nekoč. Tudi gledališki festivali so različni - težko pa si predstavljam Borštnikovo srečanje, ki bi izgubilo interes za igro, igralca in vrhunske dosežke v sodobni igralski umetnosti," je pojasnil.
Verjame, da bo tudi letošnje Borštnikovo srečanje vznemirljiv in polnokrven gledališki festival, ki bo med drugim izpričal, da so sodobni gledališki ustvarjalci v dobri kondiciji. "Včasih tudi vrhunski. Menim, da je ob vseh aktualnih težavah in problemih, v katerih se ne nahajajo samo gledališča, ampak sodobna kultura in umetnost nasploh, to treba poudariti. Seveda ta poudarek ne izključuje kritične samorefleksije, ki mora problematizirati preživete vzorce kulturnopolitičnih samoumevnosti. Ampak če kje, je reforma potrebna v tem, da se prekine, ustavi, predvsem pa poenostavi pretirana birokratizacija, ki vedno bolj duši agilnost in umetniško ambicioznost slovenskih gledališč," je opozoril.
Tekmovalni program bo letos ponudil dvanajst predstav, spremljevalni program pa vključuje obsežen izbor predstav slovenskih in tujih producentov. Program sledi načelu, da je izbrana predstava pomemben dosežek, opaznejši premik v letošnji gledališki sezoni, tekmovalni in spremljevalni program pa skupaj omogočata sorazmerno celovit vpogled v aktualno stanje slovenske gledališke ustvarjalnosti. Predstavam v tekmovalnem sporedu in obeh sklopih za mlade gledalce bodo sledili pogovori z ustvarjalci. Skladno s svojim poslanstvom festival v letošnji izvedbi poudarja kompleksnost in širino gledališke ustvarjalnosti, ponuja širok razpon estetik in različnih pristopov, s tem pa želi spodbujati raznolikost in povezanost našega gledališkega prostora in izraza.
V zadnjem obdobju vse pomembnejši mednarodni značaj festivala želijo organizatorji izkoristiti tudi kot showcase, platformo za promocijo in uveljavitev slovenskega gledališča pri tujih selektorjih, umetniških direktorjih, kritikih in novinarjih, večina predstav bo zato prevedena v angleški jezik in opremljena z nadnapisi.
Razvoj novih občinstev in mednarodno zasnovano vključenost študentov so že lani zasnovali kot trajnaprogramska sklopa, Mlado in Študentsko gledališče letos nadgrajujejo in vključujejo nove partnerje iztujine, v sodelovanju z Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo pa razvijajo raznovrstne načineaktivnega vključevanja študentov. Z Društvom gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije pripravljajo mednarodni simpozij o gledališki kritiki, z Mednarodnim gledališkim inštitutom pa osrednje regionalnosrečanje s številnimi tujimi gosti. Dan gledaliških ustvarjalcev ponovno pripravljajo skupaj z Združenjem dramskih umetnikov Slovenije, posvečen bo tudi srečevanju in druženju, ob tej priložnosti bo društvo izvedlo javni posvet o položaju igralcev in ukrepih za izboljšanje pogojev dela gledaliških ustvarjalcev. V sodelovanju s Platformo sodobnega plesa bodo gostili plesno predstavo in dva performansa, programsko se povezujejo z Lutkovnim gledališčem Maribor in Mestom žensk. Z Umetnostno galerijo Maribor bodo organizirali mariborsko postavitev pregledne razstave Slovenskega gledališkega inštituta Prostor v prostoru: Scenografija na Slovenskem do leta 1991. Pred tiskom je knjiga, posvečena lanskoletnemu prejemniku Borštnikovega prstana Janezu Škofu, druga v novi festivalski zbirki Borštnikov prstan, založniško dejavnost pa bodo dopolnili z dvojezično fotografsko monografijo umetniških portretov prejemnic in prejemnikov Borštnikovega prstana (fotograf je Primož Korošec), ki jo bo spremljala razstava fotografij v Razstavišču Vetrinjski.
SNG Maribor, ki daje streho Borštnikovemu srečanju, letos obeležuje stoletnico, zato bo letošnji festival po besedah direktorja Danila Roškerja nekoliko slovesnejši. Vesel je, da sta tako mariborska občina kot ministrstvo za kulturo letos za festival primaknila nekaj več denarja.
Novak zagotavlja, da nova festivalska edicija prinaša zelo kakovosten in obsežen program, ki se podobno kot lani pričenja z aktivnostmi za razvoj občinstev, usposabljanjem in študentskim programom. Sledijo predstave v tekmovalnem in spremljevalnem programu, strokovni program in dodatne festivalske vsebine.
"Skladno s svojim poslanstvom festival v letošnji izvedbi poudarja kompleksnost in širino gledališke ustvarjalnosti, ponuja širok razpon estetik in različnih pristopov, s tem pa želi spodbujati raznolikost in povezanost našega gledališkega prostora in izraza," je povedal umetniški direktor, ki je ta položaj zasedel na začetku lanskega leta.
Predstave na 54. Festivalu Borštnikovega srečanja
TEKMOVALNI PROGRAM:
(v zaporedju datumov premier)
Ivor Martinić po filmskem scenariju Luchina Viscontija, Enrica Mediolija in Nicole Badalucca: SOMRAK BOGOV, režija Dalibor Matanić, Drama SNG Maribor.
Simona Semenič: ŠE NI NASLOVA, režija Tomi Janežič, Slovensko mladinsko gledališče.
Tena Štivičić: KRESNICE, režija Nina Rajić Kranjac, Mestno gledališče ljubljansko.
Nejc Gazvoda: TIH VDIH, režija Nejc Gazvoda, Mestno gledališče ljubljansko.
Anton Podbevšek: IZUMITELJ NA ZEMLJI, režija Bara Kolenc, Anton Podbevšek Teater.
Ivo Svetina: V IMENU MATERE, režija Ivica Buljan, SNG Drama Ljubljana.
William Shakespeare: MACBETH, režija Janusz Kica, SNG Nova Gorica.
Ivan Cankar: OB ZORI, režija Žiga Divjak, Prešernovo gledališče Kranj.
Po motivih drame Daneta Zajca Otroka reke: REKA, REKA / SYNTAPIENS::IZ, režija Dragan Živadinov, Zavod Delak.
Molière: LJUDOMRZNIK, režija Nina Rajić Kranjac, Slovensko ljudsko gledališče Celje.
Rainer Werner Fassbinder: ALI: STRAH TI POJÉ DUŠO, režija Sebastijan Horvat, SNG Drama Ljubljana.
Boris Nikitin: NASPROTJE STVARI, režija Boris Nikitin, Jan Krmelj, Slovensko mladinsko gledališče.
SPREMLJEVALNI PROGRAM:
Manlio Santanelli: KRALJICA MATI, režija Damir Zlatar Frey, Gledališče Koper in Mestno gledališče Ptuj.
Duncan Macmillan: PLJUČA, režija Žiga Divjak, SNG Drama Ljubljana.
POSVETITEV POMLADI, režija Matjaž Farič, Lutkovno gledališče Ljubljana.
GROSSE ERWARTUNGEN | VELIKA PRIČAKOVANJA, režija Beton Ltd., Bunker, Ljubljana.
TATOVI PODOB, Emanat (koprodukcija Klub Gromka in Maska Ljubljana).
RAZGALJENO, koreografija in idejna zasnova Rosana Hribar, Flota, Ljubljana in Flota, zavod, Murska Sobota (koprodukcija Plesni teater Ljubljana in Zavod Orlandina).
ALIEN EXPRESS: DRUGI LET, avtorski projekt Gašperja Kunška in Žigana Krajnčana. Flota, Ljubljana in Flota, zavod, Murska sobota (koprodukcija Kino Šiška in Dijaški dom Ivana Cankarja).
MEDNARODNI PROGRAM:
Amit Lahav: POROKA, režija Amit Lahav, Gecko (Velika Britanija - Otvoritvena predstava 54. Festivala Borštnikovo srečanje).
Daniele Villa: PREOBREMENITEV, režija Daniele Villa, Sotterraneo (Italija).
Milena Bogavac: JAMI DISTRIKT, režija Kokan Mladenović, Bitef teatar, Beograd (Srbija), Center za kulturo Tivat (Makedonija), Festival MASZK, Szeged (Madžarska) in Think tank studio, Novi Sad (Srbija).
Ivan Penović: KATALONEC, režija Ivan Penović, Umetniška organizacija RUPER in Teatar &TD (Hrvaška).
Po motivih Hanne Arendt: EICHMANN V JERUZALEMU, režija Jernej Lorenci, Zagrebško gledališče mladih ZKM (Hrvaška).
SONG, koncept in koreografija Mala Kline, ELIAS 2069, Mercedes Klein (koprodukcija Pekinpah, Center kulture Španski borci/Zavod EN-KNAP, Platform 0090 Antwerpen, CUK Kino Šiška in Nomad Dance Academy /CoFestival/). Izvedba v sodelovanju s Platformo sodobnega plesa.
DE FACTO, avtorski projekt Leje Jurišić in Milka Lazarja, Pekinpah in Leja Jurišić (koprodukcija Cankarjev dom). Izvedba v sodelovanju s Platformo sodobnega plesa.
THE SELFIE CONCERT, performans avtorja Iva Dimcheva. Izvedba v sodelovanju s Platformo sodobnega plesa.
GEORGES, avtorski projekt Julike Mayer (Nemčija) in Mylène Benoit (Francija), Contour Progressif (koprodukcija SACD, Festival d'Avignon). Izvedba v sodelovanju z Lutkovnim gledališčem Maribor.