Jera Ivanc, 2. 10. 2010

»Majhne veličine«

Če smo dobri in zares, nam kdaj celo uspe preživeti svojo smrt in uravnati svet.

Tik tak / foto Nejc Saje

SMALL SIZE, GOML, ŠG, LGL-DOM, TIK TAK

Enoletnik kot gledalec v profesionalnem gledališču? Pred slabimi tremi desetletji je bila taka misel v najboljšem primeru označena za znanstveno fantastiko (češ, kaj pa malček razume, kaj je to umetnost), še raje za amaterizem (z vzgojiteljicami v vrtcu se pač ne bomo primerjali, mi, pomembni ljudje). Še danes je v glavah mnogih celo teater za šest-, osem- in desetletnike nekaj, kar je vredno komaj pol toliko, kolikor je vreden teater za odrasle. Skopo jih varujemo, malčke, hkrati pa pričakujemo, da bo iz njih zraslo nekaj veličastnega. Naj razloži, kdor more. Iz majhnega raste veliko, ampak velikih stvari je precej. Mnogo je velikih tepcev, velik je pohlep in število sebičnežev tudi. Minister Gregor – pa nič.

Stvari se, hvala bogu, spreminjajo. Kot je raketa ponesla človeka na Luno, tako je tudi malček stopil v Gledališče. Pa ne zgolj zato, ker ga starši ne bi imeli kam pospraviti, kadar so peljali starejše sinove in hčere na ogled lutkovne ali igrane predstave v gledališče, ne. Najmlajšega so prinesli v teater zato, ker je bila predstava namenjena prav njemu. Sprva res le v manjših, neodvisnih gledališčih, potem pa tudi že na gledaliških festivalih za odrasle. Ste vedeli, da je bila predstava, namenjena otrokom med šestim in dvanajstim mesecem(!), z naslovom »Baby drama« v režiji Suzanne Osten, vrhunske švedske gledališke in filmske ustvarjalke, dobitnice številnih mednarodnih nagrad, profesorice na Dramskem inštitutu v Stockholmu, sicer pa pionirke na področju gledališča za otroke, uvrščena v redni tekmovalni program 42. festivala Bitef (2008), enega največjih in najpomembnejših evropskih gledaliških festivalov z več kot štiridesetletno tradicijo? Sivolasa gospa, ki je v svojem gledališču Unga Klara (Mala Klara), ustanovljenem leta 1975, pred štirimi leti skupaj z avtorico besedila, otroško psihoanalitičarko Ann-Sofie Bárány, glasbenikom, dramaturgom, kostumografko in scenografom ter petimi igralci pripravila odmevno in debelo uro dolgo predstavo, trdi, da v gledališču razlike med malimi in velikimi gledalci ni. O čem govori gospa? Gotovo ne o besednem zakladu ali gladki ritki. Govori o profesionalni energiji, ki je vložena v nastajanje predstave – od misli prek besede in giba do barve zvoka in mehkobe šiva na modri svili: igralka, dramatik, režiser, lutkarica, inšpicient, scenograf in kostumografka, tonski tehnik, masker in frizerka, oblikovalec luči, lučni mojster, scenski tehnik, odrski delavec, električar, garderober in asistenti, oblikovalec lutk, umetniške vodje, organizator, arhivarka, računovodje, direktor, strokovne sodelavke, producent, poslovna sekretarka in lektorica, gibalka, tehnični vodja, animator, oblikovalka gledališkega lista, tehnik, fotograf, strokovni svetnik in svetnice zavoda, načelnik, vodja stikov z javnostjo, snažilka, županja, hostesa, minister in predsednica države, vsi – tudi ti, gledalec odrasli, ki to bereš – smo nepogrešljiva zrna peska mandale.

Small Size je evropska mreža za širjenje gledališke umetnosti, namenjene otrokom do šestega leta, ki so jo leta 2005 s pomočjo Evropske komisije in programa Kultura 2000 ustanovila manjša, večinoma neodvisna gledališča iz Italije, Belgije, Španije in Slovenije (GOML), kasneje pa so se ji pridružila še gledališča iz Nemčije, Velike Britanije, Romunije, Francije, Madžarske, Finske, Avstrije in festival z Irske. Mreža skupaj s pridruženimi partnerji in organizacijami zajema že enaindvajset evropskih držav, njeni cilji pa so krepitev zavesti o pomenu gledališke umetnosti za najmlajše, spodbujanje njihovih ustvarjalnih sposobnosti ter razvoj izobraževanja in vzgojnih programov za učitelje, umetnike ter producente. Po izgonu zavoda Gledališče za otroke in mladino (GOML) iz Doma španskih borcev ter njegovi pripojitvi zavodu Lutkovno gledališče Ljubljana (LGL) leta 2008 so vse pravice in dolžnosti v Small size prešle na zavod LGL. GOML je ostal brez svojega imena in odra – stisnjenega med črke L, G, L, Š, G ga je skoraj pobralo –, Mestni dom pa še kar ječi in ne bo nehal, dokler iz svojih nedrji bodisi ne izžene enega od gledališč bodisi v popolno upravljanje ne dobi še enega odra ali pa oklesti število premier. No, nikogar ni pobralo. Črke so se zamenjale, a ideje za imeni ostajajo: ustvarjati vrhunsko gledališče za otroke in mladino. Zdaj je na Krekovem trgu DOM, Dramski oder za mlade, ki je zaživel, čeprav v statutu nima imena, oder pa le v imenu. Naj razume, kdor more. DOM izziva, združuje, očara.

Prva slovenska predstava v okviru mreže Small size, namenjena malčkom od treh do šestih let, je Jernejeva in Alenkina MAVRICA, ki raziskuje barve prijateljstva in s svojim motom »po mavrični poti, z roko v roki« že napoveduje drugo predstavo Small size našega gledališča, TIK TAK. Predstava za malčke do treh let je namreč nastala iz prijateljstva med lutkarji in dramskimi delavci – nastala je (ob sodelovanju vseh že zgoraj omenjenih ljudi in poklicev) pod idejno-režijskim vodstvom igralke animatorke Sonje ter pod umetniškim vodstvom lutkovne Jelene, ki se s tem projektom poslavlja, in dramske Jere, ki prihaja.

Panta rhei, vse teče, čas teče, voda teče, zajček teče, raste, voda, vihar, mlinček, ptica, blazina, zlata roža, zajček teče, raste, ptica, roža. Odraščanje je težko in včasih iz zajčkov zrastemo v zajce in zajklje, včasih pa v misleče in odgovorne ljudi z bogato domišljijo. Odvisno tudi od gledališča in vložene energije, naše in vaše, dragi odrasli.


 
Povezave:
 
Jera Ivanc na Geslu
Jera Ivanc na Repu