PGK, 14. 2. 2018

Delavnica dramskega pisanja v okviru 48. TSD

Prešernovo gledališče Kranj kot organizator Tedna slovenske drame ter Javni sklad RS za kulturne dejavnosti in Društvo Krik vabijo na delavnico dramskega pisanja na 48. Tednu slovenske drame, ki bo potekala od 23. 3. do 27. 3. 2018.
:
:

Prešernovo gledališče Kranj / Foto: Boris B. Voglar

Delavnica dramskega pisanja bo potekala pod vodstvom najpomembnejšega sodobnega poljskega dramatika Tadeusza Słobodzianka med 23. in 27. marcem 2018 v okviru 48. Tedna slovenske drame.

"Moja metoda temelji na ideji, da se mora dramatik vrniti v gledališče. Dramatik se mora soočiti z režiserjem in igralci in mora ostati v ustvarjalnem procesu vse do premiere. Njen namen je, da se dramatik nauči, kako črtati svoje besedilo. To je pripravljeno po premieri, ne pred njo. Dramatiki bi morali gledališče razumeti kot prostor, morali bi razumeti igralce in delo dramaturga in spoznati, kaj je odgovornost režiserja. Shakespeare svojih mojstrovin ni napisal doma, njegov genij je izšel iz soočenj z igralci in dela z njimi. Verjamem, da so vsa vélika dela, ki so preživela do naših dni, izšla iz tega razumevanja, ne kot dela, ki jih je treba brati, ampak kot gledališče, namenejno uprizarjanju." (Tadeusz Słobodzianek)

Delavnica je namenjena dramatikom, študentom dramaturgije, režije, igre in književnosti, poklicnim ustvarjalcem na začetku gledališke poti in tudi začetnikom, ki bi radi pridobili osnovno znanje o pisanju dramatike.

Razpisni pogoji

Vsak udeleženec mora napisati kratek monolog (do 1 stran A 4, v slovenščini), naslovljen na eno osebo (sestro, brata, očeta, mater, šefa ...). Obravnava naj težko situacijo v sedanjosti ali v preteklosti. Monologe bomo prevedli in jih posredovali g. Słobodzianku, ki bo na podlagi poslanega izbral udeležence delavnice. Monolog se morajo udeleženci naučiti na pamet.

Delavnica bo potekala po naslednjem urniku:

  • 23. 3. 2018 od 10 h do 17 h, Prešernovo gledališče Kranj;
  • 24. 3., 25. 3 in 26. 3. 2018 od 10 h do 17 h, Trubarjeva hiša literature Ljubljana;
  • 27. 3. 2018 od 10 h do 17 h, Prešernovo gledališče Kranj.

V prvem delu bo Tadeusz Słobodzianek na kratko predstavil trenutni položaj na področju sodobne poljske in evropske dramatike. V glavnem delu delavnice bodo udeleženci razvijali svoja besedila na podlagi monologov, ki jih bodo poslali vnaprej. Delo bo potekalo v dveh fazah, in sicer kot individualno delo z mentorjem Tadeuszem Słobodziankom in skupinska razprava vseh sodelujočih. Dinamika dela se bo prilagajala zamislim in aktualnim potrebam udeležencev.
Delavnico bomo simultano prevajali.

Udeležba je brezplačna. Udeleženci se s prijavo obvezujejo, da bodo navzoči v vseh navedenih terminih.

ROK PRIJAVE: ponedeljek, 26. februar 2018

E-PRIJAVNICA: https://form.jotformeu.com/80393887061363

Na podlagi poslanih monologov in življenjepisov bo mentor Tadeusz Słobodzianek izbral od 8 do 10 aktivnih udeležencev ter 5 udeležencev, ki bodo lahko sodelovali kot opazovalci.

DODATNE INFORMACIJE: info@pgk.si

O mentorju:

Tadeusz Słobodzianek je eden najpomembnejših in mednarodno priznanih poljskih dramatikov in režiserjev, poleg tega pa tudi izjemen pedagog in mentor novim dramatikom. Je vodja in umetniški direktor Dramskega gledališča Gustaw Holoubek v Varšavi. V njegovi šoli in laboratoriju (Laboratorium Dramatu) in na delavnicah v mestu Wigry se je izoblikovala cela generacija sodobnih dramatikov. Njegova odločnost pri vzpostavitvi sistema za razvoj dramatikov je pripomogla k temeljni reformi dramske pedagogike na Poljskem in pomeni pomembno protiutež tamkajšnjemu pretežno režiserskemu gledališču.

Njegovo najbolj znano delo Naš razred (Nazsa klasa), ki ga postavljamo v koprodukciji z Mini teatrom in Mestnim gledališčem Ptuj, bo slovensko praizvedbo doživelo 22. marca letos v Prešernovem gledališču Kranj.

Tadeusz Slobodzianek se je rodil leta 1955 v Sibiriji poljskima disidentoma in veteranoma Domače armade. Leto po njegovem rojstvu se je družina smela vrniti na Poljsko, kjer so se naselili v Białystoku, mestu polnem Nemcev, Rusov, pravoslavcev, protestantov in katolikov in z največjo manjšino Tatarov na Poljskem. Ta raznoliki preplet ver, posebno pravoslavnih ritualov, je na Tadeusza naredil izjemen vtis in močno vplival na njegovo poznejše pisanje.

Po končani gimnaziji se je vpisal na Jagelonsko univerzo v Krakovu, kjer je v prvi generaciji novoustanovljenega oddelka študiral teatrologijo. Po končanem študiju je začel delati kot režiser, dramaturg, dramatik in umetniški vodja v gledališčih po vsej Poljski.

V tistem času je napisal več prelomnih del, med drugim Car Nikolaj (Car Mikołaj; Dramsko gledališče Varšava, 1988) in Državljan Pekosiewicz (Obywatel Pekosiewicz; gledališče Stefan Jaracz v Lodžu, 1989). Leta 1991 se je zaposlil kot umetniški vodja v gledališču Miniatura v Gdansku. Tam je napisal igro Kotaleči se grah (Turlajgroszek), temačno moraliteto ob spremljavi zborovske glasbe, ki je dosegla velik uspeh in je pomenila začetek njegovih najpomembnejših umetniških sodelovanj. Po tem projektu se je povezal z režiserjem Piotrom Tamsukom, s katerim sta v vasici Supraśl, nedaleč od Białystoka, ustanovila gledališče Wierszalin.

Leta 1991 je napisal in režiral igro Prerok Ilja (Prorok Ilja; Poljsko televizijsko gledališče), leta 1993 pa drugo pomembno delo iz tega časa, Merlin – skrivna zgodovina (Merlin – inna historia; Gledališče Wierszalin, režija Piotr Tomaszuk). Za mnoge je to eno najpomembnejših besedil svojega časa.  

Po nekaj intenzivnih in plodnih letih sodelovanja s Piotrom Tomaszukom v gledališču Wierszalin se je Słobodzianek preselil v Varšavo, kjer se je začelo pomembno novo poglavje njegovega delovanja: postal je učitelj in mentor dramatikom. Kot dramatik je začel delati v gledališču Teatr Nowy v Lodžu in leta 2000 na univerzi Collegium Civitas v Varšavi, kjer je poučeval dramaturgijo. Razvil je edinstveno metodo za poučevanje pisanja dramatike in ustanovil Laboratorium Dramatu (Dramski laboratorij) v Varšavi, najprej v Narodnem gledališču, nato pa kot neodvisno gledališče in šolo.

Laboratorium je razvil preko štirideset iger, ki so bile premierno uprizorjene v gledališčih po vsej Poljski, in številnim sodobnim dramatikom pomagal začeti kariero. Szkola Dramatu, ki mu je sledila, je bila prva in edina zasebna šola za dramatike v državi in je združila številne vodilne poljske gledališke umetnike in intelektualce kot učitelje.

V tem času je premierno uprizoril svojo najbolj znano igro Naš razred, ki so jo navdihnili dogodki v mestu Jedwabne z začetka druge svetovne vojne, ko so poljski vaščani umorili okoli 1600 svojih judovskih sosedov. Po uspehu Našega razreda in njegovem delu v gledališču Teatr na Woli so Słobodzianka povabili, naj postane vodja Dramskega gledališča (Teatr Dramatyczny) v Varšavi, največjega poljskega repertoarnega gledališča.

Za svoje delo je prejel več kot petindvajset pomembnih nagrad doma in v tujini, med drugim večkrat nagrado za najboljšo dramo na Festivalu sodobne poljske drame, nagrado Fringe Firste za igro Merlin – skrivna zgodovina na mednarodnem festivalu v Edinburgu, nagrado nemških kritikov Friedrich Luft za dramo Prerok Ilja ter številna priznanja na poljskih festivalih. Še posebej velja izpostaviti nagrado nike za najpomembnejše poljsko literarno delo leta 2009, ki jo podeljuje časopis Gazeta Wyborcza, tudi pobudnik debate o zločinu v Jedwabnem.