V Maroku obstaja edinstvena starodavna tradicija pouličnih akrobatov, ki se prenaša iz roda v rod in v nekaterih družinah seže tudi do sedem generacij nazaj. Tu je bila akrobatika izvorno vojaška veščina. Na jugu so bili akrobati plačanci, ki so razvijali veščino človeške piramide v obveščevalne namene za vojsko ali za civilne naročnike, ki jih je zanimalo gibanje karavan po puščavi ali pa prihod peščenih viharjev. S preseljevanjem iz vasi v mesta so se pomaknili proti severu in z leti to starodavno veščino začeli prodajati turistom po tržnicah in mestnih plažah kot ljudsko blago.
Sanae El Kamouni, direktorica »Groupe acrobatique de Tanger«, je leta 2003 akrobatske družine povezala v pravo skupino in k njim povabila evropske ustvarjalce, koreografe in režiserje ter tako omogočila križanje različnih kultur in različnih gledaliških praks med tradicijo in sodobnostjo. Sodelovanje s švicarskim dvojcem Zimmermann & de Perrot je rodilo prav tako izjemne rezultate. Predstava Chouf Ouchouf (kar v arabščini pomeni Še enkrat dobro poglej) je od premiere leta 2009 prepotovala vse najpomembnejše evropske odre vključno z Veliko Britanijo in Marokom ter prejela kar nekaj mednarodnih nagrad. Chouf Ouchouf se hrabro podaja v blodnjak vprašanj in obsedenosti s pravo poplavo prizorov, ki resne teme izkrivljajo s humorjem, jih potlačijo in jih na koncu povzdignejo v višave absurda, dokler se težnost ne zdi le še kot bežen spomin.
Zimmermann & de Perrot
Gledališče Zimmermann & de Perrot temelji na natančen opazovanju, humornih ponovitvah, popačenju in umetniškem preoblikovanju vsakodnevnih dogodkov, ki majhne stvari v življenju postavljajo v soj žarometov. Zimmerman & de Perrot s telesi, predmeti in glasbo sestavljata zabavne in nevsakdanje gledališke predstave, katerih scenografija se neprestano spreminja. V središču gledališkega ustvarjanja je zmeraj človek, obdan z vso ranljivostjo in nasprotji, ki jih premore. Liki v njunih predstavah so trdo odločeni spremeniti nemogoče v mogoče. Zimmermann & de Perrot slovita kot izjemno močna in spretna igralca, hkrati pa njuno nemo gledališče zaznamujeta absurden humor in globoka predanost podrobnostim.
Predmeti so živa bitja. Ljudje so stvari. Vsebina ni nujno jasna zato je včasih potrebno razmišljati na doslej neznane načine.
Čarobni svet režiserskega dvojca Zimmermann & de Perrot je skozi leta gostoval v uglednih gledališčih in na priznanih gledaliških festivalih po Evropi in po svetu, med drugim v Théâtre de la Ville v Parizu, na festivalu v francoskem Avignonu, londonskem gledališču Barbican, v sloviti operni hiši v Sydneyu, gledališču Vidy v Lausannu, festivalu Grec v Barceloni, v züriškem Schauspielhaus, v gledališču Grand Théâtre de Luxembourg, v dvorani Usine C v Montréalu, v Cultural Centru v Hong Kongu, na mednarodnem umetniškem kampu De Singel v Antwerpnu ter atenskem festivalu Greek Festival.
Umetnika sta neprestano na poti in ustvarjata intenziven ritem, saj na vsakem gostovanju uprizorita več predstav in tudi nastopita v skoraj vsaki izmed njih. Njune predstave se redno pojavljajo v mednarodnem tisku, v revijah, dnevnikih in časopisih: New York Times, Neue Zürcher Zeitung, El Pais, Libération, Les Inrockuptibles, ELLE, Télérama, The Guardian in drugih. Novinar francoskega umetniškega časnika Le Nouvel Observateur, Raphaël de Gubernatis, je njuno delo označil za “poetično ekstravaganco – sanjsko in ostro inteligentno«. Novinar nemške revije Ballettanz, Thomas Hahn, o njunem delu pravi, da »prestavlja vse estetske meje, vključno s tradicionalnimi omejitvami. Odlično!« Legendarni plesalec Mihail Barišnikov ju je povabil v New York in njuno gledališče opisal z naslednjimi besedami: »Zimmermann & de Perrot ponujata zaključeno celoto – izredno oblikovalsko zasnovo in izjemne predstave. Naredila sta velik vtis name. Zame sta oba inovatorja in velika, velika mojstra.« Rosita Boisseau iz francoskega Le Monde pa meni, da bi lahko, podobno kot je za slog Pine Bausch obveljalo ime 'plesno gledališče', gledališče Zimmermanna & de Perrota poimenovali 'gledališki cirkus'.
Zimmermann & de Perrot sta osvojila številne nagrade, med njimi švicarsko koreografsko priznanje (2009), švicarsko nagrado za oblikovanje (2008, 2010 in 2011 v kategoriji scensko oblikovanje), švicarsko inovatorsko priznanje (2008) in številna druga priznanja in nagrade.
Njuno ekipo (tako na odru kot izven) sestavlja 40 akrobatov, plesalcev, igralcev, tehnikov in številnih drugih sodelavcev. Hkrati pa Zimmerman & de Perrot vodita tudi lastno produkcijsko podjetje, saj sta in želita tudi ostati neodvisna in se ne pustita omejevati drugim institucijam.
Scenes du Maroc
Združenje Scenes du Maroc se je porodilo iz srečanja med sorodnimi umetniškimi dušami; med gibraltarskimi akrobati družine Hammich, Auréliena Borya in Sanae El Kamouni. Navdahnjeni s svojo akrobatsko umetnostjo so ustanovili Group acrobatique de Tanger.
Po ustanovitvi je združenje Scenes du Maroc v svoje vrste pričelo vabiti tudi druge umetnike, kar je hitro razširilo njihov umetniški domet in nedvomno še dodatno obogatilo maroško kulturo.
Leta 2007 so Scenes du Maroc podprli projekt ALWANE (barve), čudovito glasbeno zlitje kvarteta Mad Nomad iz Lyona in glasbenikov skupine Dar Gnawas iz Tangierja. Glasbeni skupini sta se posvetili tradicionalni obredni glasbi, ki izhaja iz tradicije maroških gnawa glasbenikov in ustvarili projekt Lila de Derbeba, ki obsega zgodbe o govorijo o mnogih barvah, ki jih premore Lila. Po seriji koncertov na Svetovnem arabskem inštitutu v Parizu (Institut du monde Arabe, IMA-Paris), sta skupini septembra 2010 skupaj izdali tudi studijski album.
Umetniška vizija Scenes du Maroc je predvsem odkrivanje, spremljanje in podpora umetnikom s prirejanjem ognjevitih, samostojnih in osvobajajočih projektov. Iskanje, spominjanje, ustvarjanje, razvijanje, spremljanje, branjenje in podpora; vse to in še več so glavna vodila združenja. Scenes du Maroc je v maroško kulturno pokrajino ponovno pripeljal vznemirjenje in nestrpno pričakovanje.
Le Groupe acrobatique de Tanger
Akrobatsko skupino Groupe acrobatique de Tanger je l. 2003 ustanovila Sanae El Kamouni, z željo po sodelovanju z ekipo akrobatov iz Tangierja in vizijo po ustvarjanju nečesa novega. Njeno vodilo je preprosto: tradicija akrobatstva v Maroku je edinstvena in ima dolgo zgodovino. Z vrhunskim akrobatstvom se ukvarjajo številne ekipe in družine, vendar ti umetniki ne ustvarjajo predstav, saj so obsojeni na rutinske točke, ki jih prikazujejo le na ulicah ter v tradicionalnih cirkusih in le redki so primeri, ko si lahko skupina akrobatov zagotovi sodelovanje s turistično ali zabaviščno panogo.
V prepričanju, da bi lahko s temi nadarjenimi umetniki napisala novo zgodbo, je povabila producenta Auréliena Borya v Tangier. Njen cilj je bil prva moderna produkcija v kateri bi nastopali zgolj maroški akrobati. Iz ideje se je rodila predstava 'Taoub', ki je premiero doživela l. 2004 v vrtovih Mendoubia v osrčju Tangierja in takoj požela uspeh tudi v Evropi in po svetu. Predstavo so uprizorili več kot 350-krat. Izjemen uspeh predstave TAOUB je pritegnil pozornost širše in strokovne javnosti, kar je ekipo le še utrdilo. Kot zaključek zgodbe, je Sanae El Kamouni ustanovila združenje Scenes du Maroc, ki se danes osredotoča na razvoj novih kulturnih projektov. Cilj združenja je sodelovati pri oblikovanju novega kulturnega vala v Maroku ter spremljanje mladih maroških umetnikov pri domačih in mednarodnih projektih.
Biografija Zimmermann & de Perrot
Dvojec je v ekipi MZdP ustvaril predstave GOPF (1999), HOI (2001) in JANEI (2004) in ANATOMIE ANOMALIE (2005, režija in odrska postavitev / glasba: de Perrot) za Compagnie Anomalie. Pod imenom Zimmermann & de Perrot sta uprizorila GAFF AFF (2006), ÖPER ÖPIS (2008) in CHOUF OUCHOUF (2009, nastopajoči: Groupe acrobatique de Tanger). Leta 2011 sta ustvarila novo predstavo HANS WAS HEIRI. Dimitri de Perrot (1976, Neuchatel, Švica) se je po maturi na Kunstgymnasium v Zürichu udejstvoval kot glasbenik in skladatelj samouk. Leta 1998 je svojo pozornost preusmeril v gledališče in se začel ukvarjati z gledališko režijo. Martin Zimmermann (1970, Winterthur, Švica) pa je po študiju scenografije z odliko diplomiral na Centre National des Arts du Cirque (C.N.A.C.) v Franciji. Leta 1998 se je vrnil v Zürich in začel delati kot koreograf in režiser.
Nagrade in priznanja
- 2011 nagrada Argus Angel na festivalu v Brightonu, 2011
- 2011 švicarska zvezna nagrada za oblikovanje 2011 za scensko postavitev pri predstavi CHOUF OUCHOUF
- 2010 nagrada za predstavljanje kantona Zürich
- 2010 švicarska zvezna nagrado za oblikovanje 2010 za scensko postavitev pri predstavi ÖPER ÖPIS
- 2009 švicarska nagrada za ples in koreografijo 2009 za ÖPER ÖPIS
- 2008 švicarska nagrada za inovativnost, ki jo podeljuje KTV (združenje umetnikov, gledališčnikov in programerjev) za GAFF AFF
- 2008 švicarska zvezna nagrada za oblikovanje 2008 za scensko postavitev predstave GAFF AFF
- 2007 nagrada Mimos, 25. Mednardni festival pantomime, Périgueux/Francija, za GAFF AFF
- 2006 nagrada občinstva, festival Beo, Valladolid, Španija, za ANATOMIE ANOMALIE
- 2005 leto umetnosti, nagrada mesta Zürich, Dimitri de Perrot
- 2002 nagrada za najboljšo scensko postavitev, festival Kontakt, Torun/Poljska, za HOI
- 2002 nagrada za najboljšo glasbo, festival Kontakt, Torun/Poljska, za HOI
- 2000 nagrada občinstva, Bitef – beograjski mednarodni gledališki festival, Beograd/Srbija, za GOPF
- 2000 nagrada za najboljšo scensko postavitev, festival Kontakt, Torun/Poljska, za GOPF