Maja Šorli, 28. 4. 2017

Maja Šorli bere sodobno slovensko dramo

Maja Šorli, dramaturginja in urednica znanstvene revije za teorijo scenskih umetnosti Amfiteater, je štafeto branja sodobne slovenske dramatike sprejela iz rok Simone Hamer. S pomočjo SiGledalovega iskalnika je prebrskala bazo sodobnih slovenskih besedil in se odločila, da obiskovalkam_cem portala v branje priporoči tekst Mihe Mareka Čas razcveta.

Ljubljanska nutrija / Foto: Maja Šorli

Iskalnik portala SiGledal sem najprej obremenila z naključnim iskanjem po avtorjih_icah, potem pa po zvrsteh in ciljnem občinstvu. Tako sem med besedili za mlade našla pravljico Zarja in Svit Tjaše Mislej, ki me je razvedrila s tekočim dialogom, zapletom in izborom oseb. Z veseljem bi si pogledala uprizoritev, da vidim še, kako se na podobe sanjarjenja, zaljubljenosti, prijateljstva in odnosa starši-otrok odzivajo osnovnošolske_i najstnice_ki. Ampak za tole rubriko sem vseeno hotela pisati z navdušenjem, podobno kot predhodnica. Zato sem se lotila branja besedila, ki sem ga brala že večkrat, a letos prvič.

Besedilo Mihe Mareka o podgani, ki umre devetkrat, je nastajalo v dialogu z odrskim ustvarjanjem v ljubljanskem Gledališču Glej. Kakršno je, je popolno in zaključeno (več o tem v Glej, List!, let. 1, št. 3, junij 2009). Pravzaprav se je tak zdel tudi že performans leta 2009 v Gleju, a to ne bi smel biti razlog, da s tem izjemnim besedilom zaključimo.

Kaj je torej tisto, zaradi česar se Čas razveta bere znova in znova ter vpisuje v večnost, ja, prav tako patetično zapisano? So to oceani asociacij, ki valovijo z vsakim stavkom in se eksponentno širijo iz besednih zvez v povedi pred in za seboj, so to misli, ki zvenijo sodobno, a hkrati vznikajo iz zgodovinskega časa, je to razgaljeno telo besedila, ki napenja vse svoje sile, da ne bi razkrilo dejstva, kako ranljiv je lahko človek, ali zaradi izvirnega, tako bolečega, a družbeno nenevarnega načina soočanja s tesnobo pred smrtjo, ki zaznamuje sleherno človeško bitje?

Čas razcveta ne išče načinov, kako zanikati smrt ali jo spremeniti v nekaj pozitivnega. S to eksistencialno grozo pred smrtjo in izničenjem se sooči tako, da jo vztrajno uprizarja, da ustvarja besedne talismane, ki se rogajo našim šibkostim in bližajočemu se koncu. Četudi (morda bolje – ker) se vsak prizor zaključi z 0K (zer0 killed, orl korect), z živim ali/in mrtvim (Dead on Arrival, Dead or Alive), se kot bralka ne le soočam z lastno smrtno tesnobo (tu učinkuje prav ritem podob in besed samega teksta), marveč tudi s tem, da pogosto ne vem, od kod in kam sežejo vse te besedne pokrajine in čemu je moje občutenje, a tudi znanje tolikokrat izzvano. Najbolj sem ranljiva, ko moram (avtorja) vprašati, kaj določena poved uprizarja, in pri tem besedilu tovrstnemu razcvetu (časa, komunikacije, odnosa) kar ni konca.

Anjo Novak, igralko Slovenskega mladinskega gledališča, nominiram, da obiskovalcem_kam portala SiGledal priporoči v branje novo besedilo. Anja tudi sama piše, predvsem pa se gledališču ter literaturi strastno predaja – zato me res zanima, katero besedilo bo priporočila.

 Povezave:

Miha Marek, Čas razcveta

V rubriki »Izvolimo dramo« beremo sodobne slovenske drame in se nad njimi iskreno navdušujemo ter jih predvsem priporočamo v branje vsem obiskovalcem portala SiGledal. Ideja za to početje se je porodila Simoni Semenič na okrogli mizi Sodobna dramatika, ki je potekala v okviru festivala dramske pisave Vzkrik (24. 3.–26. 3 2017).  Ime rubrike je predlagala Grumova nagrajenka 2017, Simona Hamer, ki je tudi prva izvolila dramo in za naslednje branje nominirala bralca po svojem izboru in presoji, ta pa bo bralce slovenskih dram nominiral dalje. S to verižno igro ali z verižnim eksperimentom želimo predvsem promovirati branje sodobne slovenske drame, saj iskreno verjamemo, da si sodobna slovenska drama zasluži biti (vsaj) prebrana. 

Simona Hamer, 14. 4. 2017
Simona Hamer bere sodobno slovensko dramo
Mojca Jan Zoran, 21. 4. 2017
Mojca Jan Zoran bere sodobno slovensko dramo
Urška Brodar, 11. 8. 2017
Urška Brodar bere sodobno slovensko dramo
Tjaša Črnigoj, 7. 7. 2017
Tjaša Črnigoj bere sodobno slovensko dramo
Tomaž Toporišič, 28. 4. 2017
Tomaž Toporišič bere sodobno slovensko dramo
Jernej Potočan, 5. 5. 2017
Jernej Potočan bere sodobno slovensko dramo
Marko Bratuš, 12. 5. 2017
Marko Bratuš bere sodobno slovensko dramo
Matej Bogataj, 12. 5. 2017
Matej Bogataj bere sodobno slovensko dramo
Mojca Redjko, 12. 5. 2017
Mojca Redjko bere sodobno slovensko dramo
Blaž Lukan, 12. 5. 2017
Blaž Lukan bere sodobno slovensko dramo
Jure Gantar, 12. 5. 2017
Jure Gantar bere sodobno slovensko dramo
Anja Novak, 12. 5. 2017
Anja Novak bere sodobno slovensko dramo
Iza Strehar, 19. 5. 2017
Iza Strehar bere sodobno slovensko dramo
Maruša Majer, 19. 5. 2017
Maruša Majer bere sodobno slovensko dramo
Matevž Biber, 19. 5. 2017
Matevž Biber bere sodobno slovensko dramo
Anja Krušnik Cirnski, 26. 5. 2017
Anja Krušnik Cirnski bere sodobno slovensko dramo
Nina Šorak, 26. 5. 2017
Nina Šorak bere sodobno slovensko dramo
Nina Mitrović, 2. 6. 2017
Nina Mitrović bere sodobno slovensko dramo
Dubravko Mihanović, 26. 5. 2017
Dubravko Mihanović bere sodobno slovensko dramo
Jasna Pintarič, 9. 6. 2017
Jasna Pintarič bere sodobno slovensko dramo
Tomi Janežič, 9. 6. 2017
Tomi Janežič bere sodobno slovensko dramo
Anđela Vidović, 9. 6. 2017
Anđela Vidović bere sodobno slovensko dramo
Lea Kukovičič, 9. 6. 2017
Lea Kukovičič bere sodobno slovensko dramo
Nejc Gazvoda, 23. 6. 2017
Nejc Gazvoda bere sodobno slovensko dramo
Jaša Koceli, 16. 6. 2017
Jaša Koceli bere sodobno slovensko dramo
Maša Pelko, 16. 6. 2017
Maša Pelko bere sodobno slovensko dramo
Primož Ekart, 16. 6. 2017
Primož Ekart bere sodobno slovensko dramo
Darja Reichman, 23. 6. 2017
Darja Reichman bere sodobno slovensko dramo
Eva Kraševec, 23. 6. 2017
Eva Kraševec bere sodobno slovensko dramo
Nebojša Pop Tasić, 30. 6. 2017
Nebojša Pop Tasić bere sodobno slovensko dramo
Lejla Švabič, 30. 6. 2017
Lejla Švabič bere sodobno slovensko dramo
Marinka Poštrak, 30. 6. 2017
Marinka Poštrak bere sodobno slovensko dramo
Igor Tretinjak, 30. 6. 2017
Igor Tretinjak bere sodobno slovensko dramo
Tereza Gregorič, 7. 7. 2017
Tereza Gregorič bere sodobno slovensko dramo
Pia Brezavšček, 18. 8. 2017
Pia Brezavšček bere sodobno slovensko dramo
Eva Nina Lampič, 7. 7. 2017
Eva Nina Lampič bere sodobno slovensko dramo
Urša Adamič, 11. 8. 2017
Urša Adamič bere sodobno slovensko dramo
Tin Grabnar, 11. 8. 2017
Tin Grabnar bere sodobno slovensko dramo
Alja Lobnik, 11. 8. 2017
Alja Lobnik bere sodobno slovensko dramo
Diana Koloini, 11. 8. 2017
Diana Koloini bere sodobno slovensko dramo
Nejc Rožman Ivančič, 18. 8. 2017
Nejc Rožman Ivančič bere sodobno slovensko dramo
Igor Samobor, 18. 8. 2017
Igor Samobor bere sodobno slovensko dramo