Kot je v uvodu v tradicionalni festival povedal kranjski podžupan Janez Černe, se v času TSD v Kranju zberejo vsi, ki v odrski umetnosti kaj pomenijo. "Na odrskih deskah lahko občudujemo najboljše, kar slovenska dramatika premore," je izpostavil, hvaležen, da se prav v Kranju lahko ljudje na začetku pomladi dodobra naužijejo kulture.
Državni sekretar na ministrstvu za kulturo Marko Rusjan je izpostavil pomen povezovanja in sodelovanja številnih akterjih pri pripravi TSD, katerega raznolik program odraža tesno prepletenost kulturnega ekosistema. Kot je poudaril, povezovanje in preseganje ozkih okvirov specifičnega delovnega okolja gradi odprto družbo, v kateri razumemo, da nas raznolikost bogati. Dialog, ki je osnova dramatike, je tudi osnova demokratične družbe, kultura pa je gradnik dialoga, je poudaril.
TDS se je tradicionalno začel na svetovni dan gledališča, Združenje dramskih umetnikov Slovenije pa je ob tej priložnosti podelilo stanovske nagrade. Igralsko nagrado Marija Vera za življenjsko delo je prejel Željko Hrs, nagrado Polde Bibič za življenjsko delo pa Draga Potočnjak. Igralski nagradi Duša Počkaj za dveletno obdobje sta šli v roke Jerneja Gašperina in Saše Tabakovića, nagrada Marko Slodnjak pa gledališki režiserki Nini Šorak.
Kot je dejala nagrajenka za življenjsko delo Potočnjak, je vesela, da je slovensko gledališče, dramatika in kultura nasploh previharila težke čase in da doživlja preporod, ne le z menjavo generacij ampak tudi z ostrejšim, radikalnejšim pogledom na svet. Vendar pa jo hkrati pogled na današnje gledališče malce skrbi, saj se ji zdi, da postaja nekako samozadostno, da se vedno bolj zapira, da je izgubilo družbeno vlogo, ki jo je nekoč imelo.
"Zdi se mi, da je res nevarno, ker postajata umetnost in kultura nek azil od tega ponorelega sveta, ki ostaja zunaj. Kot da živimo dve realnosti in da ostaja svet, ki ga opisujemo in gledamo, do katerega smo kritični, vse bolj zunaj nas, ker ga je nemogoče doseči," je dejala Potočnjak, ki se ji zdi, da je zato prišel čas za upornega umetnika. "Zato želim slovenskemu gledališču, dramatiki, kulturi in umetnosti nasploh, da izrabi to priložnost za upor," je pozvala.
Na TSD se bo do 9. aprila odvilo sedem predstav tekmovalnega in pet predstav spremljevalnega programa. Kot je pojasnila selektorica Alja Predan, so uprizoritve večinoma plod kolektivnega avtorstva, tematsko pa se neposredno ali posredno dotikajo druge svetovne vojne. "Njihova izpovedna, estetska in idejna dimenzija neizpodbitno pričajo o izjemni zrelosti najmlajše in zgodnje srednje generacije avtorjev in režiserjev, ki sta z velikim zamahom prevzeli vajeti tradicionalno izvrstnega slovenskega gledališča," je ocenila.
Direktor in umetniški vodja Prešernovega gledališča Kranj Jure Novak je prepričan, da bo festival pokazal slovensko gledališče v najboljši formi, z močnim in relevantnim gledališkim programom. "Mesto bo v naslednjih dveh tednih dihalo skupaj z dobro dramo in vrhunskim gledališčem," je poudaril. Ponosen je, da sta v programu tudi dve uprizoritvi domačega gledališča. To se je po slavnostnem odprtju festivala predstavilo tudi z novo premiero, in sicer črtico Prežihovega Voranca Boj na požiralniku v režiji Jerneja Lorencija.
Poleg gledališkega programa bo TSD ponudil še raznolik dodatni program, ki, kot je poudaril pomočnik direktorja Prešernovega gledališča Kranj Rok Bozovičar, pokriva širok spekter interesov festivala. Posebna pozornost pa bo namenjena vključevanju mlajših ustvarjalcev, razvoju dramske ustvarjalnosti in mednarodnemu sodelovanju.
Ob robu festivalskega programa potekajo delavnica razvijanja dramskega besedila, mednarodna prevajalska delavnica in kritiška delavnica. Na ogled so štiri različne razstave, obeta pa se tudi več okroglih miz in drugih strokovnih dogodkov, ki se bodo med drugim dotaknili vprašanj dramatike za otroke in mladino ter kvalitete in uprizorljivosti slovenske dramatike.