V jubilejni sezoni si bo Mladinsko prizadevalo predstaviti nove načine organizacije umetniškega dela skozi štiri module oziroma tematske enote, ki se bodo zvrstile med sezono in ki bodo odpirale različne vidike za razpravo ter zastavljale nova vprašanja. Tako se septembra začne modul Revolucija, sledili pa mu bodo še moduli Demokracija, Napadalci in Žrtve. Sam program je razdeljen na tri sklope: glavni program ter Mladinsko_Lab in Mladinsko_Dialog.
»Eden izmed ciljev te sezone je ugotoviti, kako in če sploh je mogoče o gledališču razmišljati kot o družbeni instituciji oziroma kako razmišljati o gledališču kot akterju v civilni sferi in kakšne možnosti vpliva na javno mnenje ima. Kako aktualna pa bodo posamezna vprašanja, ki jih bomo odpirali, bo pokazal čas,« je povedal direktor Slovenskega mladinskega gledališča Tibor Mihelič Syed.
»Program v novi sezoni bo bolj interdisciplinaren kot prej. S tem bomo poskusili relativizirati in preizprašati samo institucijo teatra s produkcijske plati. Ne ukvarjamo se s klasičnim teatrom, temveč z družbenimi simptomi, kar bomo prikazali skozi ustrezne performativne gledališke postopke,« pravi umetniški vodja Goran Injac.
V glavnem programu bo kot prva premierno uprizorjena predstava Kompleks Ristić, ki jo bo režiral Oliver Frljić. Frljić bo v predstavi, ki jo pripravljajo v koprodukciji s HNK Ivana pl. Zajca na Reki, BITEF teatrom (Beograd) in festivalom MOT (Skopje). Projekt bo posvečen opusu Ljubiše Ristića, enega najpomembnejših režiserjev, povezanih z Mladinskim. Začeti nameravajo diskusijo o Ristićevih umetniških strategijah, njihovem pomenu za gledališče in družbo ter o njihovi političnosti. Temeljno raziskovanje bo namenjeno predstavam v režiji Ljubiše Ristića, ki so v obdobju od leta 1981 do 1985 nastale v Slovenskem mladinskem gledališču, pa tudi režiserjevemu delu v Zagrebu, Splitu, v gledališčih drugod po Jugoslaviji, in seveda Ristićevemu velikemu gledališkemu projektu KPGT (Kazalište Pozorište Gledališče Teatar) – svojevrstni federativni gledališki tvorbi.
Sledila bo predstava Drame princes Elfriede Jelinek. Režijo bo prevzel Michał Borczuch, eden najpomembnejših poljskih režiserjev mlajše generacije. To bo prva uprizoritev Jelinekove v Mladinskem.
Tretji projekt, ki bo v novi sezoni zaživel na odru, in sicer v režiji Vita Tauferja, je Butnskala Emila Filipčiča in Marka Derganca. Predstavo po radijski igri, filmu in stripu bodo na oder postavili v koprodukciji s Prešernovim gledališčem Kranj.
Sledil bo Janez Janša v Mladinskem, nato pa Nov komad Simone Semenič, ki ga bo režiral Sebastijan Horvat.
V okviru programa Mladinsko_Lab, ki odpira eksperimentalni prostor, bodo zaživele predstave Hura Nosferatu Andreja E. Skubica v režiji Simone Semenič (koprodukcija Nete, SNG Nova Gorica, Mladinskega in Kluturnega društva B-51), Norčevanje teme nemškega dramatika Wolframa Lotza v režiji mladega režiserja z Akademije za gledališče, radio, film in televizijo Tina Grabnarja (koprodukcija Mladinskega in AGRFT), hibridni javni dogodek na presečišču med gledališko predstavo, koreografijo, družabno igro in happeningom Communitas na izpitu ter interaktivni glasbeni performans ÜberŠkrip Jelene Rusjan.
Velja omeniti tudi to, da bo 17. oktobra na sporedu premiera predstave Rokova modrina, ki so jo zaradi poškodbe v ansamblu iz prejšnje sezone morali preložiti na oktober. Režiser predstave po dramskem besedilu Boštjana Videmška, ki ga je navdihnilo življenje edinega serijskega zmagovalca v slovenskem moškem alpskem smučanju Roka Petroviča, je Matjaž Pograjc.
Poleg naštetih novih predstav bodo odigrali še »niz predstav iz prejšnjih sezon, ki bodo prav tako zaznamovale šestdeseto obletnico Mladinskega, saj so še kako žive in bodo odzvanjale skupaj«, je povedal dr. Tomaž Toporišič.
Dodatni program v Mladinskem bo dopolnjeval tudi sklop Mladinsko_Dialog. Obsegal bo štiri programe, ki so jih poimenovali Mladinsko podaljšano bivanje, Mladinski diskurz, Mladinska organizacija in Mladinski klubski program. Pri vodenju in oblikovanju tega sklopa so združili moči s pesnico in publicistko Katjo Perat ter dramaturgom in teoretikom sodobnih uprizoritvenih praks Rokom Vevarjem.
»Namen tega sklopa je, da se poleg predstav, ki jih je moč videti na odru, skozi pogovore, diskusije, okrogle mize začnejo odpirati problematike, ki jih posamezne predstave obravnavajo. Gre za neke vrste podaljšek predstav,« je poudaril Rok Vevar.
Mladinsko podaljšano bivanje bo splošni izobraževalni program, ki bo različnim starostnim skupinam omogočil vstop v sodobne scenske umetnosti in jim odprl nov pogled, ki bo presegal golo interpretacijo dramskih besedil.
Mladinski diskurz bo pravzaprav sklop dogodkov, ki bodo osredotočeni na problematiko konkretnih predstav in bodo odpirali oziroma nadaljevali diskusijo o predstavi. Prvi tak dogodek bo že 18. septembra, ko se bo v pogovoru po predstavi Norčevanje teme predstavil tudi avtor Wolfram Lotz.
Program Mladinska organizacija je zasnovan na ideji, da bi Mladinsko z njegovo zgodovino obravnavali kot nekakšen odprt depo, galerija ali muzej, namen pa je, da ves referenčni material, torej bogata zgodovina gledaliških praks, ustvarjalcev in posameznih predstav Mladinskega, ponovno postane viden.
»Mladinski klubski program bo potekal v obliki razprav, pomenkov in druženja; v prvi vrsti pripoznava, da je občinstvo konstitutivni del gledališča, in njegov smisel je pravzaprav vse te ljudi, ki dokončujejo delo, ki ga ustvarjalci začenjajo, povabiti k dejavnemu sodelovanju pri ustvarjanju tega, kar nazadnje zaživi kot umetnost. Gre za obliko organiziranega intelektualnega, pa vendar veselega druženja,« je povedala Katja Perat, ki bo ta program tudi vodila.
»To, kar bomo počeli v tej sezoni, ni proizvajanje konkretnega gledališkega proizvoda, ampak proizvodnja kulture,« je še povedal Goran Injac. Poudaril je tudi, da bodo nadaljevali z mednarodnimi sodelovanji, po katerih je Mladinsko že dobro znano doma in na tujem, ugled, ki ga to gledališče na mednarodni ravni že uživa, pa bodo poskusili izkoristiti in dinamizirati. Sodelovanja bodo denimo nadgradili v takšni smeri, da Mladinsko ne bo samo gost, temveč bo večkrat postalo tudi gostitelj.
V enakem duhu je bila zasnovana in dopolnjena tudi letošnja abonmajska ponudba, ki poleg abonmajev Enakost, Svoboda, Gledališče ob petih, Mladinc in Klub SMG od letos naprej vključuje tudi abonma Piranski zaliv, ki ga soustvarjajo s HNK Ivana pl. Zajca na Reki. V sklopu abonmaja si bodo abonenti ogledali po dve predstavi v domačem in dve v partnerskem gledališču.
Tudi v tej sezoni se obeta ljubljanski festival kulturno-umetnostne vzgoje Bobri, ki bo letos še ambicioznejši, pestrejši in bogatejši. Gre za ogromen projekt, ki bo drugo leto že osmič razveselil otroke in mladino. Maja pa bo že desetič potekal festival Prelet, vendar nekoliko preoblikovan in s spremenjenim konceptom.
»Že nekaj časa se srečujemo z vsakoletnim usihanjem sredstev za kulturo. Programska sredstva v primerjavi z lanskimi so za 16 % nižja. Kljub temu si pač moramo priznati, da smo prekleto srečni, da lahko živimo v državi, v kateri se lahko na krilih javnih sredstev, brez večjega strahu kritično izrekamo. Ne samo to, pri nas obstaja tudi dovolj drznih pokroviteljev, ki so gledališča pripravljeni finančno podpirati, in zelo sem vesel, da je Zavarovalnica Triglav postala generalni pokrovitelj 60. sezone našega gledališča,« pravi Tibor Mihelič Syed.
Naj na koncu omenimo še, da se bo, kljub temu da je sezona »mlada« šele dva dni, Mladinsko vsak čas lahko pohvalilo že z dvema realiziranima projektoma. Predstava Hura Nosferatu!, ena izmed koprodukcij v programu Mladinsko_Lab, je premiero že doživela, in sicer pred nekaj dnevi v Bukarešti. V Ljubljani jo bo mogoče prvič videti 26. 9. v okviru festivala Ex Ponto.
Danes pa bo na Stari pošti premiera predstave Zraka! Zavoda Maska, pri kateri Mladinsko sodeluje kot manjšinski koproducent. Predstavo podpisujejo Janez Janša, Boštjan Narat, Irena Preda in Irena Tomažin. Zraka! je oda tistemu, kar nam je še skupno, torej zraku.
Pestro dogajanje že v prvih dneh sezone nakazuje, da je pred nami res bogat program – program v sozvočju s sloganom sezone: Slovensko mladinsko gledališče zaradi duhovne, estetske in politične naravnanosti svojih predstav ni samo slovensko in zgolj mladinsko in ne le gledališče.
SMG, 3. 9. 2015
Mladinsko ne bo le gledališče
:
:
Povezani dogodki
Zavod Bufeto in SMG,
26. 11. 2010
Ultimativna tragedija