STA, 8. 1. 2016

Alenka Puhar: Lenča Ferenčak je bila "pisana ptica v veliki sivini"

V ljubljanski Drami so se z žalno slovesnostjo poklonili decembra preminuli gledališki igralki Lenči Ferenčak. Ravnatelj Drame Igor Samobor je Ferenčakovo označil kot "eno najbolj ekstravagantnih, svetovljanskih in samosvojih igralk". Po besedah publicistke Alenke Puhar je bila igralka zmeraj nekaj posebnega, "pisana ptica v veliki sivini".
:
:

Lenča Ferenčak / Foto: Arhiv ZDUS

Samobor je sorodnikom in prijateljem izrekel sožalje v imenu svojih kolegov in kolegic, s katerimi je skupaj stala na odru SNG Drama in se z njimi srečevala na hodnikih.

Kot je dejal, sta sicer le malo igrala skupaj, prvič v predstavi Mlada Breda Daneta Zajca. So mu pa o njej veliko pripovedovali drugi. Ferenčakova je bila v Parizu, Rimu in Londonu in občutek, da pozna svetovljanko, mu je bil zelo všeč. Zavest, da se da biti svetovljan, pa je v njem prebudila marsikatero sanjarijo. Samobor je izpostavil še njeno razgledanost, odštekanost, odločnost in trmo, s katero je zagovarjala svoja stališča.

Po besedah Puharjeve je bila Ferenčakova dovolj izobražena in načitana, da je bila enakovredna sogovornica pisateljev, glasbenikov in drugih ustvarjalcev. Vse življenje je poleg igranja pisala, tudi za moža, pianista Acija Bertonclja. Politikom je pisala jezna protestna pisma, igralcem, ki jih je občudovala, raznežena pisma. V tej po besedah Puharjeve "žilavi in drobni punci" je bila neverjetna volja. Imela je rada poezijo, zato je Puharjeva svoje besede sklenila s pesmijo Vrba Gregorja Strniše.

Slovesnost se je končala s projekcijo odlomkov iz kratkega filma DvaEna režiserja Petra Bratuše, ki je premiero doživel junija lani in v katerem je Ferenčakova posnela svoje zadnje kadre.

Igralka je v filmu nastopila ob Borutu Veselku, taksistu, ki ga gledalci spoznavajo prek naključnih potnikov, ki se znajdejo v njegovem avtomobilu. Zadnjo in ključno potnico, ko taksist sprejme še zadnji klic, je upodobila prav Ferenčakova.

Ferenčakova se je po študiju na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo študijsko izpopolnjevala v Parizu in Rimu. Po vrnitvi je postala članica gledališč Oder 57 in Ad hoc ter tako prispevala k razvoju moderne igre, kot so takrat imenovali igralski slog eksperimentalnih gledališč.

Od leta 1971 do upokojitve je bila članica ansambla SNG Drama Ljubljana. Ob gledališču je pogosto ustvarjala tudi na filmu, televiziji in radiu.

Leta 1999 je objavila pesniško zbirko Yaabok.

Leta 2003 je režiserka Helena Koder posnela biografski film o Lenči Ferenčak z naslovom Sestra v ogledalu.

SNG Drama Ljubljana, Lenča Ferenčak