STA, 8. 11. 2017

Slovenska popevka v SMG vstopnica v svet sobivanja v sožitju

V Slovenskem mladinskem gledališču (SMG) so ustvarili prav poseben gledališki projekt, ki je v režiji Matjaža Pograjca nastal v koprodukciji s centrom Draga. V gledališkem koncertu Slovenska popevka poleg profesionalnih igralcev nastopajo varovanci Drage, skupaj pa so po besedah Pograjca "izumili nek tretji svet, v katerem lahko živimo v sožitju".
:
:
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje
Foto: Nejc Saje

Direktor SMG Tibor Mihelič Syed je na včerajšnji novinarski konferenci spomnil, da je Pograjc že v gledališkem koncertu Ljubezen na smrt igralce postavil pred specifični podvig, saj so v predstavi kuhali, peli in igrali. Projekt Slovenska popevka pa je specifičen po tem, da so se na pobudo Pograjca povezali s Centrom za usposabljanje, delo in varstvo (CUDV) Dolfke Boštjančič, Draga in na oder postavili mlade in odrasle iz centra. Po spominu direktorja je to prva tovrstna slovenska produkcija.

Pograjcu se je sprva porodila ideja, da bi delal z drugačnimi ljudmi, "ker čutim tudi drugačnost, ki jo nosimo v gledališču". Ko se je spraševal, kaj bi z njimi počel, je, kot otok sredi kaosa, ki ga živimo, prepoznal glasbo in snovanja so ga pripeljala do Gregorja Strniše, človeka, ki je dvignil raven besedil popevk na višji nivo. Bil je dober, a ne slaven in danes tudi malo pozabljen, in to je zadevo pripeljalo na "marginalno obrobje". Nato se je povezal z Alešem Ravnikom, ki mu je odprl vrata Drage in ponudil možnost za druženje z ljudmi s posebnimi potrebami.

"Ko so se ta vrata odprla, je bil to zame popoln šok, saj moraš skrbi in ego odložiti pred vrati in vstopiti v drug svet, ki je na nek način čaroben, na nek način pa strahoten," se je spominjal Pograjc. Igralcem, pevcem in glasbenikom iz centra je med enim od prvih obiskov povedal, da bodo vsi občutki, ki jih bodo imeli, pravilni. In tega so se držali tudi pri ustvarjanju predstave, ki je obogatila tudi režiserja samega ter igralce in ostale soustvarjalce predstave.

Pograjc je spomnil je na besedilo o ljudeh in pticah v Strniševi drami Ljudožerci. Ti drug drugega vidijo, a ne morejo živeti skupaj, ker eni hodijo in drugi letijo: "Mislim, da je Slovenska popevka predstava, ki je izumila nek tretji svet, v katerem lahko živimo v sožitju."

Specialna pedagoginja Dolores Turičnik iz CUDV Draga je povedala, da se v centru z dramo ukvarjajo že desetletja, pogosto pa so tudi sodelovali z dramskimi umetniki: "Vendar ne glede na to, koliko truda vlagamo v to, kolikih festivalov se udeležujemo in kje vse gostujemo, naše delo žal ostaja v zaprtem krogu. Projekt Slovenska popevka je za nas ogromen korak. Družba se namreč za skupine, potisnjene na rob, odpira, ko te dobijo priložnost, da stopijo iz sence." Zahvalila se je tudi ustvarjalcem, s katerimi so skupaj iskali stopnjo izrazne zahtevnosti, do katere lahko pride posamezen nastopajoč iz Drage in jim omogočili, da si ostanejo zvesti.

To, koliko so od projekta odnesli ostali ustvarjalci, pa je lepo ubesedil korepetiror Diego Barrios Ross: "Edina stvar, ki si jo oni želijo, je biti točno takšni kot vsi ostali. Zdaj si mi želimo biti takšni kot oni. Njihova čistost duha je največji potencial za ustvarjanje, ki ga človek lahko ima."

Aranžmaji Strniševih skladb v predstavi, za katere sta zaslužna člana dua Silence, so sodobni in urbani. Boris Benko in Primož Hladnik sta se zavestno trudila distancirati od žanra popevke in se podala v elektroniko: "Ena od ključnih značilnosti predstave je dvojnost. Na eni strani imamo popkulturno formo pevskega tekmovanja, na drugi pa Strnišo ter nastopajoče, ki na nek način niso del tega sveta. To sva želela tudi pokazati z glasbo."

Poleg 12 nastopajočih iz Drage v predstavi nastopajo člani ansambla SMG Željko Hrs, Janja Majzelj, Maruša Oblak, Ivan Peternelj in Blaž Šef kot gostje pa še igralci Klara Kastelec, Nika Ivančić in Jurica Marčec. Kot koreograf je pri predstavi sodeloval Branko Potočan, scenografijo podpisuje Tadeja Ažman, kostumografijo Neli Štrukelj, video pa Luka Dekleva.

Predpremiera bo na sporedu že nocoj, premiera pa je napovedana za četrtek ob 19. uri.