V ciklu predavanj in pogovorov SLOGI in Drama bodo sodelavci Slovenskega gledališkega inštituta (SLOGI) aktualne uprizoritve SNG Drama Ljubljana pred premierami v sezoni 2023/24 postavili v širši zgodovinski, umetniški in družbeni kontekst. Dogodki bodo ponudili ekskluzivni vpogled v zbirke SLOGI – Gledališkega muzeja ter občinstvo pred ogledom posameznih predstav spodbudili k razmisleku o temah in vprašanjih, ki jih odpirajo izbrana dramska dela, njihova kritiška recepcija in uprizoritvena zgodovina.
Na prvem predavanju, ki bo v četrtek, 14. septembra 2023, ob 18. uri v Drama Kavarni, bo Matic Kocijančič, kustos in vodja arhivske zbirke SLOGI, predstavil kritiško recepcijo uprizoritev slovite Antigone Dominika Smoleta in bogato zbirko fotografij, skic in publikacij, ki jih hranijo ikonoteka, knjižnica in arhiv SLOGI. Smoletova Antigona je bila prvič uprizorjena leta 1960 v režiji Francija Križaja (Oder 57), nato na poklicnih odrih še desetkrat. Z letošnjo uprizoritvijo v režiji Janeza Pipana se v Dramo vrača po več kot treh desetletjih.
Ena od intrigantnih dimenzij uprizarjanja tega dela je dinamika njegovega odnosa do Sofoklove istoimenske tragedije, ki je bila od konca 2. svetovne vojne in vse do leta 2011 uprizorjena le dvakrat, obakrat v Celju. Glavni razlog za to nenavadno odsotnost Sofoklove mojstrovine na slovenskih poklicnih odrih je bila najverjetneje izjemna priljubljenost Smoletove drame, ki je bila v tem času uprizorjena kar osemkrat, še dodatno pa so Sofokla izrivale tudi (redkejše) uprizoritve drugih modernih Antigon (Dušan Jovanović, Miro Gavran, Janusz Głowacki).
Zadnje desetletje je vendarle prineslo preporod zanimanja za Sofoklovo različico: štiri profesionalne uprizoritve v šestih letih so izenačile število preteklih uprizoritev v skoraj stoletnem obdobju. Obenem se lahko govori tudi o zatonu zanimanja za uprizarjanje Smoletove Antigone, ki je bila v tridesetletnem obdobju od osamosvojitve do lanske sezone uprizorjena le dvakrat. V letošnjem letu se je vrnila v velikem slogu, s premierami na kar dveh poklicnih odrih: poleg Pipana jo je režiral še Luka Marcen v SNG Nova Gorica. Je v tej dinamiki uprizoritvenega izpodrivanja med Smoletom in Sofoklom navsezadnje prišlo do ravnovesja? Sta starogrška Antigona in njena slovenska soimenjakinja konkurentki ali zaveznici? Sta (polemični) sogovornici ali zgolj odtujeni sopotnici?