STA, 13. 10. 2020

Predstava Ta obraz v MGL o problematičnem odnosu med materjo in otrokoma

V Mestnem gledališču ljubljanskem (MGL) bo v četrtek na velikem odru premiera prve slovenske uprizoritve drame Ta obraz britanske dramatičarke Polly Stenham. Deloma avtobiografsko besedilo, ki obravnava problematičen odnos med materjo in otrokoma ter odtujenost očeta poslovneža, je režirala Tijana Zinajić.
:
:

Foto: Peter Giodani

Besedilo je prevedla Eva Mahkovic, ki je bila tudi dramaturginja uprizoritve. Kot je povedala na današnji novinarski konferenci, je Ta obraz prvo dramsko besedilo Polly Stenham. Napisala ga je, ko ji je bilo komaj 19 let. Nastalo je v programu za mlade pisce, ki ga izvaja londonsko gledališče Royal Court, v katerem so leta 2007 Ta obraz tudi krstno uprizorili.

Poleg specifičnega odnosa med materjo in sinom ter materjo in hčerko je v drami Ta obraz po besedah Eve Mahkovic pomemben še en vidik, ki ga avtorica obravnava, in sicer izkušnje iz dekliškega internata v Veliki Britaniji. Avtoričino dramsko pisavo je Eva Mahkovic označila kot klasično, temelječo na realizmu oz. celo naturalizmu, dramo pa opisala kot "presenetljivo zrelo in dobro izpisano dramsko sliko", ki "vsebuje različna očišča, ki so tudi dobro vidna". Kot je še povedala, so se uprizoritve lotili spoštljivo do besedila.

Po besedah Tijane Zinajić je drama v procesu dela nagovarjala vsakega na svoj način, ali iz osebne izkušnje ali pa iz popolnega nepoznavanja. Študij je opisala kot "hkrati lep in težak". Ob "vsem nasilju teh žalostnih ljudi" pa se ji je zdela pomembna predpostavka, da ni dobrih in slabih ljudi. Da se včasih zgodi, da ljudje odrastejo, ne da bi zares odrasli oziroma, da bi bili dovolj zreli, da bi imeli otroke. Ne razčistijo svojih frustracij in postanejo takšni starši, kot so v drami Polly Stenham, ter ravnajo kot ravnajo, ne nalašč, ampak iz nedoraslosti in izgubljenost.

Mia, petnajstletnica iz zgornjega srednjega razreda britanske družbe, večino časa preživi v internatu. Ko jo izključijo iz šole, se mora vrniti domov k mami Marthi in starejšemu bratu Henryju. Martha ima težave z alkoholom in tabletami, Henry pa je pred nedavnim prekinil šolanje, da lahko vse dneve skrbi za mamo, so vsebino predstave povzeli v gledališču.

Tjaša Železnik, ki igra Martho, je povedala, da med študijem ni mogla črpati iz svoje osebne zgodbe ali iz svoje družine, ampak je morala vse iskati na novo. Svojega lika ne vidi kot grozne ženske, saj vse, kar počne, počne iz lastne stiske. Matej Zemljič, ki je kot gost prevzel vlogo sina Henryja, je povedal, da ga je zanimalo predvsem, koliko je sina generiralo to, da se je v odločilnih letih, ko se mladi ljudje osamosvajajo, odločil, da bo skrbel za mamo.

Mio igra Ana Pavlin. Kot je povedala, se ji je na začetku dogajalo, da je osebno čutila sočutje do lika. Ko se je znašla v vlogi, pa nekako ni mogla odmisliti, v kakšni stiski so ostali in je igrala tako, kot da njej ni tako hudo kot ostalim. V predstavi igrajo še Gregor Gruden, Lara Wolf in Lucija Harum k. g.

Scenografka je Urša Vidic. Kot je povedala, se drama dogaja v petih prostorih, ki pa so jih združili v enega. Tako ne gre za realistično obravnavo prostora, ampak je poudarek na simbolnih pomenih. Prostor je tako definiran kot maketa doma, zelo pomembno vlogo pri ustvarjanju atmosfere pa ima svetloba, ki jo je oblikoval Andrej Koležnik. Kostumograf je Matic Hrovat, glasbo je izbral Gregor Andolšek, lektor je Martin Vrtačnik, oblikovalec zvoka Sašo Dragaš.

Po četrtkovi premieri bo Dnevnik, družba medijskih vsebin, že 33. podelil nagrado najboljšemu gledališkemu ustvarjalcu ali ustvarjalki MGL v pretekli sezoni.

Ta obraz, MGL, Tijana Zinajić, Polly Stenham