Program 44. tedna slovenske drame je letošnji selektor festivala Gregor Butala predstavil na včerajšnji novinarski konferenci v Kranju. "Tekmovalni in spremljevalni program 44. tedna slovenske drame (TSD) sem oblikoval na podlagi nabora 45 predstav, ki so minulo leto nastale po uprizoritvenih predlogah slovenskega izvora, oba programa pa izražata žanrsko raznolikost." Butala je v lanski gledališki produkciji opazil veliko avtorskih projektov ali krstnih uprizoritev novih dramskih besedil. "Ni veliko dramske klasike. Večinoma gre za nove sveže uprizoritve in posledično tudi za manj običajne uprizoritvene postopke," je povzel in pojasnil, da je med osmimi tekmovalnimi predstavami kar sedem krstnih uprizoritev oziroma avtorskih projektov.
Na klasičnem dramskem tekstu temelji le Svatba Rudija Šeliga v režiji Jerneja Lorencija in izvedbi SNG Drama Ljubljana. Slednja se bo za nagrade na 44. tednu slovenske drame potegovala tudi s projektom Dušana Jovanovića Boris, Milena, Radko. Prešernovo gledališče Kranj bo tekmovalo z avtorskim projektom Oliverja Frljića o izbrisanih 25.671, Lutkovno gledališče Ljubljana pa s prav tako avtorskim projektom Robinson v režiji Jake Andreja Vojevca.
Za Šeligovo nagrado se bodo potegovale še predstava Dobrodošli v duhovnem živalskem kraljestvu Slavoja Žižka v režiji Matjaža Bergerja in izvedbi Anton Podbevšek Teatra, predstava Sokol! Iztoka Kovača in Janeza Janše v produkciji zavodov En-Knap in Maska, predstava Nejca Gazvode in Mini teatra Ljubljana ter Mestnega gledališča Ptuj Divjad ter predstava Pavla nad prepadom Andreja E. Skubica v režiji Matjaža Pograjca in izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča.
V spremljevalnem programu bodo na ogled predstave Gremo vsi! v režiji Mareta Bulca in produkciji Maske, Tatovi podob v režiji Maje Delak in produkciji Emanata, Torej v Vršac v režiji Marka Breclja in produkciji DPZN Koper in Cankarjevega doma ter Škrip inc. v režiji Jelene Rusjan in produkciji Maske ter Bunkerja.
Gregor Butala je pojasnil, da je v spremljevalni program izbral predstave, ki niso klasične gledališke predstave in pri njih ostaja vprašanje ali v prvi vrsti lahko govorimo o gledališču. Predvsem so močno vezane na glasbo. "V dveh primerih gre primarno za koncert z dramsko komponento in prepoznavno zgodbo. V tem smislu so vse štiri predstave tudi gledališke in vse se dotikajo aktualnih perečih problematik," je še dodal Butala.
V mednarodnem delu programa festivala bodo na ogled indijska uprizoritev Šukantale Evalda Flisarja, srbska uprizoritev Flisarjeve drame Jutri bo lepše, slovaška uprizoritev 5.fantkov.si Simone Semenič, izraelska uprizoritev drame Hodnik Matjaža Zupančiča in uprizoritev njegove drame Razred v izvedbi Bosanskega narodnega pozorišta Zenica.
Mirjam Drnovšček, direktorica Prešernovega gledališča Kranj, ki pripravlja 44. teden slovenske drame, je povedala, da letos predstave iz tujine še niso v selekciji za tekmovalni program. "Premišljujemo pa, da bomo prihodnje leto spremenili pravilnik in se bodo tudi te uprizoritve lahko potegovale za nagrade. Teh uprizoritev je vedno več in menimo, da bi bila taka poteza spodbudna za uprizarjanje slovenske dramatike v tujini. Želimo si, da bomo na festivalu gostili vseh pet mednarodnih predstav, za nekatera gostovanja namreč dogovori še potekajo," je pojasnila Drnovščkova.
Zanimiv bo tudi dodatni program, ki obeta veliko dogodkov. Nekaj je stalnic, kot je delavnica dramskega pisanja, letos bodo prvič brane predstavitve dram, ki so bile nagrajena na sorodnih festivalih v tujini, obeta se okrogla miza o dokumentarnem gledališču, sledile bodo predstavitve knjig in drugi dogodki. Gledališki festival bo potekal od 27. marca do 6. aprila, ko bo Kranj gledališko središče Slovenije, v Prešernovem gledališču Kranj pa ga bodo odprli s predstavo Mrtvec pride po ljubico, četrto premiero v letošnji sezoni, avtorice Svetlane Makarovič in v režiji Jerneja Lorencija. Vsak dan festivala bosta na sporedu po dve predstavi in vsaj en dodaten dogodek.
"Veseli smo, da nam je letos uspelo dobiti priznanega avtorja Gorana Stefanovskega, ki bo vodil delavnico dramskega pisanja. Gre za makedonskega avtorja številnih dram, ki so bile uprizorjene tudi v Sloveniji. Stefanovski ni samo izjemen dramatik, ampak tudi priznan pedagog, ki poučuje dramsko pisanje. Zato se nam je zdelo koristno, da delavnice vodi človek, ki pozna pasti pisanja dramskega teksta. Pisanje dram ni samo stvar navdiha, pač pa tudi tehnike, znanja, struktur," je povedala Marinka Poštrak, dramaturginja in vodja umetniškega oddelka v Prešernovem gledališču Kranj. Omenjena delavnica bo potekala od 25. do 29. marca, v Prešernovem gledališču Kranj ga pripravljajo skupaj z dramaturškim oddelkom AGRFT in skupino za dramsko pisanje na Filozofski fakulteti, na njej pa bo sodelovalo enajst mladih dramatikov.
Predstave spremljevalnega programa nagovarjajo tudi drugačno občinstvo, zato se bo oder letošnjega 44. tedna slovenske drame iz Prešernovega gledališča in Stolpa Škrlovec razširil še na novo lokacijo, uprizoritve naj bi bile tudi v nekdanjem bazenu na Savski Loki. "Teden slovenske drame se širi tudi na kranjsko alternativno sceno, na publiko, ki doslej ni obiskovala predstav festivala," je dodala Poštrakova.
Teden slovenske drame ni le organizacijsko in vsebinsko zahteven, pač pa je tudi velik finančni zalogaj. Prešernovo gledališče Kranj je letos zanj prejelo od Ministrstvo za kulturo 53 tisoč evrov, od Mestne občine Kranj pa 58 tisoč evrov.
STA, PGK, 28. 1. 2014
Na 44. tednu slovenske drame predvsem družbeno angažirani, novejši teksti
:
:
Povezani dogodki
STA, PGK,
7. 2. 2014
Nagrada Prešernovega sklada igralki Vesni Pernarčič
STA, PGK,
20. 1. 2015
Na 45. Tednu slovenske drame različni žanri in pristopi
STA, PGK,
4. 9. 2014
Prešernovo gledališče Kranj tudi v novi sezoni z družbenokritično držo