Dramo November je znameniti ameriški dramatik Mamet napisal leta 2008. Ravnatelj SNG Drama Ljubljana Ivo Ban je na včerajšnji novinarski dejal, da gre za sodoben tekst, ki se ne dotakne zgolj ameriške administracije, ampak se lahko kot koprena raztegne čez vse svetovno politično dogajanje.
November je najbolj politična drama v Mametovem bogatem opusu, je povedala prevajalka in dramaturginja Darja Dominikuš. Čeprav je dogajanje postavljeno v ovalno pisarno Bele hiše, bi bila to lahko katerakoli pisarna. V njej vlada prototip sodobnega predsednika z imenom Charles Smith, ki svojih osebnih in materialnih interesov ne skriva pod krinko delovanja v skupno dobro. Gre mu zgolj za to, da bo po izteku funkcije ohranil položaj, je pojasnila.
Zupančič se tokrat z Mametom spopada že četrtič. Kontroverznost Mametovih tekstov po njegovih besedah izhaja iz tega, "da se on v svoji nesporni dialoški in dramaturški briljanci ne izogiba aktualnim družbenim in političnim temam". November je po Zupančičevem mnenju zelo politična igra, saj postavlja jasna vprašanja o tem, kaj je demokracija, kaj so človekove pravice, kdo in na kakšen način piše zakone ter na kakšen način deluje oblast.
Režiserju se je v tej igri zdela zanimiva misel, da zahodni družbi pravzaprav ne vlada politika temveč trgovina in seveda korupcija, ker je politika v službi trgovine. "Mislim, da so take duhovite, družbeno angažirane igre, kot je November, v tem malce zaspanem, a vendar prevladujočem postmodernizmu pravzaprav redke in jih kot režiser z užitkom in odgovornostjo poskušam uprizarjati," je dejal Zupančič.
Mamet je v tekstu, ki bo v Sloveniji uprizorjen prvič, neusmiljen, prav tako nima pomislekov glede sovražnega govora. Njegov predsednik gre v tem smislu zelo daleč. Po besedah lektorice Tatjane Stanič je prav jezik nekaj posebnega, saj je glede na okolje, ki velja za kultivirano, čisto nasprotje tega - je prostaški in na trenutke celo primitiven. Prav z rabo jezika je dramatik označil, da je vodilnim v resnici vseeno.
V vlogi predsednikovega prototipa nastopa Matjaž Tribušon, ob njem pa bodo še Uroš Fürst, Jurij Zrnec, Alida Bevk in Andrej Nahtigal. Scenografijo je zasnovala Sanja Jurca Avci, kostumografijo Bjanka Adžić Ursulov, za glasbo je poskrbel Vanja Novak, za luči pa Milan Podlogar.
Povezave: