Eva Vene, 11. 3. 2018

Eva Vene bere sodobno slovensko dramo

Eva Vene, študentka primerjalne književnosti, anglistike in muzikologije, je štafeto branja sodobne slovenske dramatike sprejela iz rok Nine Kuclar Stiković. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskala bazo sodobnih slovenskih dramskih besedil in se odločila, da obiskovalcem portala v branje priporoči tekst Hlod na avtocesti Ize Strehar.

Eva Vene / Foto: Žan Zelič

Hlod na avtocesti, prvenec obetavne dramatičarke Ize Strehar, me je že zaradi naslova hitro prepričal, da sem ga vzela v roke. Še bolj me je navdušil tekst, v katerem se mlada junakinja Zoja trudi na svoj način razumeti današnji svet. Pri tem se bori z njegovo izpraznjenostjo, konvencionalnostjo, absurdnostjo in ne nazadnje, bije bitko tudi sama s sabo in lastnimi mislimi.

V drami nastopajo štirje protagonisti, prijatelji: Zoja, njen fant Miran ter prijatelja Andreja in Jan. Spoznavamo jih skozi štirinajst prizorov oz. kratkih epizod iz njihovega življenja, ki se pri uprizarjanju lahko poljubno premešajo. Prizori se odvijajo na dveh ravneh; na prvo bi lahko uvrstili dogodke, ki so se ali se odvijajo med štirimi prijatelji v resničnem življenju. Skoznje najprej spoznavamo Zojin odnos s fantom Miranom in Zojine pomisleke o pravi, romantični ljubezni. Junakinja jo zavrne, saj misli, da usodna ljubezen obstaja le v slabih hollywoodskih filmih. V nasprotju z Zojo, ki hoče spremeniti svet ali ga vsaj poskušati razumeti, pa se je njena prijateljica Andreja že sprijaznila z njegovo absurdnostjo in ovrgla mladostne misli o novem, boljšem svetu, kar ji Zoja seveda očita.

Dogodki, ki se odvijajo na drugi ravni, pa so Zojini spomini na pogovore z zapornikom Mitjo. Domnevamo, da ga je Zoja v zaporu obiskovala kot psihologinja. Dinamika teh pogovorov je vsekakor drugačna kot v pogovorih z ostalimi akterji v drami. Z Mitjo se dotakneta najrazličnejših tem, od osamljenosti, družbenih norm, kaj sploh je »normalno« in zakaj na to vprašanje nihče ne pozna pravega odgovora. Zdi se, da je Mitja edini, ki jo zna pomiriti in razumeti, pa čeprav obstaja samo v njeni glavi.

Drama odpira aktualna vprašanja na pretanjen in zanimiv način. Ponuja nam nov pogled na absurdnost današnje družbe. Poleg tega z dialogi ohranja prizemljenost, zaradi katere se še bolj približa bralcu, posebej mlademu. Drama je že doživela bralno uprizoritev v režiji Tatjane Peršuh, vsekakor pa bi bilo zanimivo videti, kako bi se tekst udejanjil pod odrskimi lučmi.

Štafeto predajam navdušenki nad slovensko dramo, Urški Gabrič.

 

Povezava: Iza Strehar: Hlod na avtocesti

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Muanis Sinanović, 9. 2. 2018
Muanis Sinanović bere sodobno slovensko dramo
Jan Krmelj, 16. 2. 2018
Jan Krmelj bere sodobno slovensko dramo
Nina Kuclar Stiković, 2. 3. 2018
Nina Kuclar Stiković bere sodobno slovensko dramo
Mateja Perpar, 10. 3. 2018
Mateja Perpar bere sodobno slovensko dramo
Martin Pečan, 23. 2. 2018
Martin Pečan bere sodobno slovensko dramo
Bine Debeljak, 16. 2. 2018
Bine Debeljak bere sodobno slovensko dramo
Nataša Živković, 23. 2. 2018
Nataša Živković bere sodobno slovensko dramo
Lukas Debeljak, 2. 3. 2018
Lukas Debeljak bere sodobno slovensko dramo
Alma R. Selimović, 16. 2. 2018
Alma R. Selimović bere sodobno slovensko dramo
Robert Bobnič, 2. 2. 2018
Robert Bobnič bere sodobno slovensko dramo
Fiona Elisabeth Cruyt, Virginia Podesta, Jits Dumarey, Ivana Petric Lasnik, 12. 3. 2018
V Belgiji berejo sodobno slovensko dramo
Saša Mihelčič, 17. 3. 2018
Saša Mihelčič bere sodobno slovensko dramo
Luka Marcen, 16. 3. 2018
Luka Marcen bere sodobno slovensko dramo
Pia Vatovec, 31. 3. 2018
Pia Vatovec bere sodobno slovensko dramo
Ajda Valcl, 23. 3. 2018
Ajda Valcl bere sodobno slovensko dramo
Tery Žeželj, 24. 3. 2018
Tery Žeželj bere sodobno slovensko dramo
Urška Gabrič, 30. 3. 2018
Urška Gabrič bere sodobno slovensko dramo
Nuša Kalanj, 30. 3. 2018
Nuša Kalanj bere sodobno slovensko dramo
Valentina Rajaković, 1. 4. 2018
Valentina Rajaković bere sodobno slovensko dramo