5. Mednarodni gledališko - klovnovski festival
Klovn na prvi pogled prinaša komedijo, zabavo, smeh… vendar je to le sredstvo, saj je njegov pogled na svet revolucionaren. Z nasmehom na obrazu se podaja na že stoletja prehojeno pot neskončnih odkrivanj in raziskovanj o mnogolikosti in barvitosti, a tudi o presenetljivi nedoslednosti in nelagodnosti sveta.
Neobremenjen z izhodišči eksistenc, ne z vnaprej določenimi programi bivanja, ki v obliki družbeno kulturnih norm, vrednot in standardov usmerjajo življenja slehernega med nami, s svojo specifično umetnostjo uspe predstaviti in razkriti, kar smatramo za samoumevno, znano, vsakdanje, običajno, na povsem drugačen, nepričakovan, spontan, predvsem pa samosvoj način.
Meje kulture v današnjem času morda bolj kot kdajkoli prej kličejo k »brezmejnosti«, saj sodobna kultura občuti pomanjkanje moči in izpraznjenost, zato išče izvir novih možnosti, sanja o skrivnostnem kroženju, ki povezuje različne nivoje »stvarnosti«, o prestopanju prepovedanih pragov, o kršenju meja, o stičišču nasprotovanj… to pa je bistvo s katerim je napolnjena »osebnost« sodobnega klovna.
Vendar … ni potrebno hiteti v dodeljevanju klovnu določenega smisla, – obratno klovn mora biti čim bolj »brezsmiselen«, zato da najde smisel. Šele tedaj brezsmiselnost, ki jo s seboj prinaša, pridobi značaj kritične ocene. To pa pomeni izziv resnosti naših stališč, kajti »brezsmiselje« nas sili, da ponovno pregledamo, preverimo, premislimo o resnicah, ki se zdijo, kot da so od vselej dane. Prav zaradi odsotnosti vsakega pomena tako klovn postaja upornik, ki edini lahko razbije, obrne, prevetri obstoječe vrednostne sisteme.
Meje se zbrišejo, kršitve ne obstajajo več, ostane samo smeh kot spoznanje, kot zmagoslavje resnice…
Zavod Bufeto
O nastopajočih:
ZAVOD BUFETO (Slovenija)
Zavod Bufeto je edina profesionalna ustanova, ki v Sloveniji goji in razvija klovnovsko gledališče – sintezo klovnade, cirkusa in gledališča. Z zlitjem cirkuško-klovnovskih veščin in dramaturških pristopov rahlja okvire tako klasičnega dramskega gledališča kot tudi tipičnega cirkuškega šova. Z univerzalnim klovnovskim jezikom kot radoveden otrok odkriva svet na samosvoj način, mimo logike odraslih in njihovih sistemov. Zavod ustvarja samostojne avtorske predstave in koprodukcijske predstave s Slovenskim mladinskim gledališčem in Lutkovnim gledališčem Ljubljana. V Zavodu Bufeto poleg soustanoviteljev – Ravila in Natalije Sultanove, diplomantov moskovske akademije za cirkuške umetnosti, delujejo mnogi priznani slovenski gledališki ustvarjalci.
Zavod Bufeto, kot izvršni producent, je v zadnjih štirih letih organiziral tudi štiri mednarodne gledališko-klovnovske festivale Klovnbuf, in sicer Klovnbuf: Šalo na stran! (2008), Veliko za šalo in malo zares! (2009), Klovnbuf: Smej se! (2010) in Klovbuf: Cherchez la femme!. Poleg izvedbe festivala Klovnbuf in ustvarjanja avtorskih in koprodukcijskih predstav Zavod Bufeto že dve leti v Ljubljani izvaja lasten izobraževalni program v obliki permanentnega studia klovnovskega gledališča ter preko delavnic in seminarjev širi to zvrst uprizoritvenih umetnosti tudi drugod po Sloveniji že več kot desetletje.
JANGO EDWARDS (ZDA)
Jango Edwards velja poleg Lea Bassija in Slave Polunina za enega od ključnih nosilcev sprememb, ki so v zadnjih treh desetletjih ne samo prevetrile klasično pojmovanje klovnade, ampak so jo v njenem razvoju z nastankom koncepta »Noueveau Clown« dobesedno postavile na novo pot, na kateri se je klovnovska tradicija združila z novim progresivnim modernim slogom. Umetnik je v letih svojega delovanja ustvaril preko dvajset samostojnih predstav, s katerimi je gostoval na največjih svetovnih odrih ter zrežiral preko petdeset predstav različnim drugim profesionalnim ustvarjalcem, še več, okrog sebe je dobesedno ustvaril kult. Od leta 2004 živi in ustvarja v Barceloni, kjer je lani tudi ustanovil »Nouveau Clown Institute«, ki je zasnovan in oblikovan s pomočjo obsežnega sodelovanja s številnimi umetniki »nouveau clown«, skupnosti, katere glavni namen je vzpostaviti globalni center za izobraževanje novih generacij klovnov. Legenda sodobne klovnade se bo slovenskemu občinstvu predstavil s skupkom svojih najboljših repriz v kabarejsko obarvanem programu, preprosto imenovanim Classics.
MIKOS (Rusija)
Svetovno znan in mednarodno uveljavljen klovnski trio vrhunskih ruskih umetnikov v svojih predstavah mojstrsko združuje tradicijo ruske gledališke klovnade, gledališča absurda in pantomime ter seveda obilo klasičnega humorja. Skupina deluje že od leta 1986, s svojimi predstavami pa so na gledaliških odrih gostovali v več kot 40 državah. Med drugim so dobitniki številnih nagrad in priznanj, med katerimi naj omenimo srebrno medaljo na pariškem grad-prixu in posebno nagrado (Spencer Hodge Reward) na festivalu v Monte Carlu.
Mikos so: Davidov Sergej, Ivanov Sergej, Sherstobitov Ilya.
PAOLO NANI (Italija)
Eden izmed največjih mojstrov sodobne klovnade Paolo Nani prihaja na festival s predstavo The Letter. Predstava je prejela nagradi Prize United Slapstick - The European Comedy Award, Frankfurt a.m.in Prize Roner SurPris Bolzano, Italy.
FRASER HOOPER (Nova Zelandija)
S številnimi nagradami nagrajeni novozelandski klovn Fraser Hooper že več kot dvajset let s svojim edinstvenim klovnovskim slogom osvaja občinstvo na vseh kontinentih. Poleg nastopanja Hooper vodi različne delavnice za profesionalne cirkuške artiste v Belgiji, Koreji, Irskem, Španiji in Avstraliji. Že dvanajst let pa je tudi redni predavatelj na londonski cirkuški šoli Circus Space.
ALEKSEJ MIRONOV (Rusija)
Svetovno priznan umetnik je med drugim dobitnik srebrne medalje na znamenitem Pariškem grand-prixu ter prejemnik švicarske Comedy award. V svoji bogati karieri je gostoval na številnih priznanih svetovnih odrih, več let pa je sodeloval tudi z znamenitim Cirque du Soleil.
LE SAMOVAR (Francija)
Franck Dinet ustanovitelj in direktor - Le Samovar Un théâter une ecole pour les Clowns, les Burlesques et les Excentriques je svojo umetniško pot začel na Conservatoire Régional de Paris, nato pa je svoj študij nadaljeval na znameniti šoli Jacques Lecoq. Leta 1990 je ustanovil lastno šolo z imenom Le Samovar, ki je v celoti posvečena klovnovstvu in burlesknemu gledališču. V okviru Le Samovar poteka institucionalizirano izobraževanje na področju klovnade, saj je šola med drugim vpisana v nacionalni register certificiranih poklicev. V okviru Le Samovar so leta 2001 ustanovili tudi lastno gledališče, od leta 1989 pa vsako leto organizirajo tudi svoj klovnovski festival. Z zaključnimi solo klovnovskimi točkami se bodo predstavili: Cristophe Counil, Olivier Papuchon, Nicolas Béatrix, Satya Dusaugey.
THEATER KAVARDAK (Rusija)
Stanislav Bogdanov in Elena Bolsuna sta diplomirala na moskovski cirkuški akademiji ter na znani berlinski Clown-Mime Schule. Klovnovski duo, ki je med drugim tudi dobitnik bronaste medalje v Monte Carlu (Festiclow de Monte Carlo), že vrsto let živi in ustvarja v Nemčiji. S svojimi predstavami gostujeta na različnih festivalih po svetu, pomembno mesto v njunem delu, pa vsekakor zaznamuje tudi dolgoletno sodelovanje z znamenitim Cirque du Soleil.
IBACCALÀ CLOWN (Švica)
Italijansko-švicarski cirkuško-klovnovski akrobatski duo Ibaccàla Clow, Simone Fassari in Camilla Pessi, diplomanta slovite švicarske cirkuške šole Teatro Dimitri, sta v svoji dolgoletni karieri sodelovala praktično z vsemi pomembnejšimi evropskimi cirkusi, s katerimi sta prepotovala skoraj cel svet. Poleg številnih nagrad naj omenimo le najaktualnejše, in sicer nagrado občinstva ženevskega festival, nagrado Cirque du Soleil , Pariz ter bronasto medaljo na festivalu Wuquai (Kitajska).
EVA šKOFIč MAURER (Slovenija)
Eva Škofič Maurer je diplomantka državne moskovske akademije za cirkuško in estradno umetnost (GUCEI) ter gledališke akademije LGTMiK v Sant Petersburgu. V svoji bogati karieri je imela številne samostojne gledališko-klovnovske nastope tako doma kot v tujini. Posnela je niz televizijskih oddaj, izdala je tri knjige pravljic ter zgoščenko z otroškimi pesmimi. Od leta 2004 je ustanoviteljica in umetniški vodja Rdečih Noskov – klovnov zdravnikov, Društva za pomoč bolnim in trpečim.
TINA JANEŽIČ (Slovenija)
Tina Janežič je diplomirala na mednarodni gledališki akademiji Lassaad v Bruslju. Tina: »Klovnada v učnem načrtu akademije pride na vrsto čisto na koncu, saj je osvajanje slednje eno najzahtevnejših in tisto, ki rabi največ podlage. Seveda je potem klovn tudi ta, ki te spremlja celo življenje in ti omogoča odkrivanje novih dimenzij in predstavlja vedno nov izziv za igralca…«
***
Koprodukcija: Zavod Bufeto in Evropska prestolnica kulture - Maribor 2012