Lani, ko se je zaključevala 52. edicija Borštnikovega, je že takratna festivalska ekipa napovedala, da je pred festivalom nov začetek. Januarja letos je vodenje festivala prevzel umetniški direktor Aleš Novak, ki je ob imenovanju napovedal programski in izvedbeni razvoj festivala, njegovo uveljavitev v slovenskem in mednarodnem prostoru, okrepljene promocijske aktivnosti ter aktivnosti za razvoj občinstev, vključevanje v evropske projekte ter krepitev festivalskih vezi z lokalnim okoljem ter slovenskim gledališkim prostorom. V uvodu k viziji razoja FBS v naslednjem obdobju je zapisal: »Festival Borštnikovo srečanje bom razvijal v mednarodno uveljavljeno festivalsko platformo, ki bo vključevala gledališke uprizoritve slovenskih in tujih producentov, strokovni program in refleksijo, aktivnosti za razvoj novih občinstev ter promocijo in popularizacijo gledališča, strokovna usposabljanja, spodbujanje povezovanja v mednarodnem prostoru ter dopolnilne vsebine z drugih umetniških področij, povezane z gledališčem. Programsko jedro festivala bodo izbrane vrhunske gledališke predstave ter podeljevanje festivalskih nagrad za najvidnejše dosežke slovenskih gledaliških ustvrajalcev, festival pa si bo prizadeval tudi za uveljavitev slovenskega gledališča in ustvarjalcev v tujini. Temeljno festivalsko poslanstvo bo spodbujanje kakovosti in visoke ravni slovenske gledališke ustvarjalnosti ter spodbujanje raznolikosti in hkrati povezanosti gledališkega prostira in izraza. V prihodnjih letih želim okrepiti vezi med festivalom in slovenskim gledališkim prostorom ter mednarodno uveljaviti festival, s tem pa prispevati pomemben delež tudi pri mednarodni uveljavitvi slovenskega gledališča.«
Letošnja edicija bo ponudila prenovljeno in dopolnjeno festivalsko podobo, utemeljeno na združevanju novih programskh in izvedbenih zamisli ter uveljavljenih pristopov iz prejšnjih letih, na katerih je festival desetletja uspešno gradil svojo identiteto.
Jedro festivala ostaja izbor gledaliških predstav slovenskih producentov po izboru selektorice, ki se potegujejo za festivalske nagrade, letošnjega, ki šteje 10 naslovov, je pripravila Zala Dobovšek. Utemeljila ga je zlasti na podlagi odnosa, ki ga uprizoritve vzpostavljajo do “skupnosti/skupnega, časa, metodoloških raziskav in kritičnosti do aktualnega stanja sveta«, pri čemer je opozorila tudi na usihanje neodvisne produkcije zaradi problematičnih sistemskih okoliščin na področju uprizoritvene umetnosti.
Tekmovalni program dopolnjujeta izbora predstav slovenskih producentov v spremljevalnem programu ter tujih producentov, ki ju je pripravil umetniški direktor, pri čemer je izhajal najprej iz kakovosti posamezne uprizoritve, nato pa tudi iz njene pomembnosti za gledališki prostor ter razvoj estetske raznolikosti uprizoritvenih praks. Predstave tujih producentov prinašajo vpogled v kakovostno raven, uprizoritvene in produkcijske pristope ter vsebinske in estetske trende na področju uprizoritvenih praks v tujini, s tem pa želi festival spodbuditi tudi mednarodno povezovanje ter pretočnost ustvarjalcev, idej in pristopov.
Z letošnjim letom je festival razširjen za nekaj dodatnih dni, v uvodnem delu med ponedeljkom in petkom, ko je že tradicionalno slavnostno odprtje festivala, se bosta zvrstila nova programska sklopa: Mlado gledališče, ki bo posvečen usposabljanju pedagoških delavcev in gledaliških ustvarjalcev, ter Študentsko gledališče, ki bo ponudil mednarodni izbor študentskih produkcij ter delavnice tujih mentorjev. Oba sklopa sta usmerjena tudi v razvoj novih občinstev, pripravljajo jih v sodelovanju s soorganizatorji.
Knjižico, ki je v prejšnjih letih predstavljala izbor prevodov tujih dram, letos nadomeščajo s predstavitvijo prejemnice Borštnikovega prstana za leto 2017 Saše Pavček, s tem uvajajo edicijo Borštnikov prstan. V digitalni obliki je pripravljena razstava 52. FBS (Grandprix, Saša Pavček ter dogajanje na FBS). Ob tragični izgubi igralca Jerneja Šugmana v sodelovanju z ljubljansko Dramo pripravljajo razstavo njegovih gledaliških fotografij v galeriji Vetrinjskega dvora ter digitalno razstavo Jernej Šugman na FBS.
Pogovori o predstavah bodo odslej potekali po predstavah, podobno kot na večini primerljivih festivalov v tujini, s ciljem povečanja števila udeležencev. Predstavitve knjižnih publikacij s področja gledališča so združili v enodnevno intenzivnejše dogajanje - knjižni dan na FBS. Pomembna novost, ki so jo gledališki ustvarjalci v festivalskem programu pogrešali, je dan slovenskih gledaliških ustvarjalcev, včasih imenovan dan igralca. Tega načrtujejo v sredo 24. oktobra, vključeval bo strokovni del, program vodenih ogledov Maribora ter ogled večernega festivalskega programa. Pripravljajo ga v sodelovanju z ZDUS.
V sodelovanju z medijsko hišo Večer uvajajo pogovore z nagrajenimi ustvarjalci (kot uvod v festvalsko dogajanje), v septembru in začetku oktobra 2018 bosta pogovora s Sašo Pavček (Borštnikov prstan) in Primožem Ekartom (Grandprix). 28. avgusta 2018 v sodelovanju z GT22 in DRFK pripravljajo performens Potujoči cirkus Britka Babiča »Od kovača do knapa: s španskimi borci naprej!«, ki bo na Minoritskem odru.
S 53. edicijo bo FBS ponudil razširjeni strokovni program, ki bo potekal v dopoldanskem času in ga pripravljajo v sodelovanju z več soorganizatorji:
-v sodelovanju z ZRC SAZU simpozij Osebnosti slovenskega gledališča – izzivalci meja;
-v sodelovanju z Društvom kritikov in teatrologov Slovenije: umetniško vodenje gledališč;
-v sodelovanju z Združenjem dramskih umetnikov Slovenije v okviru dneva slovenskih gledaliških ustvarjalcev: Prenova kulturnega modela ali kakšne spremembe želimo;
-v sodelovanju z več partnerji: Pozicije moči v sodobnem gledališču;
-v sodelovanju z Nagib, Goethe Institut, ArgeKultur Salzburg in HochX Munchen: Shifting baseline kot metoda kuriranja (format »host club«).
23. oktobra 2018 pripravljajo enodnevni dogodek z mednarodno udeležbo IZZIVI UMETNIŠKE SVOBODE, ki ga soorganizirajo s slovenskim in nemškim centrom ITI in ACAR - ITI Action Committee for Artists Rights.
V sodelovanju z Mladinskim gledališčem pripravljajo predstavitev v letošnji sezoni odmevnega projekta Nova pošta, ki je edinstven produkcijski model v slovenskem gledališkem prostoru. Združuje sile javnega zavoda – Mladinsko in nevladne organizacije – Maska, dveh producentov, ki v polju uprizoritvenih umetnosti zagovarjata angažirane ustvarjalne oblike.
Letos bo festival vsebinsko in oblikovno prenovil spletno stran, pripravili pa so tudi festivalsko mobilno aplikacijo na obeh platformah.
Tekmovalni program 53. Festivala Borštnikovo srečanje
Selektorica: Zala Dobovšek
1. Leja Jurišić & Marko Mandić: SKUPAJ, Pekinpah, Via Negativa in Kino Šiška
2. Avtorski projekt po igri Sen kresne noči Williama Shakespeara: SEN KRESNE NOČI, režija Jernej Lorenci, Mestno gledališče Ljubljansko
3. Dušan Jovanović: ZID, JEZERO, režija Miloš Lolić, SNG Drama Ljubljana
4. Po motivih Epa o Gilgamešu: GILGALOVANJE, režija Tjaša Črnigoj, Gledališče Glej
5. Ferdinand von Schirach: TEROR, režija Eduard Miler, Prešernovo gledališče Kranj
6. Tadeusz Słobodzianek: NAŠ RAZRED, režija Nina Rajić Kranjac, koprodukcija Prešernovega gledališča Kranj, Mestnega gledališča Ptuj in Mini teatra Ljubljana
7. 6, režija Žiga Divjak, koprodukcija Slovenskega mladinskega gledališča in Maske Ljubljana
8. Peter Mlakar, Dragan Živadinov: ODILO. ZATEMNITEV. ORATORIJ, režija Dragan Živadinov, koprodukcija Slovenskega mladinskega gledališča in Centra urbane kulture Kino Šiška
9. Uroš Kaurin, Vito Weis: HEROJ 2.0, koprodukcija Društva Moment in Zavoda EN-KNAP
10. Po romanu Ivana Tavčarja: VISOŠKA KRONIKA, režija Jernej Lorenci, SNG Drama Ljubljana
Spremljevalni program 53. Festivala Borštnikovo srečanje
1. Ivan Cankar: POHUJŠANJE V DOLINI ŠENTFLORJANSKI, režija Eduard Miler, koprodukcija SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko in Cankarjev dom
2. 365 PADCEV, režija Bojan Jablanovec, Via Negativa in Forum Freies Theater Düsseldorf
3. Svetlana Makarovič: PREKLETI KADILCI, režija Tin Grabnar, SNG Drama Ljubljana
4. Pavol Liška in Kelly Copper: ZASLEDOVALCI SREČE, režija Pavol Liška in Kelly Copper, koprodukcija Zavoda EN KNAP, Théâtre de la Ville in Steirischer Herbst
5. Janez Vrečko: KONS:O:VEL, režija Matjaž Berger, koprodukcija Anton Podbevšek Teatra Novo Mesto in Studia Humanitas v sodelovanju s Cankarjevim domom
6. Kitch: POPPARTY, režija in produkcija Kitch
7. Ana Pandur Predin: FIREBIRD, režija Ana Pandur Predin, koprodukcija Ana Pandur, Pkd Flamenko in Cankarjev dom Ljubljana
Mednarodni program 53. Festivala Borštnikovo srečanje
1. Pippo Delbono: VANGELO, Compagnia Pippo Delbono, Italija
2. Pippo Delbono: LA GIOIA, Compagnia Pippo Delbono, Italija
3. Kristian Novak, Tomislav Zajec: ČRNA MATI ZEMLA, režija Dora Ruždjak Podolski, Zagrebačko kazalište mladih, Hrvaška
4. Po kratki zgodbi Nikolaja Vasiljevića Gogolja: DIARY OF A MADMAN, režija Marjan Nečak, koprodukcija Moving Music Theatre Bitola in Centra za kulturo Bitola, Makedonija
***
Programska novost letošnjega festivala je programski sklop, namenjen gledališču za mlade.
Mlado gledališče: usposabljanje za učitelje in ustvarjalce
SNG Maribor 15. in 16. oktobra 2018
Predstave
1. Aleksander Ekman: LEVA DESNA, LEVA DESNA, Balet SNG Maribor
2. New International Encounter: PRIHAJAMO OD ZELO ZELO DALEČ, NIE
3. Lewis Carroll in Ivor Martinić: ALICA V ČUDEŽNI DEŽELI, Zagrebačko kazalište mladih, Hrvaška
Strokovni program
1. Analize predstav, vodi dr. Gerd Taube
2. Mlado gledališče, strokovni posvet
Na posvetu sodelujejo:
- dr. Gerd Taube, vodja nemškega nacionalnega centra za otroke in mlade
- Nika Arhar, članica strokovne komisije platforme Zlata paličica
- Zavod Petida, strokovni partner projekta Prvi prizor: gledališče kot prostor učenja simbolnih jezikov
Programski sklop se izvaja v okviru projekta kulturno-umetnostne vzgoje Prvi prizor: gledališče kot prostor učenja simbolnih jezikov v povezavi s projektoma Gleda(l)išče (http://www.zlatapalicica.si/gledalisce/) in Igrišče za gledališče 2.0 (http://www.bunker.si/slo/igrisce-za-gledalisce). Projekt financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada in Republika Slovenija.
Letošnji festival vzpostavlja prenovljeno obliko sodelovanja študentov gledaliških šol.
Študentsko gledališče: mednarodna platforma
SNG Maribor med 16. in 19. oktobrom 2018.
Predstave s pogovori po ogledu:
- Zrno graha, Prosto po pravljici H. Ch. Andersena / Accademia Teatro Dimitri SUPS (Švica) in Pars Foundation
- Nikogaršnji, Po motivih zbirke pesmi Pogovori v temi Horacia Benavidesa / Accademia Teatro Dimitri SUPS (Švica)
- Mihail A. Bulgakov: Zojkino stanovanje / Fakulteta za variete Ruske univerze za gledališko umetnost RATI-GITIS (Rusija) / Gostovanje podpira Ruski center znanosti in kulture v Ljubljani.
- Oj Kijev, Kijev, Diplomski avtorski projekt / Gledališka akademija DAMU Praga (Češka)
- Dve letošnji produkciji, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani (Slovenija)
Delavnice za študente različnih smeri študija:
- Čustva: Stefanie Bolzli, Dimitri
- Novi cirkus: Robert A. Díaz, Dimitri
- Variete: Aleksej Kurganov, RATI-GITIS
- Avtorska tvorba: Maryana Kozak, DAMU
Gledališke šole: študentska tribuna
Mednarodna študentska razprava o študiju gledališke umetnosti.
Program se izvaja v sodelovanju z AGRFT, Mednarodnim gledališkim inštitutom (ITI), projektom Prvi prizor: gledališče kot prostor učenja simbolnih jeikov in Ruskim centrom znanosti in kulture.
Strokovna žirija 53. FBS – Borštnikov prstan: Saša Pavček, Blaž Lukan, Mojca J. Zoran, Barbara Orel in Aleš Novak.
Strokovna žirija 53. FBS - tekmovalni program: Simona Hamer, Goran Ferčec (Hrvaška), Uršula Cetinski, Nika Arhar in Marko Sosič.
Strokovna skupina umetniškega direktorja FBS: Tomaž Toporišič, Tone Partljič, Neda Bric, Tina Kosi in Primož Jesenko.