STA, 12. 10. 2022

V ljubljanski Drami večjezična koprodukcijska predstava o mitu Prometeja

V ljubljanski Drami bo premiera predstave Prometej '22 v režiji madžarskega režiserja Gaborja Tompe, ki je nastala v koprodukciji z Madžarskim državnim gledališčem v Cluju in Državnim gledališčem Konstanca. Predstava po Ajshilovem Vklenjenem Prometeju z Igorjem Samoborjem v naslovni vlogi in igralcih iz treh gledališč bo štirijezična.
:
:
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana
Foto: BIRÓ István / SNG Drama Ljubljana

Kot je na novinarski konferenci uvodoma povedala ravnateljica ljubljanske Drame Vesna Jurca Tadel, je predstava s podnaslovom Hommage a Beckett del širšega mednarodnega projekta Zveze evropskih gledališč z imenom Katastrofa. Zveza povezuje 12 gledališč iz 11 evropskih držav. V Prometeju '22 igra 16 igralk in igralcev iz omenjenih treh gledališč, iz ljubljanske Drame sta to poleg Samoborja še Eva Jesenovec in mladi igralec Domen Novak. Poleg slovenščine, madžarščine in romunščine bo na odru slišati še angleščino, predstava pa bo pospremljena z nadnapisi, je povedala ravnateljica gledališča.

Tompa je predstavo po Ajshilovem Vklenjenem Prometeju zasnoval z dramaturginjo Agnes Kali. Povedal je, da je nastala v sodelovanju s Samoborjem, ki ga je spoznal kot igralca Fausta Tomaža Pandurja, s katerim sta bila povezana.

Tako kot celoten projekt tudi predstava jemlje za osnovo delo iz skupne zgodovine evropskih narodov - antike, obenem pa jo združi še z dramo Samuela Becketta Katastrofa. Predstava želi opozoriti na lik oz. mit Prometeja, ki na svet prinese luč, zaradi česar je, podobno kot Kristus, kar je tudi ena izmed aluzij, kaznovan. Igra tako poudarja pomen iskanja prave resnice, kar je v današnjem času zmede in lažnih novic zelo aktualno, je menil režiser.

V pogovoru za gledališki list je režiser povedal, da si je predstavo zamislil kot zgodbo, ki se dogaja v laboratoriju ali pa jedrski elektrarni, kamor pripeljejo vodilne intelektualce, ki jih mučijo z vsemi možnimi modernimi sredstvi, vključno z radioaktivnim sevanjem. Na ogled bo gledališka struktura, v kateri izvajajo eksperimente z ljudmi. Prometej je bil priklenjen na skalo in obsojen na počasno smrt, vendar pa se Ajshilova drama ne konča z njegovo smrtjo, kar pušča odprto tudi pričujoča predstava s protagonistom, ki spominja na Beckettov lik v pozi križanega.

Igor Samobor je povedal, da je Prometej predstavljen kot brezčasen lik. Prometej je eden najpomembnejših mitov. Njegov boj za resnico in razsvetljenstvo, ki smo ga po Samoborjevih besedah dobili z njegovo lučjo, moramo danes razumeti kot metaforo. "Prometej je zavetnik intelektualcev, ljudi, ki razmišljajo. Kaznovan je zaradi tega, ker je na svet prinesel resnico, česar elite nočejo. Danes je kaznovan vsak, ki na svet prinese karkoli pozitivnega," razmišlja Samobor.

Pri ustvarjanju predstave so uporabili prevod Kajetana Gantarja o Vklenjenem Prometeju. Scenografinja in kostumografinja je bila Carmencita Brojboiu, skladatelj Vasile Sirli, koreograf Ferenc Sinko, avtor videa Radu Daniel.

SNG Drama Ljubljana, Gabor Tompa