STA, 21. 1. 2013

Frljić zapustil projekte v Gavelli po odstranitvi spornih plakatov

Znani hrvaški gledališki režiser Oliver Frljić je v četrtek prekinil sodelovanje z zagrebškim dramskim gledališčem Gavella, zaradi odstranitve plakatov za predstavo Fina mrtva dekleta njegovega kolega Daliborja Matanića. Frljić je pojasnil, da si ne želi, da bi katoliške organizacije in politika odločali o njegovem delu.
:
:

Oliver Frljić / foto Mare Mutić

Uprava Gavelle je na zahtevo zagrebškega župana Milana Bandića odstranila plakate, ki predstavljajo dva porcelanasta kipa Device Marije, pri čemer ena čez prsi objema drugo. Sporna podoba je takoj po objavi izzvala jezne odzive Cerkve in katoliških organizacij.

Frljić je v odprtem pismu Gavelli, ki je bilo v četrtek objavljeno na spletni strani teatar.hr, zapisal, da poteza uprave gledališča nedopustna ter da predstavlja najbolj grobo vtikanje v svobodo umetniškega izražanja.

Kot je dodal, ne želi s svojim delom podpirati legitimnost gledališču in upravi, ki se umika pod pritiskom neke katoliške organizacije in centrov politične moči v škodo umetniške integritete neke predstave in njenih avtorjev.

Ogorčeni režiser je v Gavelli pripravljal dve predstavi, Zločin in kazen po romanu Fjodora Mihajloviča Dostojevskega ter avtorski projekt Aleksandra Zec, ki govori o usodi 12-letne deklice srbske nacionalnosti, ki so jo umorili pripadniki hrvaške vojske med vojno v Zagrebu.

V primeru predstave o umorjeni deklici, Frljić ni pripravljen, da bi se ponovil scenarij v primeru predstave Fina mrtva dekleta, ki govori o ljubezni dveh deklet, malomeščanski hinavščini in nasilju nad manjšinami.

"Zdi se mi, da je moja interpretacija domovinske vojne in njenih najbolj sramotnih epizod bistveno razlikuje od uradne historiografije in mnenj ter občutkov večine državljanov Hrvaške, vključno s katoliško cerkvijo", je zapisal Frljić.

Pričakuje, da bo predstavo, ki jo razume kot pomemben prispevek k soočanju s polpreteklo zgodovino in k izgradnji bolj zdrave družbe, uspel uresničiti v kakšnem drugem gledališču, v katerem bo imel podporo in zaupanje uprave.

Odstranitev spornega plakata je v četrtek kritizirala tudi hrvaška ministrica za kulturo Andrea Zlatar Violić, ki je ocenila, da plakata ne bi bilo potrebno prepovedati, ker ne žali občutkov vernikov. Kot je poudarila, gre za cenzuro, ki ruši umetniško svobodo.

Premiera predstave Fina mrtva dekleta je bila 12. januarja, kritike pa so bile občutno manj naklonjene predstavi, kot so bile istoimenskemu Matanićevem celovečercu iz leta 2002.

Odzivi hrvaških katoličanov na sporni plakat za gledališko predstavo spominjajo na dogodke v Sloveniji s konca 90. let prejšnjega stoletja, ko je bila celjska glasbena skupina Strelnikoff tarča napadov zaradi ovitka zgoščenke, na katerem je bila podoba Device Marije, ki namesto Jezuščka pestuje podgano.

Zagreb, Gavella, Oliver Frljić