STA, 2. 12. 2013

Matjaž Pograjc s predstavo o Pavli Jesih združuje tri talente

V Slovenskem mladinskem gledališču (SMG) bodo 5. decembra krstno uprizorili predstavo Pavla nad prepadom Andreja E. Skubica v režiji Matjaža Pograjca. Pograjc je po besedah direktorice SMG Uršule Cetinski v predstavi, navdihnjeni z življenjem alpinistke Pavle Jesih, združil tri talente - gledališče, alpinizem in občutljivost za družbo.
:
:
Foto: Peter Uhan
Foto: Peter Uhan
Foto: Peter Uhan
Foto: Peter Uhan
Foto: Peter Uhan
Foto: Peter Uhan

Po režiserjevih besedah izvirni greh Pavle nad prepadom sega v čas, ko je prebral delo Pozabljena polovica - Portreti žensk 19. in 20. stoletja na Slovenskem. "Čeprav sem Andreju v boj ponudil tudi Miro Marko Debelak, se je na srečo odločil za Jesihovo," je dejal Pograjc.

"Predstava ni tako preprosta - od igralca zahteva veliko fizičnih spretnosti in hkrati dramski odnos do te teme," je dodal.

Skubic je na petkovi novinarski konferenci povedal, da ga je presenetilo Pograjčevo povabilo, da napiše dramo o eni od dveh velikih slovenskih alpinistk prve polovice 20. stoletja - o Miri Marko Debelak ali Pavli Jesih.

"Najvišje v gorah sem bil najverjetneje na Vršiču in to z avtom. Pri Pavli Jesih me je takoj pritegnilo dejstva, da je bila zelo uspešna podjetnica, ki je na koncu ostala osamljena, siromašna in ekscentrična starka," je dejal.

Jesihova je bila pred in med drugo svetovno vojno lastnica največje verige kinematografov v Jugoslaviji - kina Metropol v Celju, celjskega Uniona, ptujskega Royala, ljubljanskega kina Matica ter sezonskega kina v Dobrni.

Kariero v kinematografiji je začela po padcu v severni steni Velike Mojstrovke, ko ji je zdrobljeno koleno preprečilo, da bi nadaljevala s prvenstvenimi smermi, kot je bil vzpon čez Osrednji steber Severne triglavske stene junija 1945, ki tvori hrbtenico Skubičeve drame.

"Raziskovati sem moral dve stvari - plezalsko kariero in podjetniško zgodbo. Drugi del je bil precej manj znan. Po vojni so jo razlastili, kar samo po sebi še ne bi bilo tako tragično, ker se je to zgodilo mnogim. Med vojno je podpirala Osvobodilno fronto, a ker po vojni iz rok ni želela dati svoje kariere, jo je bilo treba za vsako ceno povoziti. Obtožili so jo kolaboracije," je pojasnil Skubic.

Dramaturg predstave Tomaž Toporišič je ob tem poudaril, da Skubičeva drama po eni strani upošteva to, kar si je Pograjc želel glede zgodbe o Jesihovi, po drugi strani pa avtonomno gradi zelo sodobno a berljivo dramsko pisavo.

Jesihovo v različnih obdobjih njenega življenja zaigrajo Maruša Oblak ter Barbara Ribnikar in Katarina Stegnar kot gostji. Slednja je poudarila, da Pavla daje občutek, kot bi bila črno bel lik, ki lahko obstaja le v literaturi.

"Mislili bi si, da lahko tako svojeglav, ekstremen in odločen lik obstaja samo v literaturi. Fasciniralo me je dejstvo, da po vojni, v procesu, ko bi morda lahko malo klonila in še kaj dosegla, tega ni hotela. Takšnih ljudi je zelo malo - ljudi, ki bi kljub zavedanju o usodnosti svoje odločitve, vztrajali pri njej," je poudarila.

Pavlinega prijatelja in soplezalca Jožo Čopa igra Primož Bezjak, poleg omenjenih pa v predstavi nastopajo še Uroš Kaurin, Boris Kos in Blaž Šef.

Scenografijo sta za Estrihe in omete zasnovala Tomaž Štrucl in Sandi Mikluž. Glasbo, ki rešitev na konceptualni ravni po besedah soavtorja Tiborja Miheliča Syeda išče v paralelah življenja Jesihove, sta zasnovala skupaj z Markom Brdnikom. Koreograf predstave je Branko Potočan, za kompozitiranje, mapiranje in programiranje videoslike je poskrbel Luka Dekleva, za kostume pa Neli Štrukelj.