SMG, 27. 5. 2013

Mladinsko osvaja Francijo

Slovensko mladinsko gledališče bo letos odigralo kar enajst ponovitev svoje predstave Preklet naj bo izdajalec svoje domovine! na odrih francoskih gledališč in mednarodnih festivalov.
:
:
foto Žiga Koritnik
foto Žiga Koritnik
foto Žiga Koritnik
foto Žiga Koritnik
foto Žiga Koritnik
foto Žiga Koritnik

Prvo etapo osvajanja Francije je ansambel SMG zaključil s petimi izjemno odmevnimi ponovitvami na dveh mednarodnih festivalih. Gostovanje je napovedal eno in pol stranski članek/kritika v vodilnem pariškem in francoskem tedniku za kulturo in družbo L'Inrockuptibles, ki je Mladinsko s predstavo Oliverja Frljića napovedal kot novo odkritje že starih znancev francoskega občinstva, gledališče, ki se je v Franciji predstavilo že v osemdesetih letih kot gost kasnejšega legendarnega kulturnega ministra Jacquesa Langa in je do danes uspelo ohraniti izjemno politično provokativnost in estetsko izzivalnost. In dodal:

»Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!, gledališki performans Oliverja Frljića, razstreljuje nacionalizme, ki pustošijo po nekdanji Jugoslaviji. Razveseljivo odkritje lorenskega festivala Passages

Med 10. in 12. majem je bil SMG gost festivala Passages (Prehodi), ki bienalno poteka v Metzu. Na festivalu, ki predstavlja uprizoritvene umetnosti ter glasbo od srednje Evrope do Azije, so sicer povratniki, saj so sodelovali že leta 2000 s teoretiziranim spektaklom Nikoli me ne vidiš tam, kjer te jaz vidim Matjaža Bergerja, letos pa so se predstavili z večkrat nagrajeno predstavo Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!. Vse tri predstave v čudoviti dvorani Bernard-Marie Koltès so bile razprodane, končale so se z ovacijami publike.

14. in 15. maja pa so s predstavo gostovali v Mulhousu na novem festivalu velikega kulturnega centra La Filature s povednim imenom Horizon (Obzorje). Festival, na katerem so gostovale kreacije, ki pomembno razpirajo meje gledališča, so odprli skupaj z zvezdo sodobne francoske režije Joëlom Pommeratom in njegovo provokativno predstavo Ponovno združenje dveh Korej. Tudi v Mulhousu so naleteli na izjemen odmev občinstva, ki ga je potrdila tudi zelo dobro obiskana diskusija z občinstvom in kritiki po drugi ponovitvi ter laskava kritika v dnevniku L'Alsace.

Po poletnih mesecih, ko se bodo predstavili v Rusiji na 9. mednarodnem festivalu sodobnega gledališča Festival mladih gledališč Rusije v Omsku in na Portugalskem, v Portu, zatem pa še v Lizboni, kjer bodo odprli 30. mednarodni gledališki festival Festival internacional de teatro de Almada, se jeseni zopet vračajo na kraj zločina v Francijo.

Oktobra bodo najprej s tremi ponovitvemi predstave odprli sezono Nacionalnega dramskega gledališča v Besançonu, potem pa še sloviti festival Sens Interdits (Prepovedana smer) v slovitem  gledališču Celestins v Lyonu, kjer bodo prav tako odigrali tri ponovitve predstave.

Iz kritik predstave ob gostovanju v Franciji:

L'Alsace 17. 5. 2013, Frédérique Meichler: Rekviem za človečnost
"V predstavi Preklet naj bo sovražnik svoje domovine! Slovenskega mladinskega gledališča je občinstvo hkrati priča in grešni kozel ...

Predstava, katere tema je neustavljivi vzpon nacionalizmov in razpad nekdanje Jugoslavije, je zaporedje provokativnih sekvenc, ki občinstvo, najprej nemo pričo, nagovori takole: »Pa vi, Francozi? Kaj ste pa vi počeli? Recimo v Srebrenici?« Na vrsti je obračun z »domovino francoske revolucije in človekovih pravic«. […]

Dlje ko traja predstava, bolj postaja nagovor neposreden, oster, do trenutka, ko igralci začnejo v osvetljeni dvorani individualno naslavljati gledalce v tonu, ki seže precej pod pas. Nelagodje je tu. Prišli smo do meje sprejemljivega. Najbojevitejši igralec na rumeni črti ustavi igro: »Kul, sprostite se, saj smo v gledališču ...« Skoraj bi pozabili na to. [...]

Nacionalizem je odvratna zver. Igralci, od katerih so najstarejši doživeli počasno širjenje zla od znotraj, so se odločili, da bodo v gledališču odigrali odvratno zver. Odvratna zver še naprej povzroča razdejanja, kaže celo, da ima pred sabo lepo prihodnost. [...]

Lahko se nam način izraza zdi grob, jezik vulgaren, gledališki postopek pasé. Lahko pa tudi izmerimo silo obupa, sprejmemo ta nasilni spopad kot poslednji poizkus prebuditi vest v oceanu brezbrižnosti."

***
Les Inrockuptibles / Mardi 30 avril 2013
"Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!, gledališki performans Oliverja Frljića, razstreljuje nacionalizme, ki pustošijo po nekdanji Jugoslaviji. Razveseljivo odkritje lorenskega festivala Passages.

Slovensko mladinsko gledališče, prava institucija, prostor odpora in ustvarjanja, v preteklosti že povabljeno na festival v Nancyju, ki ga je vodil Jack Lang, in ki več kot dvajset let po padcu Berlinskega zidu, Titovi smrti in vojnah v devetdesetih na Hrvaškem in v Bosni še vedno zagovarja in ustvarja raziskovalno gledališče z ostro družbeno kritiko na visoki ravni v slogu predstave Oliverja Frljića Preklet naj bo izdajalec svoje domovine!. [...]

Preklet naj bo ... je predstava, ki je po obliki provokativna in bojevita in se navdihuje tako pri performansu kot pri gledališču. [...]

Zelo močan je trenutek, ki osmisli performativno nasilje prejšnjih prizorov in jasno pokaže aktualnost »delanja« gledališča, ko mladi igralec reče starejšemu kolegu: »Vi mislite, da je bilo edino pravo, zaresno politično gledališče v osemdesetih v Mladinskem. Bilo bi prelepo, če bi moji starejši kolegi le dojeli, da je bila tista komunistična diktatura, proti kateri ste se tako srčno borili, le pičkin dim proti neoliberalnemu kapitalizmu, ki ga jaz živim danes.« No, zadeva je jasna. [...]"

Lyon, Sens interdits, Metz, Besançon, SMG, Porto, Passages, Omsk, Mulhous, Horizon, Lizbona, Celestins, Francija