SMG, 25. 4. 2017

Javno pismo Ministrstvu za kulturo Republike Hrvaške

Objavljamo javno pismo vodstva Slovenskega mladinskega gledališča Ministrstvu za kulturo Republike Hrvaške ob gostovanju predstave Naše nasilje in vaše nasilje na Festivalu hrvaške drame Marulićevi dnevi v Splitu.
:
:
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos
Foto: Wiener Festwochen © Alexi Pelekanos

Predstava Naše nasilje in vaše nasilje (režija Oliver Frljić), ki bo danes, 24. aprila 2017, uprizorjena na Festivalu hrvaške drame Marulićevi dnevi v Splitu, se znova sooča z nedopustnimi pritiski in zahtevami po njeni izločitvi s festivalskega programa zaradi domnevnega žaljenja verskih in nacionalnih simbolov.

Ministrstvo za kulturo Republike Hrvaške je namreč 22. aprila 2017 v izjavi za javnost implicitno podprlo proteste hrvaških cerkvenih oblasti in stranke Hrast, ki predstavo označujejo za bogokletno, žaljivo, nespodobno ter zahtevajo njeno prepoved.

Povezava: http://www.index.hr/mobile/clanak.aspx?category=vijesti&id=965204

Vodstvo Slovenskega mladinskega gledališča ne pristaja na vsiljeni ideološki antagonizem med svobodo (umetniškega) govora in izražanja na eni ter domnevnim in nedokazanim žaljenjem verskih in nacionalnih čustev na drugi strani, hkrati pa odločno protestira:

1. proti prejudiciranju »krivde« na podlagi napačnih informacij

Ne predstavniki ministrstva, ne Cerkve, ne stranke Hrast predstave, ki jo tako problematizirajo, niso videli v celoti, opirajo pa se na polresnice, ki so jim jih posredovale cerkvene avtoritete iz Poljske, Bosne in Hercegovine …

Vodilni motiv predstave Oliverja Frljića, ki se ukvarja z nasiljem Evrope nad preostankom sveta, ni Hrvaška niti krščanstvo, temveč odnosi Zahoda in Evrope z državami globalnega Juga, odnosi, ki temeljijo na nasilju, spopadih in koristoljubju. Sama gledališka uprizoritev je večplastno umetniško delo, eden močnejših glasov proti nasilju in hinavščini tistih, ki se dvigajo v obrambo domnevnega dostojanstva naroda in vere, obenem pa brezkompromisna vivisekcija evropskih elit.

Popreproščena in vulgarna kritika uprizoritve, ki jo brezsramno sprožajo določene interesne skupine, nima nič skupnega z njeno umetniško obliko in njenim jezikom, temveč predstavlja izključno manipulacijo z javnim mnenjem. Njen cilj je izzivanje močnih družbenih emocij, netenje kulturne vojne, v kateri ne gre za kakovost in idejo, temveč za polarizacijo družbe. Prav do konca neresnična slika predstave, iz konteksta iztrgani opisi, neumestne trditve so vzrok, da je ta pretresljiva in večplastna uprizoritev v javnosti predstavljena na način, ki je povsem nasproten nameram njenih ustvarjalcev.

2. proti temu, da se Ministrstvo za kulturo v sekularni in demokratični družbi tako neargumentirano, nereflektirano, predvsem pa ideološko postavi na stran Cerkve in šovinističnih združb, ki s svojim nasiljem samo še potrjujejo, da so tovrstne predstave smiselne in nujne.

O umetniški in sporočilni vrednosti predstave, ki se po Splitu odpravlja na gostovanje v Hamburg (http://www.krass-festival.de) – tam bo uprizorjena 28. in 29. aprila 2017, v Slovenskem mladinskem gledališču pa bo na ogled 4., 5. in 6. maja 2017 –, navsezadnje govorijo ne le festivali, na katerih je bila že prikazana, temveč tudi vabila, ki še prihajajo. Novembra tako odhaja na gostovanje v Milano, decembra pa v Rim.

Tibor Mihelič Syed, direktor Slovenskega mladinskega gledališča
Goran Injac, umetniški vodja Slovenskega mladinskega gledališča