SNG Maribor, 27. 1. 2011

Danes premiera eksperimenta Slišim z očmi Maye Milenovic Workman

Na Komornem odru SNG Maribor bo danes, 27. januarja 2011 ob 19. uri, premierno uprizorjen multimedijski eksperiment Slišim z očmi slovensko–ameriške umetnice Maye Milenovic Workman. Projekt je nastal v produkciji Maye Milenovic Workman, TWO in koprodukciji s SNG Maribor.
:
:


Slišim z očmi je multimedijski dogodek, v katerem film, robot, plesalec in aktivni gledalec tvorijo nekakšno celoto, ki poskuša odgovoriti na vprašanje, kaj pomeni biti gluha oseba v današnji Sloveniji in v svetu, tako v čustvenem in eksistencialnem smislu. Ali lahko gluha oseba postane del ustvarjalne in produktivne družbe? A kakšen oziroma kateri del družbe? Zakaj postane gluhost prepreka za ustvarjalnost, imaginacijo in univerzitetno izobraževanje? Ali obstaja potreba po radikalni spremembi? Ali je sprejemljivo sobivanje slišočih in gluhih? Maya Milenovic Workman verjame, da obstaja med slišočimi in gluhimi velikanski prepad. Zaradi osebne povezanosti z gluhimi se že vse življenje ukvarja z zvokom in njegovo odsotnostjo. Pred nekaj leti jo je nekdo prepričeval, da so  »… gluhi in slepi v breme družbi …«. Zaradi tega je ustvarjalno iskanje v svojem delu razširila onkraj meje odrskega pripovedovanja zgodb. Začela je poučevati ljudi s posebnimi potrebami. Njeno približevanje (in oddaljevanje) h koreografiji, režiji, pisanju ter glasbi je njen življenjski izziv. V gibalnem gledališču, v katerem uporablja podobe namesto besed, postane čustvena izkušnja nekaj, česar beseda, zvoki, ritmi ali vidna umetnost ne zmorejo. V dogodku Slišim z očmi plesalec in premikajoči se predmet – robot »rišeta« zvok kot sliko (in ne kot zgodbo). Skupaj s filmom tvorijo tridimenzionalni dogodek.

POTEK: Dogodek je sestavljen iz dveh delov, vsak traja 20 minut. Prvi del se zgodi brez zvoka. Pred vstopom v dvorano boste dobili zamaške (slušalke) za ušesa. V drugem delu boste spremljali enak dogodek, a tokrat z zvokom. Po končanem prvem delu boste naprošeni, da izpolnite vprašalnik in ga oddate hostesam. S tem postanete aktivni del dogodka. Odgovori bodo objavljeni na spletni strani, Facebooku, posredovani bodo medijem in tako dostopni za nadaljnje raziskave. Projekt je del poslanstva, ki ga je Maya začela pred mnogimi leti z iskanjem kreativnih možnosti gibanja v prostoru, iskanjem kvalitete giba, kreativne zgodbe ter medsebojnimi odnosi med kreativnimi izvajalci. V intermedijskem eksperimentu Slišim z očmi Maya odprto odgovarja na vprašanje, kaj je zanjo namen in družbeno poslanstvo umetnosti, ki izhaja iz samoiniciative slehernega pripadnika družbe, pri čemer poudarja, da zanjo koreografija predstavlja le posamično sredstvo izražanja, nikakor pa ni vseobsegajoča.

Projekt je posvečen ljudem, ki se že od rojstva, ali kmalu po njem, razvijajo drugače od nas, ki lahko slišimo, vidimo, občutimo, se pogovarjamo in ljubimo na »normalen« način. Posvečen je ženski, materi in prijateljici, ki je za svojega gluhega sina storila vse, da bi lahko postal del slišoče družbe.

Maya Milenovic Workman (www.mayamilenovicworkman.com)
Koreografinja-režiserka, pisateljica in medijska umetnica. Od leta 1980 »dela« med Slovenijo in ZDA. Je umetniška direktorica Montclair Academy of Dance and Laboratory of Music (www.mad-lom-nsn.org). Skozi proučevanje Teorij kognicije Howarda Gardnerja in ob citatu Leonarda da Vincija: »Naj ti ne bo težko postati in se zazreti v madeže na steni, ali v pepel ognjišča, ali v oblake, blato in podobne kraje … lahko uzreš čudovite ideje …« se je Maya približala lastnemu razumevanju ustvarjalnega izobraževanja za vse starosti in potrebe. Med letoma 1980 in 2010 je ustvarila koreografije: Jokasta, Klitemnestra, Luna nad Misisipijem, Tristan in Izolda, M&M, Nočna ptica, Izgubljeni, Noetova barka; z režiserjem Tomažem Pandurjem je sodelovala pri gledaliških predstavah Šeherezada, Hamlet in Faust; vodila je lastno plesno skupino in zasnovala trajno popotovanje ustvarjalnega zvoka skupaj z Reggiejem Workmanom in mnogimi drugimi glasbeniki. Proces ustvarjanja njene prve javne multimedijske »razstave« Slišim z očmi naj bi odgovoril na vprašanje, kakšna je psihologija gluhih in kako razumeti eksistencialno danost gluhe osebe. Prihodnji Mayin projekt Guernica 2012 je prav tako elaborat njenega lastnega koncepta, ki obravnava projekcijo in psihološko slepoto človeštva, ki predstavlja le eno od možnih strukturnih slepot človeškega bitja. Skozi Mayino energijo giba/Maya Movement Energy Maya posreduje trajno spremembo skozi postopno telesno in mentalno transformacijo.

Ling Mu (alias Gregor Kamnikar) je raziskovalec fizične inteligence (plazma.ops.si). Na področju sodobne plesne umetnosti je plesalec, igralec, koreograf, učitelj, predavatelj in pisatelj. Njegova umetniška dela zadnjih let se osredotočajo na Commoveo (commoveo.ops.si), ki raziskuje rabo igre v umetnosti. Leta 2009 je soustanovil kolektiv Federacija (www.federacija.net), ki predstavlja njegov trenutni poklicni domicil. Od leta 2008 deluje kot klovn-zdravnik pri Rdečih noskih (www.rednoses.eu). Kdaj pa kdaj je radijski moderator. Govori sedem jezikov. Rad jé. 25. 4. 2011 zaključuje svojo umetniško pot s svojim dosedanjim imenom.

Igor Bezget – kitara
Že nekaj let zelo uspešno deluje na domači sceni improvizirane glasbe, jazza ter etno glasbe. Na Brucknerjevem konservatoriju v Linzu (Avstrija) – oddelek za jazz je študiral kitaro pri profesorju Petru Omari. Trenutno študira indijsko glasbo pri Pt. Biswajit Roy Chouduryu in Pt. Suresh Talwalkarju. Posnel je več kot 40 projektov avtorske glasbe ter je imel priložnost sodelovati s priznanimi glasbeniki, kot so: Lester Bowie, Reggie Workman, Pt. Suresh Talwalkar, Gyan Singh, Sharat Srivastava, Prashant Triwedi, Billy Harper, Zlatko Kavčič, Dejan Pečenko, Zoran Predin in mnogi drugi.

Stefan Döpner – robotika
Stefan Döpner je študiral slikarstvo in eksperimentalni film v Bremnu (Nemčija), dela po vsej Evropi in svetu. Že mnoga leta izvaja zvokovne videoinstalacije, delavnice za robotiko, sodeloval je pri ustanavljanju številnih evropskih inštitutov za tehnologijo. Njegovo sodelovanje pri projektu Slišim z očmi je velikega pomena – ponazarja, da je nasprotje človeškega gibanja premik robota. Oba se odzivata na zvok iz filma. Ko zvok potihne in se človek ter robot premikata dalje, gledalci samodejno zaznajo psihološko-fizično reakcijo.

Lenart Krečič – saksofonist, pianist in fizik
Lenart je opravil magistrski študij iz glasbe na New York University in diplomiral iz sodobnih študij glasbe na New School University. Bil je producent pri projektu Zvočna veriga/The Chain of Sounds, pri kateri so sodelovali Kenny Davis (na električnem basu), Marcus Gilmore in Adam Jackson na bobnih ter John Beaty na alt saksofonu. Raziskuje zvok saksofona, študira fiziko na City College (NYU) in sodeluje s Francesom Mbapejem pri projektu afroameriške dediščine, African American Legacy Project, ter z Matthewom Garrisonom.

SODELUJOČI:
Avtorica, režiserka, koreografinja, film: Maya Milenovic Workman
Gib: Ling Mu (Gregor Kamnikar)
Robotika: Stefan Döpner
Glasba v živo: Igor Bezget
Glasba: Lenart Krečič