Anita Volčanjšek, SiGledal, 25. 4. 2010

Mila Kačič, temperamentna pesnica

KRITIKA: Magična moč besed – bodisi pripovedna ali uglasbena – je večeru pridala tudi literarni predikat. Različni elementi (interpretacija, glasba in projekcija) so se tako koherentno zlili v gledališko-glasbeni-literarni habitus.
:
:

Večer z Milo Kačič
Produkcija Senzorium in Festival Ljubljana
Koprodukcija SNG Drama Ljubljana

Režiserka Barbara Pia Jenič
Video Tomaž Gasparič in Mojca Brecelj
Kostumografija in scenografija Incognito design
Oblikovanje luči Senzorium
Poezijo interpretirajo Štefka Drolc, Ivanka Mežan in Iva Zupančič

Glasbeniki:
Drago Ivanuša harmonika
Katja Šulc vokal
Jelena Ždrale violina


Sobotni večer v Mali drami je obiskovalcem namesto pokojne igralke in pesnice Mile Kačič (kakor rahlo zavajajoče, a zgolj v službi besedne igre obeta naslov sam), prinesel šolsko uro trajajoče utrinke iz njenega življenja. Ti drobci, kvalitativno enormni, so se zlili v glasbeni recital, kjer sta poezija in glasba ubrano ustvarili prijetno vzdušje in (najbrž) mnogim pričarali tudi nostalgičen občutek.  

Črno-rdeča kostumska in scenska zasnova Incognita je učinkovito poustvarila svečano, a ne preresno atmosfero, saj gre v prvi vrsti za poklon vsestranski umetnici, zapisani odru in iskanju besed. Ravno na papir prelito občutenje sveta, ljubezni, dela, strnjeno med platnice večih pesniških zbirk, so z nami (in zanjo) delile njene prijateljice, izvrstne igralke. Štefka Drolc, Ivanka Mežan in Iva Zupančič, dame v črnem z izbranimi rdečimi detajli, podoživeto in strastno – beroč pesmi – v spomin prikličejo Kačičino podobo. Podobo temperamentne in čuteče ženske, v ozadju (na platnu) občasno prikazane v različnih življenjskih obdobjih, v mnogih igralskih vlogah. Začetni portret mlade, zunaj odrskih desk delujoče Mile (pesnice), se je umaknil Molièrovi Dorini ali Krleževi Evi, dveh Milinih igralskih kreacij.

Magična moč besed – bodisi pripovedna ali uglasbena – je večeru pridala tudi literarni predikat. Različni elementi (interpretacija, glasba in projekcija) so se tako koherentno zlili v gledališko-glasbeni-literarni habitus.

Trojica interpretk je ob vstopu na oder, kjer so jih čakali v rdeča ogrinjala odeti sedeži, počasi in z nekim premišljenim veseljem in pričakovanjem iz tal pobirala bele pisemske ovojnice. Belina papirja je kontrastno poudarila odsotnost protagonistke, katere čustva in misli so vživeto precizno, z igralsko strastjo, vsaka zase interpretirale Drolčeva, Mežanova in Zupančičeva. Fokus gledalčevega pogleda je bil vedno – zaradi luči (Senzorium) – samo na eni izmed nastopajočih, kar je poskrbelo za percepcijo vseh znakov besedne in igrane umetnosti.

Med pesniške sklope integrirana glasba, sprva zgolj instrumentalno, kasneje se ji je – z močnim, a hkrati nežnim glasom - priključila tudi vokalistka Katja Šulc. Uglasbena poezija se je postavila ob bok pripovedni interpretaciji in poskrbela za širši spekter dojemanja Kačičinih pesmi. Slednje so bile izvzete iz različnih pesniških zbirk, med drugim pred točno petdesetimi leti izdanih Letnih časov, kjer se nahajata v okviru večera prebrani pesmi Išči me in Radostna pesem. Prva pisemska ovojnica, pobrala in interpretirala jo je Ivanka Mežan, je na belini papirja skrivala potisk verzov Skozi pomladni dež bom šla iz istoimenske zbirke. Skupaj z ne-prisotno ustvarjalko smo odšli v sfero njenega sladko-trpkega doživljanja ljubezni, ki se je ob zaključku melodičnega večera izpela v optimistični apel vsem prisotnim: »Če te pokliče ljubezen, prisluhni ji«. Nastopajoče so družno, z nasmehom na obrazu končale s sprehodom skozi prijateljičin pesniški opus in ga – z izostrenim občutkom za jezik in občutenje bolečine ali radosti – približale tudi mlajšim generacijam.

Glasbeniki, postavljeni v desni notranji kót – vendarle je večer baziral na branju iz v ospredje postavljenih stolov in koriščenja vmesenga prostora (glede na igralkine lastne dražljaje) okoli njih – so z mešanjem treh različnih instrumentov, spremljajočih uglasbeno interpretacijo Šulčeve, doprinesli k razgibani notíci tovrstnih dogodkov.

Jeničeva je – včeraj sicer v okrnjeni zasedbi (spletni spored je obetal tudi plesne vložke) – na oder postavila staroste gledališkega in filmskega sveta, katerih lastna občutenja ob prebiranju pesmi so se združila s sliko vihrave, a senzibilne Mile; take, kakršne so jo same poznale. Dolg aplavz je pokazal na nujno permanentno uprizarjanje tovrstnih poklonov ljudem, ki so soustvarili vrh slovenske umetnosti. Da bodo vedno v srcih ljubiteljev odkrite in strastne besede.

 

Povezave:

- Mila Kačič na Youtube
- Ivanka Mežan na Geslu
- Štefka Drolc na Geslu
- Iva Zupančič na Geslu
- Barbara Pia Jenič na Geslu 

 

Mila Kačič

Anita Volčanjšek, SiGledal, 17. 4. 2010
Ruska ruleta s slepimi naboji
Anita Volčanjšek, SiGledal, 11. 4. 2010
Zarjavela evolucijska prtljaga
Lena Gregorčič, SiGledal, 16. 10. 2010
Mila bo vedno aktualna – govorí o ljubezni
Anita Volčanjšek, SiGledal, 4. 6. 2010
In odplesala sta ...
Anita Volčanjšek, SiGledal, 19. 4. 2010
Kup pepela na pogorišču duše
Anita Volčanjšek, SiGledal, 21. 12. 2010
Prostorski koncept, ki (nam) je blizu