Muanis Sinanović, 9. 2. 2018

Muanis Sinanović bere sodobno slovensko dramo

Muanis Sinanović je književnik, urednik, kulturni kritik in sodelavec Radia Študent. Štafeto branja sodobne slovenske dramatike je sprejel iz rok Roberta Bobniča. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskal bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločil, da obiskovalcem portala v branje priporoči tekst Sen 59 Tiborja Hrsa Pandurja.

Muanis Sinanović / Foto: Osebni arhiv

Tibor Hrs Pandur je moj prijatelj in sourednik. Kljub temu da sem urejal in pisal o njegovih knjigah, njegovo pesniško delo sproti spremljal, pa sem se tokrat prvič lotil branja njegovega “prateksta”, drame Sen 59 – in imel sem kaj prebrati.

To besedilo iz leta 2009, se mi zdi, obenem predstavlja ključ za zadnjo zbirko pesmi, ki je pravzaprav zbirka zapisov sanj. Vendar sanje v drami dobijo svojo umestitev v Tiborjevi metafiziki, svoj namen in nekakšen vir. Nahajajo se v napočenem, motnem področju modernega sveta - postsekularnega sveta, ki je spodsekal transcendenco in vse, kar je v njej videl plemenitega, prenesel v imanenco. Vlogo svetega sta prevzela romantična ljubezen in umetnost. Vloga globljega pomena, sporočil, zunanjih usmeritev pa je bila zakopana daleč v človeka, v njegovo nezavedno, od koder izvirajo sanje, ki zdaj nastopajo kot najbolj imanentno. Vendar kategorij, ki so pripadale transcendentalnemu, ni mogoče enostavno prenesti na drugo področje življenja, ena življenjska oblika vztraja v drugi, tepeta se v neki nemoči, ki jo je Nietzsche opisal kot nihilizem, v katerem krščanske ideje vztrajajo v nekrščanskem svetu, v tej zmedi ter razvodenelosti pa pritiskata na duše sodobnikov. V Senu 59 se pojavi sveta trojica para, ki drug v drugem ne moreta najti tistega, kar iščeta, kljub temu da se neprestano razkopavata - umetnosti, ki želi postavljati nove temelje, a ne ve, kam naj se obrne po navodila, in sanj, nekakšnega svetega duha, ki naj bi to prišepnil. Ni naključje, da se nazadnje v sanjah srečata pismo od zgoraj in spodaj ribjega trebuha – to srečanje pa se ne more razrešiti.

Sen 59 je boleč, senzibilen in adekvaten opis sodobnosti, ki pušča odprt pogled v konflikt današnjega človeka.

K štafeti branja sodobne slovenske dramatike vabim Almo R. Selimović, odlično debaterko o teatru in organizatorko gledališkega prostora, za katero si večkrat želim, da bi o njem kaj napisala, ter Jana Krmelja in Bineta Debeljaka, ki sem ju izbral zato, ker vsak na svoj način predstavljata nov in najbolj svež val esejistike in razmišljanja o umetnosti. Menim, da je štafeto prioritetno treba predati izvirnim stališčem.

 

Povezava: Tibor Hrs Pandur: Sen 59

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Rok Bozovičar, 12. 1. 2018
Rok Bozovičar bere sodobno slovensko dramo
Nika Bezeljak, 22. 12. 2017
Nika Bezeljak bere sodobno slovensko dramo
Nadina Štefančič, 5. 1. 2018
Nadina Štefančič bere sodobno slovensko dramo
Katja Perat, 22. 12. 2017
Katja Perat bere sodobno slovensko dramo
Simon Smole, 26. 1. 2018
Simon Smole bere sodobno slovensko dramo
Andrej Tomažin, 19. 1. 2018
Andrej Tomažin bere sodobno slovensko dramo
Manca G. Renko, 15. 12. 2017
Manca G. Renko bere sodobno slovensko dramo
Robert Bobnič, 2. 2. 2018
Robert Bobnič bere sodobno slovensko dramo
Alma R. Selimović, 16. 2. 2018
Alma R. Selimović bere sodobno slovensko dramo
Jan Krmelj, 16. 2. 2018
Jan Krmelj bere sodobno slovensko dramo