STA, 21. 3. 2014

Kranjsko in ptujsko gledališče oživila dramo Mrtvec pride po ljubico

Prešernovo gledališče Kranj bo ob odprtju 44. Tedna slovenske drame, ki se začenja 27. marca, nastopilo s svojo zadnjo uprizoritvijo v letošnji gledališki sezoni Mrtvec pride po ljubico avtorice Svetlane Makarovič v režiji Jerneja Lorencija. Uprizoritev je nastala v koprodukciji z Mestnim gledališčem Ptuj.
:
:
Foto: Mare Mutić
Foto: Mare Mutić
Foto: Mare Mutić

Kot so na včerajšnji novinarski konferenci v Kranju povedali ustvarjalci predstave, je drama Svetlane Makarovič, ki je bil prvič uprizorjena leta 1982 v režiji Tomaža Pandurja, zelo zahtevna, kontroverzna in večplastna. "Tekst me je obsedal že precej let, pot do naše uprizoritve pa je bila dolga kar sedem let. To je namreč tako poseben tekst, da potrebuje tudi posebnega režiserja in igralsko ekipo," je poudarila umetniška vodja Prešernovega gledališča Kranj Marinka Poštrak.

Režiser Jernej Lorenci je dejal, da pisanje Svetlane Makarovič dobro sovpada s tem, kar ga zanima. Je čuden spoj svetega in profanega, je iskanje absoluta, pa hkrati govori o banalnosti, primitivizmu, surovosti in brezsrčnosti. Mestoma je to liturgična drama, ki ponekod zaide v grotesko in farso. "Svetlana verjame v moč ljubezni, a se niti malo ne spreneveda, kakšen je ta svet," je dejal Lorenci, ki so ga pritegnile vsebinske in formalne dvojnosti teksta.

Drama izpostavlja ljubezen kot nekaj, za kar je vredno živeti v tem svetu. Po drugi strani je kritika družbe in postavlja Slovencem ogledalo, je pojasnila Poštrakova, ki je pri predstavi sodelovala kot dramaturginja, in dodala, da je Svetlana tekst pisala po veliki ljubezni in v njem izpostavila ljubezen kot nekaj, kar lahko poleg umetnosti odreši človeka v svetu materializma in pritlehnosti.

Predstava je posebna tudi zato, ker ima v njej pomembno vlogo glasba, za katero je poskrbel Branko Rožman. Gre za mestoma glasbeno dramo, kar izhaja tudi iz percepcije sveta Svetlane Makarovič, je povedal Lorenci.

Drama Mrtvec pride po ljubico ima korenine v istoimenski ljudski pesmi in tudi v Prešernovi predelavi Burgerjeve Lenore. Avtorica je temo obdelala pretresljivo in drugače, jo uzrla iz drugih zornih kotov. Tako skozi shizofrenijo uvede dve junakinji, dve Micki, ki se borita za prevlado oziroma preživetje.

Prvo Micko igra Ana Urbanc, drugo pa Vesna Pernarčič. Anzel je Miha Rodman. V predstavi pa nastopajo še Aljoša Ternovšek, Darja Reichman, Borut Veselko, Vesna Jevnikar, Judita Polak in Ciril Roblek. Koreograf je bil Gregor Luštek, scenograf Branko Hojnik, kostumografinja Belinda Radulović, lektorica Maja Cerar, oblikovalec svetlobe Drago Cerkovnik, oblikovalec maske pa Matej Pajntar.

"Naša predstava in njeno nastajanje nam kažeta, da je v gledališču mogoče delati tudi drugače," je o že drugi koprodukciji s kranjskim gledališčem povedal direktor Mestnega gledališča Ptuj Peter Srpčič, ki je vesel, da so gledališča pripravljena deliti vrhunske igralce in režiserje.

Premiera drame bo v Prešernovem gledališču po odprtju 44. Tedna slovenske drame 27. marca. Prva dva termina za ogled predstave, ki sta bila predvidena v petek in soboto, pa sta prestavljena na dneve pred samo premiero, opozarjajo v gledališču. V ptujskem gledališču bodo premiero dočakali 16. aprila.