Andraž Golc, 19. 3. 2011

Devet krogov Goge

SNG Maribor, Slavko Grum - Sebastijan Horvat: GOGA, ČUDOVITO MESTO, režija Sebastijan Horvat, premiera 19. marec 2011.
:
:

Foto Damjan Švarc

Odlomki iz dramaturške razčlembe Andraža Golca DEVET KROGOV GOGE

Dogodek v mestu Gogi je v svoji dolgi zgodovini na naših odrih doživel mnogo upodobitev, Goga kot taka pa je poleg Cankarjeve Doline šentflorjanske ena najbolj razvpitih metafor za temno plat provincialnosti in familia(r/l)nosti slovenske družbe. Tudi pot tokratne uprizoritve se je začela na podobni točki, vir navdiha pa je postal Dante Alighieri s svojo legendarno upodobitvijo pekla v verzih Božanske komedije. Slikoviti svet neizmernih muk skupaj z moralno kategorizacijo takratne družbe se je zdela privlačna interpretativna matrica za kontekstualizacijo kolektivne patologije Grumovih sob: obetalo se nam je potovanje po devetih krogih slovenskega pekla. Z namenom pokriti karseda širok spekter njegove mračne palete prostorov, likov in atmosfer, se je besedilna osnova za uprizoritev hitro razširila s kanonične Goge na celotno njegovo pisavo z neliterarnimi zapisi vred. Vzporedno s tem pa je že na dovolj zgodnji točki procesa postalo jasno, da Grumova ustvarjalnost prej kot neko družbenokritično zavest vzbuja občutek velike stiske in muk v samem jedru človekove intime. Ta uvid se je nato postopoma izoblikoval v idejo Goge kot Grumovega osebnega pekla.

Odločitev, da se pri uprizarjanju nekega dela v takšni meri posvetimo osebnemu življenju njegovega avtorja, seveda nujno nosi v sebi nekaj polemičnega. Vendar pa nas k temu ni gnala želja po pozitivistični razlagi in preizpraševanju umetniške vrednosti Grumovega opusa. Vzrok za fascinacijo nad njegovim notranjim življenjem v glavnem leži v delih samih, ki se že ob prvem branju zdijo na nek skrivnosten način povezana v vračanju k istim ali vsaj sorodnim likom in motivom.


foto Damjan Švarc


Tako imamo v objavljenem besedilu pred seboj devet krogov, ki skupaj s Predpeklom v vlogi prologa in Obzidjem Dita v vlogi medigre tvorijo celoto desetih dramskih slik. Že bežen prelet besedila adaptacije lahko potrdi, da je od originalne drame v uprizoritvenem tekstu ostalo le nekaj izbranih fragmentov. Kljub temu pa mu ostaja zvesta v stilu, likih, atmosferi, motivih, kajti vsaka slika si za svojo osnovo jemlje (vsaj) eno izmed njegovih zgodb ali dram. Napravimo kratek pregled: Predpekel (drami Trudni zastori, Pierrot in Pierrette), Prvi krog (kratka zgodba Matere), Drugi krog (Dogodek v mestu Gogi), Tretji krog (kratka zgodba Tju), Četrti krog (nemi prizor), Peti krog (Beli azil), Obzidje Dita (Dogodek v mestu Gogi), Šesti krog (enodejanka Upornik), Sedmi krog (kratka zgodba Vrata), Osmi krog (Dogodek v mestu Gogi), Deveti krog (Pisma Joži).

***


Slavko Grum (1901–1949) se je po študiju medicine na Dunaju zaposlil v bolnišnici za duševne bolnike. Stik s praktično psihopatologijo, ko je vsak dan »strmel v oči, zamaknjene v tuje svetove«, in ljubezensko razočaranje sta še povečala njegovo izredno občutljivost, nagnjenost k melanholiji in depresijam. Opazovanje odklonskih in shizofrenih načinov dojemanja sveta je bilo vir navdiha za literarna dela, v katerih je, kot pred njim Ivan Cankar, raziskoval jedro slovenskega slehernika. V drami Dogodek v mestu Gogi (1929) je uporabljal sodobne dramske tehnike montaže in fragmentacije, skozi katere je v novi formi govoril o izgubljenem, osamljenem človeku v urbanem primežu tipičnih slovenskih nevarnih razmerij. V avtorskem projektu Goga, čudovito mesto režiser Sebastijan Horvat iz različnih proznih in dramskih besedil Slavka Gruma izriše devet peklenskih mučilnic izgubljenih duš ter poskuša razpreti vprašanje človeškega soočanja z nepovratnim. Zemljevid predstave nas vodi v pozabljene prostore intime, ki s svojo skrivnostno domačnostjo, prepredeno s sencami grehov, travm, ponižanj in strahov, napovedujejo še strašnejšo noč, ki čaka v devetem krogu pekla, kjer vladata mraz in večna zima, kjer zaledeni vsako čustvo in zastane kri.  

Povezave:

SNG Maribor, Sebastijan Horvat, Slavko Grum

Povezani dogodki

Andraž Golc, 6. 4. 2009
Naši fantki in deklice
Andraž Golc, 17. 3. 2013
Gon(i se)!
Andraž Golc, Maja Borin, 30. 5. 2012
Paradoks o gledalcu