STA, 5. 12. 2015

V Španskih borcih skupina ikone postmodernega plesa Trishe Brown

Španski borci bodo danes gostili plesno skupino ikone postmodernega plesa Trishe Brown. Gostovanje je zgodovinskega pomena, saj skupina zaključuje z delom in bo prav v Ljubljani sklenila svojo poslovilno turnejo Proscenium Works 1979-2011. Predstavila bo štiri koreografije iz opusa Brownove. Gostovanje je že včeraj uvedel bogat program.
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Nathaniel Tileston
Foto: Lois Greenfield
Foto: Ian Douglas
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Arhiv TBDC
Foto: Arhiv TBDC
Foto: Julieta Cervantes
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Julieta Cervantes
Foto: Eric Boudet
Foto: John Waite
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger
Foto: Stephanie Berger

Ameriška koreografinja in plesalka Brownova je za vselej spremenila sodobni ples. Kot pionirka čistega giba, ki je raziskovala tudi elementarno gibanje telesa, kot so ležanje, stoja, hoja, obračanje itd., predstavlja izziv razumevanju plesa vse do danes. V 60. letih je bila tudi del znamenitega in revolucionarnega kolektiva Judson Dance Theater.

Njena plesna skupina Trisha Brown Dance Company bo v Španskih borcih predstavila dela, ki veljajo za mejnike v plesni zgodovini: Solo Olos (1976), ki raziskuje čisti gib, Son of Gone Fishin' (1981), v katerem je koreografinja dosegla vrhunec kompleksnosti svojega ustvarjanja, Rogues (2011), pretanjeno igro enotnosti, in Set and Reset (1983) z glasbo Laurie Anderson, ki velja za eno velikih mojstrovin Brownove, so sporočili iz Španskih borcev.

Po presoji plesnega kritika in publicista Roka Vevarja sodi ustvarjanje Brownove med vrhunce ameriške umetnosti 20. stoletja. Improvizacijo in proceduralizme estetske krajine Johna Cagea je prignala do robov koreografske dekonstrukcije.

Njeno ikonično delo je Man Walking Down The Side Of the Bulding (1970), v katerem se ne zgodi nič, česar ne bi vseboval že naslov, hkrati pa je to delo, ki redefinira pogoje telesa pod vplivom sile težnosti in izvede demontažo zgodovinske plesne vertikalnosti, kakršna je plesu vladala od 17. stoletja dalje, je pojasnil Vevar.

Brownova je svoje koreografske pristope uredila v vrsto serij - dela s plezalno opremo, akumulacijska dela, strukturirana dela, odprta dela, itd. Svoja dela je locirala na plesno nezasedene kraje urbane arhitekture in v umetniške prostore.

"Sedimenti umetniškega dela Trishe Brown so danes (neavtorizirano) navzoči v svetovni plesni produkciji kot popolnoma samoumevna, vendar ne-katalogizirana sodobno-plesna arheologija; njeno telo je v sodobno-plesnem svetu vse naokoli nas," je med drugim zapisal Vevar v prispevku O pomenu Trishe Brown.

Ob gostovanju plesne skupine Brownove v Ljubljani so v sklopu programa Uvoz-izvoz Zavoda EN-KNAP v Španskih borcih pripravili spremljevalni program, s katerim bodo Brownovo celovito predstavili.

Včeraj je potekala plesna delavnica, pogovor s francosko publicistko Denise Luccioni in projekcija filmov Brownove. Danes bo ob 18. uri na sporedu dogodek Kako brati opus Trishe Brown, nastopu Trisha Brown Dance Company pa bo sledil pogovor z ustvarjalci. Ljubljano bo obiskala tudi pridružena umetniška direktorica skupine Carolyn Lucas.

Slovensko občinstvo se je imelo z delom Brownove možnost srečati v začetku 90. let v Cankarjevem domu, občasno so njeno metodo v Ljubljani poučevali tuji plesalci.