STA, 15. 9. 2015

V MGL krstna uprizoritev predstave sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije

V Mestnem gledališču ljubljanskem (MGL) bodo krstno uprizorili besedilo Simone Semenič z naslovom sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije. Režijo je prevzel Diego de Brea, ki je tekst označil kot družbeno angažiran. Kot je dejal, je z režijo želel predvsem doseči, da bi ga gledalec doživel emocionalno.
:
:
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza
Foto: Sebastian Cavazza

Po besedah direktorice in umetniške vodje MGL Barbare Hieng Samobor je Semenič besedilo, za katerega je letos prejela Grumovo nagrado, napisala po naročilu MGL. Besedilo, kot je dejala na včerajšnji novinarski konferenci, ni preprosto niti za režiserja niti za dramatika niti za igralce. Kuharice v njem predstavljajo ljudstvo, tri sofije so tri izjeme, soldati so moški.

Besedilo po njenih besedah sočasno preletava zgodovino in angažirano govori o sedanjosti, govori o vojaški in sodniški ter birokratski represiji, o množici in o posameznikih, o oportunizmu in idealizmu ter o prilagodljivosti in načelnosti človeka. Besedilo sooča prazne fraze s stavki, ki nekaj pomenijo.

Dramsko besedilo, ki ga je Hieng Samobor označila kot dramsko simfonijo, je, kot je poudarila, kompozicijsko in jezikovno izjemno dognano. Avtorica vanj vnaša tudi humor in psihologijo. Figure imajo močno korenino in natanko izpisan psihološki most.

Za režiserja je bilo, kot je dejal, besedilo izjemen izziv, saj ob prvem in drugem branju človek niti ne zazna vse globine, ki se skriva v njem. Izpostavil je, da gre za družbeno angažirano besedilo in nikakor za politični pamflet.

Glavna težava množice, ki jo v besedilu predstavljajo kuharice, je po režiserjevih besedah v njeni prilagodljivosti in nezmožnosti izraziti lastno stališče, saj je lažje vztrajati nekje, kjer nam ni dobro, kot narediti premik. Vso apokalipso okoli nas spremljamo kot igrani film. Človek je kaj pripravljen narediti šele, ko je sam prizadet. Izstop posameznika je danes običajno razumljen kot nekaj negativnega in nesprejemljivega. Tekst govori o tem, kako lahko danes ignoriramo vsako človeško komponento, je poudaril.

Nastanek igre so navdihnile usode treh izjemnih žensk, ki so v zgodovini človeštva pustile pomemben pečat. Nemka Sophia Magdalena Scholl, Rusinja Sofija Lvovna Perovskajeva in Francozinja Marie Sophie Germain so živele v različnih stoletjih in državah, vendar so imele sorodno usodo in lastno ime. Bile so neuklonljive aktivistke in intelektualke, ki so se vse življenje borile proti nasilju, neznanju in neenakopravnosti vseh vrst ter za svoja prepričanja plačale visoko ceno - Scholl in Perovskajevo so obsodili na smrt.

Lucidne dramske parafraze teh zgodovinskih posameznic so v dramskem besedilu Semeničeve ujete med pripovedovanja, klepetanja, prepiranja, komentiranja sedmih kuharic, ki pripravljajo hrano za vojake na fronti, in štirih soldatov, ki so zadolženi za eksekucijo vseh treh upornih sofij, besedilo predstave povzemajo v gledališču.

Dramaturginja predstave je Eva Mahkovic, kostumografinja Belinda Radulović. Igrajo Ajda Smrekar, Karin Komljanec, Bernarda Oman, Tina Potočnik, Mirjam Korbar Žlajpah, Tanja Dimitrievska, Stannina Boninsegna, Jaka Lah, Jožef Ropoša, Lotos Vincenc Šparovec, Milan Štefe in Jette Ostan Vejrup ter Anita Gregorec in Eva Jesenovec z Akademije za gledališče, radio, film in televizijo.

Premiera predstave, prva na velikem odru v letošnji sezoni, bo 16. septembra.

Povezani dogodki