Zakonska zveza z Jurijem je zgrajena na principu želje, hrepenenja, pogoj le-te pa je odsotnost. Le kako naj si želimo stvari, ki je vedno na razpolago v neusahljivih količinah. »Polnokrvna ženska sem. Rabim ... Rabim!« Da bi ohranila prvotno strast, živita v ločenih spalnicah. Tovrsten način ljubezni bi lahko opredelili kot trikotniško ljubezen, ki jo po Verhaeghu sestavljajo trije elementi: mi sami, druga oseba in manko kot tak, nekaj, česar se ne da odstraniti, a ga ignoriraš. Bistvo te ljubezni je zajeto v misli: »Osebo moraš zares ljubiti, da jo lahko pustiš na miru.« Pustiti osebo na miru, ne da bi takoj paraliziral njene/njegove želje in hrepenenja s svojimi lastnimi rešitvami in predlogi. Gradita jo dva posameznika, ki imata hkrati lastno življenje in življenje v dvoje. Ampak meja med svobodnim posameznikom in skupnim dogovorom, ki pogojuje medsebojno navezanost, je zelo tanka. Marta jo z Nikom prekorači in Jurij začuti, da mu Marta uhaja: »Za ljubezen sta potrebna dva. In nihče ne more nikogar prisiliti ... To vem. Ne ljubiš me več.«
Marta svoj manko dopolnjuje s seksualnimi užitki, ki pa niso le muhavost naveličane, zdolgočasene gospe. Njena sla sega dlje, v njeno nezmožnost rojevanja otrok, neizpolnitev ženske kot matere: »Hotela sem imeti otroka. Na vsak način. Takoj.« »Hektolitri sperme so stekli vame! Pa nič.« Največja strast v življenju je strast po kontinuiteti, bojimo se minljivosti, življenje nam izpolnjujejo produkti, ki živijo še po naši smrti. Jurij piše knjige, a kaj ostane njej, jalovi tajnici brez otrok, ki bi ohranjali spomin nanjo. Ostaja ji erotika, ki po Bataillovi definiciji »potrjuje življenje, celo v smrti«. Imela je veliko ljubimcev, pa so ji vsi pomenili le semenodajalce, objekte potešitve, a Niko ji pomeni več. Je ljubimec in otrok hkrati. »Lahko bi bil moj sin.« Vanjo je slepo zaljubljen, zato je zanj najboljša, on izboljšuje njeno samopodobo, saj sebe ljubimo in sovražimo v odsevu drugega. Izpolnjuje jo, ob njem se počuti srečna, zato ga potrebuje. Vendar s tem prekorači mejo tihega dogovora s svojim možem. »Ampak, zdaj si prekršila pravilo, ljubica ... Najino nenapisano pravilo. (prizadeto) Zares si se zaljubila.«
Izkaže se, da je tudi Niko le eno od orodij v njuni igri ljubezni, igri z nenapisanimi pravili, ki sta si jih sama določila. Nekdaj so bili vsi seksologi s Freudom na čelu prepričani, da njihove želje ovirajo zunanje prepovedi, ki jim jih vsiljujejo družina ali družba, ter da so to vzroki za seksualne frustracije. A svobodna družba je razbila omejitve in ponudila človeku odločitev. Pravila igre si zdaj določamo sami. V vlogo Mefista je postavljen človek sam. Jurij je Mefisto v odnosu do Marte. Prav tako kot Faust, ki s pomočjo Mefista Marjetko zapelje z dragoceno skrinjico, polno bogatega lišpa, je Jurij Marto priklenil nase z materialnimi dobrinami. »Prodala sem se. Dušo sem prodala za lagodno življenje.« Medtem, ko Marjetka v dvoboju s hudičem zmaga – Marjetka noče biti rešena s hudičevo pomočjo, zato sicer telesno umre, a je kljub detomoru poveličana – Marta ostane pri Juriju ter še naprej igra njuno igrico ljubezni. »Vsak par se slej ko prej spremeni v to igrico. Skrivnost zakonske ljubezni je najbrž v tem, da si kar naprej prodajamo svoje umazane duše.«
Literatura:
Bataille, Georges: Erotizem. Ljubljana: Založba *cf, 2001.
Verhaeghe, Paul: Ljubezen v času osamljenosti: trije eseji o gonu in želji. Ljubljana: Orbis, 2002.
Beck, Ulrich in Beck-Gernsheim Elisabeth: Popolnoma normalni kaos ljubezni. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2006.
Povezava:
***
Festival dramske pisave Preglej na glas 2011 že šesto leto raziskuje drugačne pristope in načine prezentacije slovenske sodobne dramatike. Raziskuje nove dramske formate in uprizoritvene prakse, nudi platformo za izmenjavo izkušenj različnih uprizoritvenih umetniških profilov, z diskusijami, okroglimi mizami in delavnicami širi prostor teoretičnega premišljanja sodobne dramatike in afirmira bralne uprizoritve kot samostojni žanr.
Festivalsko dogajanje tradicionalno spremlja bilten, ki je l. 2011 prvič dostopen na spletnem portalu SiGledal. Ad hoc dogodke – predstavitve delavniškega dela, predstave, diskusije in bralne uprizoritve letošnjih nominirancev za Grumovo nagrado z raznovrstnimi prispevki spremljajo mladi pisci, predvsem iz vrst študentov AGRFT in udeležencev Šole ustvarjalne kritike in teorije.
Preglej na glas organizira Kulturno društvo Integrali, ki na področju gledaliških umetnosti raziskuje, afirmira in distribuira sočasno dramatiko – predvsem v smeri omogočanja pogojev za raziskovanja in preizkušanja skozi različne delavnice ter ad hoc projekte. Teoretični in kritični premislek krepi tudi s Šolo ustvarjalne kritike in teorije.
Nika Arhar, urednica biltena