Muzikal po tekstih Heinerja Müllerja
Laibach bodo skupaj z gostjami in gosti (Mina Špiler, Katarina Stegnar, Cveto Kobal, Sašo Vollmaier, Vier Personen Quartet, The Stroj in njegova svetost Peter Mlakar) pripravili dobro uro domoljublja. Nemškega. In vendar se domoljublja drži trans; je trans-nacionalno, trans-parentno, trans-formatorsko. Laibach tako ponuja dobro uro svežega, aktualnega in uravnoteženega – nemško-slovenskega – domoljubnega užitka. Odprto za vse: leniniste, maoiste, bicikliste, rumene jopiče, okoljevarstvenike, za vse tiste, ki »ko slišijo za besedo ‘narod’, zagrabijo za orožje!«
»Leta 1984 smo pripravili glasbo za predstavo Kvartet Heinerja Müllerja, ki so jo, v režiji Eduarda Milerja, uprizorili v Slovenskem narodnem gledališču v Ljubljani. Februarja 1985 smo po naključju srečali Heinerja Müllerja v Berlinu in izkazalo se je, da je Laibach poznal in je takrat tudi predlagal sodelovanje pri eni od njegovih prihajajočih gledaliških predstav. Na žalost se to ni zgodilo, je pa Heiner Müller pozneje uporabil nekaj naše glasbe v eni od svojih gledaliških produkcij. Leta 2019 smo prejeli vabilo Anje Quickert, vodje Internationale Heiner Müller Gesellschaft, ki je predlagala sodelovanje na predstavi Wir sind das Volk, ki temelji na besedilih Heinerja Müllerja. Premiera tega projekta se je zgodila v gledališču HAU (Hebbel am Ufer) v Berlinu 8. februarja 2020.«
- Laibach
“Takoj, ko se pojavi beseda ‘Volk’ (narod, ljudstvo, nacija), postanem sumljiv,” je leta 1990 pojasnil Heiner Müller. “To ni moj narod. Zelo dobro sem razumel, zakaj je Brecht vedno vztrajal pri besedi ‘populacija, ljudstvo’ namesto ‘narod’. Seveda je tak slogan ‘Mi smo ljudstvo’ neuporaben, sploh ne vžge.” Ljudska zborovanja, ki so leta 1989, ob rušitvi Berlinskega zidu, skandirala “Mi smo narod” in se uveljavila kot politični subjekt, takrat niso zvenela neupravičeno. Od takrat je izraz “Volk/narod” doživel globoke politične spremembe – ne samo v Nemčiji, temveč v Evropi, ZDA in v svetu. Etnični potencial “naroda” se je spet razkril, zaradi česar je postal instrument nacionalistične in rasistične izključenosti. V nekakšni globalni regresiji so se (desni, a tudi levi) populisti združili v fantazmi etnične, kulturne oziroma verske homogenosti.
Projekt Wir sind das Volk – ein Musical aus Deutschland končno združuje tisto, kar bi se že davno moralo zgoditi: Laibach in nemški dramatik in pesnik Heiner Müller skupaj. Mita o narodu ni mogoče pokopati, dokler duhovi spodjedajo njegov temelj. “Dialog z mrtvimi se ne sme prekiniti, dokler se ne razkrije, kateri del prihodnosti je bil pokopan z njimi.” Dobrodošli v breznu naroda!
- Anja Quickert