STA, 7. 11. 2017

Na mariborski oder prihaja romantični balet Silfida

Baletni ansambel SNG Maribor bo v petek premierno izvedel romantični balet Silfida na glasbo norveškega skladatelja Hermana Severina Løvenskiolda. Zgodbo o nemogoči ljubezni med nadnaravnim bitjem in naivnim škotskim mladeničem je na mariborski oder postavila danska koreografinja Karina Elver, ki je v njej nekoč tudi sama nastopala.
:
:

Foto: Tiberiu Marta

Balet Silfida je po navedbah Slovenskega narodnega gledališča (SNG) Maribor eden prvih večjih romantičnih baletov. Zgodbo je prvi zapisal francoski literat Charles Nodier (1780-1844), libreto za balet pa je priredil in nekoliko preobrnil Adolphe Nourrit (1802-1839).

Praizvedba prve različice baleta je bila leta 1832 v Parizu v koreografiji Filippa Taglionija, ki je balet ustvaril za svojo hčer Marie Taglioni. A se je do danes ohranila le različica v koreografiji danskega baletnega mojstra Augusta Bournonvilla (1805-1879), ki je bila ustvarjena posebej za tedaj mednarodno priznano dansko balerino Lucile Grahn. Premiera Bournonvillove različice na glasbo mladega skladatelja Hermana Severina Loevenskiolda je bila leta 1836 v Koebenhavnu.

Tipično romantična zgodba poslušalca popelje na Škotsko k mlademu kmečkemu fantu Jamesu, ki ga tik pred poroko zapelje silfida. Radovedni James ji sledi v čarobni domišljijski svet, z njegovim popotovanjem pa se pravzaprav začne tragična zgodba o mladeniču, ki za ljubezen tvega svoje življenje.

Mariborska baletna upodobitev te zgodbe bo v koreografiji danske baletne plesalke in koreografinje Karine Elver. Po Bournonvillovi koreografski predlogi je pripravila že več produkcij baleta Silfida, med drugim za HNK Split, Koloradski balet, Narodno gledališče v Ostravi in Opero v Poznanu.

Kot je povedala v današnjem pogovoru, jo na ta balet vežejo spomini iz mladih let, saj je bila Silfida ena prvih baletnih predstav, v katerih je nastopala kot majhna deklica. "Počutim se tako tesno povezana z Bournonvillovim stilom, poudarki na podrobnostih, glasbo, občutki ob tem," je dejala.

Koreografinja tudi v svojih najzanosnejših idejah ostaja zvesta duhu romantike. "Seveda se tehnika skozi leta razvija, a tipičen stil baleta ostaja. Za plesalce je zahtevna naloga, saj je poleg dobre plesne tehnike nujna tudi dobra igra. Bournonville je izhajal iz globokih, a običajnih človeških čustev, ki jih je treba prinesti na oder. Ples je mehek, eleganten, do potankosti zaključen," je pojasnila.

Bournonvillova Silfida je po njenem mnenju eden brezčasnih baletov tudi zaradi tega, ker obravnava nekatere večne teme, kot je hrepenenje po drugačnem, neznanem, boljšem od vsega, kar človek že ima. "Med pomembnimi temami je tudi opozarjanje na posameznikovo odgovornost, od katere marsikdo beži, ne da bi videl posledice svojega ravnanja," je še povedala.

Vlogo Silfide bosta odplesali Catarina de Meneses in Asami Nakashima, vlogo Jamesa pa Yuya Omaki in Ionut Dinita. Med drugim nastopajo še Tijuana Križman Hudernik, Branka Popovici, Filip Jurič, Alexandru Pilca, Tanja Baronik in Klavdija Stanišič.

Simfoničnemu orkestru SNG Maribor dirigira Simon Robinson, scenografija in kostumografija sta delo Mikaela Melbyeja.

Premiera prve mariborske produkcije baleta Silfida je bila decembra 1975. Koreograf predstave, ki je bila obenem prva jugoslovanska produkcija tega baleta, je bil tedanji umetniški vodja mariborskega Baleta Iko Otrin, ki je poustvaril tudi karakterno vlogo čarovnice Madge, v glavnih vlogah pa sta se predstavila Olivera Ilić in Edi Dežman. Vse do danes se ni več znašla na rednem repertoarju mariborskega Baleta, premiera zadnje slovenske uprizoritve tega baleta pa je nastala v produkciji SNG Opera in balet Ljubljana z danskim koreografom Frankom Andersenom marca 2011.