STA, 16. 5. 2014

V ljubljanski Drami "mokumuzikal" o Marie Curie in pacientki s histerijo

Na Levem odru SNG Drama Ljubljana bo v soboto premiera t.i. mokumuzikala Marie Curie - Hysterie. Avtorica idejne zasnove je igralka Tina Vrbnjak, končen rezultat pa je delo vseh sodelavcev predstave, ki nima režiserja. Navdih jim je bilo delo Pera Olova Enquista Knjiga o Blanche in Marie.
:
:
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana
Foto: Peter Uhan/SNG Drama Ljubljana

Kot je na novinarski konferenci povedal ravnatelj ljubljanske Drame Igor Samobor, bo predstava uvedla nov programski sklop Drama laboratorij, ki bo v ospredje postavljal raziskavo gledališkega materiala. Veseli ga, da lahko ponudijo možnost za projekte, ki bi sicer težko našli prostor v institucionalnem programu.

Avtorski projekt Iniciative za razvoj mokumentarističnega gledališča sloni na knjigi švedskega pisatelja, ki govori o fiktivnem prijateljstvu med realnima zgodovinskega osebnostma, znanstvenico Marie Sklodowsko Curie (1867-1934) in pacientko z diagnozo histerija, ki se zdravi v pariškem sanatoriju, Blanche Marie Wittman (1859-1913).

Ustvarjalci - Tina Vrbnjak, ki v prestavi tudi igra, dramaturginji Eva Kraševec in Nina Šorak, scenograf Vasja Lebarič, avtor glasbe Laren Polič Zdravič in strokovna sodelavka za zgodovinske okoliščine Anja Pirnat - so besedilo knjige uporabili le za osnovo, ki so jo nato z raziskovanjem zgodovinskih dejstev, ki so zaznamovala življenji obeh protagonist, razširili v gledališko obliko, je povedala Kraševec.

V ospredju dokumentarne predstave, ki so ji dodali številne domišljijske elemente, sta znanstvenica in pacientka, ki je sodila na družbeno dno. Uprizoritev ima performativno obliko muzikala, tematsko pa ponuja refleksijo tedanjega in današnjega časa, je še povedala Kraševec.

Šorak je opozorila na vidik znanosti. Na prehodu iz 19. v 20. stoletje se pojavi nevroznanost, ki pa je bila takrat še v povojih. Danes pa po njenem mnenju lahko govorimo o času, ko je znanost zaradi egoističnih posameznikov in interesov postala zelo nevarna, saj dopušča veliko zlorab.

Vrbnjak je dodala, da jih je zanimala manipulacija v medicini, fiziki in kemiji, obenem pa so želeli raziskati tudi pojavnost bolezni, "ki gredo z roko v roki s časom".

Zgodovinarka Pirnat je dejala, da so želeli s projektom kritično pristopiti k zgodovinski realnosti ter k družbenim sociološkim in kulturnim dejavnikom. Ob tem so želeli oceniti, "koliko smo se iz zgodovine naučili".

Pomembno vlogo pri predstavi igra glasba, ki je po besedah Polič Zdraviča žanrsko zelo različna, saj se pojavljajo pesmi vse od akustičnega rocka, do disca in šansonov.

Marie Curie - Hysterie je poskus gledališkega mokumentarizma oziroma forme faction-fiction. Mokumentarec je žanr, pri katerem so izmišljeni podatki in dejstva predstavljeni v dokumentarnem stilu, in sicer z namenom parodije. Gre za splet resničnih in izmišljenih dejstev in povezav, ki razkrivajo nevralgične točke zgodovine znanstvenega raziskovanja, so avtorji zapisali o projektu. Predstava je nastala v koprodukciji s KUD SNG.

Povezani dogodki

Iniciativa za razvoj mokumentarističnega gledališča, 17. 5. 2014
Nič ni resnično, nič ni izmišljeno
SiGledal/Maruša Mugerli Lavrenčič, 5. 4. 2020
Teden slovenske drame na portalu SiGledal: Marie Curie – Hystérie