Od leta 2004, ko smo na Tednu slovenske drame v okviru spremljevalnega programa prvič uvedli DELAVNICE DRAMSKEGA PISANJA, se je njihov koncept spreminjal in razvijal v skladu z interesi udeležencev in našimi finančnimi zmožnostmi ter idejami. Preskusili smo že vse, od mednarodnih delavnic, na katere smo povabili pomembne goste iz tujine, do bolj individualno zastavljenega programa z najvidnejšimi slovenskimi dramatiki kot mentorji.
Že leta 2004 smo DELAVNICE izpeljali v okviru mednarodnega sodelovanja z angleškim gledališčem Royal Court iz Londona in revijo Sodobnost in jih naslednje leto nadaljevali v enaki obliki. V letih, ki so sledila, so se mednarodnim delavnicam aktivno pridružili še British Council in PreGlej ter zavod Integrali, v zadnjih letih pa smo jih razširili še na področje psihodrame in odkrivanje kreativnih potencialov pisanja pod vodstvom režiserja Tomija Janežiča in z uglednimi mednarodnimi strokovnjaki s tega področja. Na delavnicah so v teh letih sodelovali tudi uveljavljeni srbski in hrvaški dramatiki in gledališki teoretiki ter seveda mladi dramatiki. In ena od delavnic, ki se je začela na TSD, se je potem uspešno nadaljevala na festivalu Sterijevo pozorje, na katerem prav tako posebno pozornost posvečajo mladim dramatikom in njihovi promociji.
Tega sodelovanja sem se spomnila lani, ko smo se z dramaturginjama Tatjano Ažman in Petro Pogorevc vozile proti Novemu Sadu Sterijevemu pozorju naproti. V njuni prijetni družbi se mi je sredi vojvodinske ravnice tako porodila zamisel, da bi bilo tovrstno sodelovanje na TSD vredno nadaljevati, skupaj s slovenskim (z njim že nekaj let sodelujemo) in srbskim centrom ITI (ki ima svoje najdejavnejše člane prav na Sterijevem pozorju), pa tudi s hrvaškim centrom ITI, katerega člane smo lani (prav tako kot srbske) gostili v Kranju na 41. tednu slovenske drame.
Med festivalom se je ideja še razvijala in ugotovili smo, da bi bilo idealno, če bi na TSD v sodelovanju s srbskim in hrvaškim centrom ITI organizirali tripartitno Delavnico dramskega pisanja, na kateri bi sodelovali trije mladi obetavni dramatiki oziroma dramatičarke in mentorji iz omenjenih držav. Začela bi se na TSD v Kranju, nadaljevala v Zagrebu in sklenila v Novem Sadu z bralno uprizoritvijo dram, ki bi jih dramatiki napisali pod vodstvom mentorjev iz Slovenije, Hrvaške in Srbije. Ko sem načrt skupaj s predstavnico slovenskega ITI-ja Tatjano Ažman razkrila članu srbskega ITI-ja Svetislavu Jovanovu in odgovornim na Sterijevem pozorju, so ga z navdušenjem sprejeli. Z vso pripravljenostjo sta jo sprejela tudi predstavnika hrvaškega ITI-ja Željka Turčinović in Jasen Boko, in priprave so stekle.
V Prešernovem gledališču smo za slovenskega mentorja predlagali dramatika, gledališkega in filmskega režiserja ter pisatelja Vinka Möderndorferja, ki je sodeloval že na kar nekaj delavnicah na TSD in se je izkazal kot izvrsten in priljubljen mentor. Prav tako se nam je zdelo smiselno, da mentorstvo na Hrvaškem prevzame dramaturg, dramatik, pisatelj in eden najbol dejavnih članov hrvaškega centra ITI ter predsednik Mednarodnega foruma dramatikov ITI UNESCO Jasen Boko, ki je bil zadnji dve leti tudi član žirije za Šeligovo nagrado na TSD in je imel tako priložnost od blizu spoznati ustroj našega festivala. Iz srbskega centra ITI so za mentorja predlagali dramaturga in izrednega profesorja na Fakulteti dramskih umetnosti Boška Milina.
In kdo so tri mlade dame, ki bodo na delavnicah napisale nove drame? Simona Hamer, Sanja Savić in Lana Šarić so nadarjene in obetavne dramatičarke, ki jim bomo na delavnicah omogočili soočenje njihovih pristopov k dramski »materiji« s tremi mentorji. Predvsem pa poglobljeno in individualno delo. Za razliko od začetkov leta 2004, ko je bil program delavnic koncipiran pretežno kolektivno, se je leta 2007 pojavila potreba po bolj individualno zastavljenem sodelovanju mladih dramatikov z mentorji. DELAVNICO DRAMSKEGA PISANJA smo zato tistega leta oblikovali v želji, da bi povezali generacijo mladih dramatikov z generacijo mladih režiserjev in igralcev ter tako spodbudili zanimanje za mlado dramatiko tudi na ravni generacije. In prav na tej je sodelovala dramaturginja in dramatičarka Simona Hamer, ki je pod mentorstvom Sunčice Milosavljević in v sodelovanju z režiserjem Juretom Novakom začela razvijati in pisati »mini dramo«, iz katere je pozneje nastalo njeno prvo dramsko besedilo z naslovom Taubeka.
Mednarodna DELAVNICA na letošnjem TSD bo velika priložnost za tri obetavne dramatičarke, hkrati pa tudi za povezovanje in izmenjavo izkušenj med hrvaškimi in srbskimi ustvarjalci in festivali. In seveda za promocijo slovenske dramatike. Zato vsem sodelujočim na letošnjih DELAVNICAH želim veliko uspešnega dela, ustvarjalnega zanosa in prijetnega druženja.
Marinka Poštrak, vodja umetniškega oddelka in koordinatorka delavnic dramskega pisanja
***
Sodelovanje Mednarodnega gledališkega inštituta in Tedna slovenske drame
Slovenski center ITI, ki ponovno deluje od leta 2008, že četrtič daje pobudo za sodelovanje v okviru spremljevalnega sporeda Tedna slovenske drame. Po mednarodni okrogli mizi, namenjeni mreženju festivalov (2009), mednarodnih okroglih mizah, ki so potekale v sodelovanju z Mednarodnim forumom dramatikov pri ITI, in po Mednarodnem forumu dramatikov – IPF ITI (International Playwrights Forum) leta 2010 in 2011 je letošnje dogajanje naravnano bolj praktično.
Regionalna delavnica dramskega pisanja, ki bo potekala v sodelovanju nacionalnih centrov ITI iz Hrvaške, Srbije in Slovenije, IPF ITI in dveh nacionalnih festivalov (TSD v Kranju in Sterijevo pozorje v Novem Sadu), hkrati pomeni tudi prvo tovrstno mednarodno sodelovanje v okviru mreže ITI. Vse od osamosvojitve dalje je bilo namreč delo nacionalnih centrov v takih povezavah in tovrstno sodelovanje skorajda nemogoče, šele zdaj je opaziti oživitev regije in s tem nove možnosti za sodelovanje. Lani se je mreži pridružil nacionalni center v Srbiji, v teh dneh pa se odpira novi center v Bosni in Hercegovini, kar seveda pomeni številne nove poti za tovrstno projektno ter tudi medfestivalsko povezovanje in sodelovanje.
Osnovna ideja mednarodne delavnice je izmenjava gledaliških, pisateljskih izkušenj in znanja ob aktivnem sodelovanju med mentorji in mladimi dramatiki iz Slovenije, Hrvaške in Srbije. Delo bo potekalo v treh ciklih, v Kranju konec marca v sklopu festivala TSD, v Zagrebu konec aprila ter v Novem Sadu na začetku junija v okviru Sterijevega pozorja, rezultat projekta pa bo odrska predstavitev vseh treh del.
V projektu bodo kot mentorji sodelovali Vinko Möderndorfer, Boško Milin in Jasen Boko ter tri mlade dramatičarke, Simona Hamer, Sanja Savić in Lana Šarić. Namen projekta je nastanek treh novih dramskih del, ki jih bodo dramatičarke gradile ob pomoči priznanih mentorjev, ti pa bodo z njimi sodelovali v Kranju, Zagrebu in Novem Sadu, torej vsak mentor posebej na svojem »prizorišču«. Celotna ekipa se bo ob koncu sestala v Novem Sadu; takrat bomo pripravili tudi skupno srečanje vseh sodelujočih ter si izmenjali izkušnje, ki si jih bomo nabrali ob našem prvem skupnem projektu.
Skupnemu projektu treh nacionalnih centrov ITI, dveh nacionalnih festivalov in IPF ITI želiva uspešen začetek in odmevne rezultate, mentorjem in mladim dramatičarkam pa veliko dobrih zamisli in ustvarjalnega zagona. Hkrati se zahvaljujeva tudi gostiteljem tega dogodka in vseh treh delavnic: Tednu slovenske drame v Kranju in Prešernovemu gledališču Kranj z direktorico Mirjam Drnovšček in dramaturginjo Marinko Poštrak, Hrvaškemu centru ITI in predsednici Željki Turčinović, Srbskemu centru ITI in predsedniku Svetislavu Jovanovu ter festivalu Sterijevo pozorje v Novem Sadu.
Tatjana Ažman, predsednica SC ITI in članica Mednarodnega izvršnega sveta ITI (Executive Council ITI Worldwide)
Jasen Boko, predsednik Mednarodnega foruma dramatikov ITI
***
Mentorji
Vinko Möderndorfer
Vinko Möderndorfer je vsestranski gledališki in literarni ustvarjalec. Rodil se je leta 1958 v Celju. Leta 1981 je opozoril nase z odmevno pesniško zbirko Mah, leta 1982 je s predstavo Snubač A. P. Čehova diplomiral iz gledališke režije na ljubljanski AGRFT. Istega leta je izšel njegov dramski prvenec Kruti dnevi. Temu so sledile številne drame in komedije, med njimi Prilika o doktorju Mengeleju (1986), Help (1988), Camera obscura (1990), Transvestitska svatba (1994), Hamlet in Ofelija (1994), Štirje letni časi (1995) in še številne druge, s katerimi si je pridobil sloves enega najuspešnejših slovenskih komediografov. Za svoja dramska besedila je prejel številne nagrade. Vaja zbora (1998), Limonada slovenica (1999), Podnajemnik (2001), Na kmetih (2003) in Šah mat (2006) so na Dnevih komedije v Celju prejele nagrado za najboljše komedijsko besedilo. Pohvali se lahko tudi z največ za nagrado Slavka Gruma nominiranimi dramami (na razpisu v okviru Tedna slovenske drame v Kranju). Med nominiranimi besedili so bila naslednja: Tri sestre (2002), Na kmetih (2003), Mefistovo poročilo (2003, 2004), Mrtve duše (2005), Na dnu (2006), Lep dan za umret (2007), Spalnica ali Sveti Jurij ubija zmaja in Vaje za tesnobo (2011) ter Vaje za tesnobo in Deset (2012).
Boško Milin
Boško Milin se je leta 1966 rodil v Beogradu. Študij dramaturgije na Fakulteti dramskih umetnosti v Beogradu je končal leta 1989, leta 2000 pa je magistriral iz teatrologije. Napisal je več kot trideset radijskih iger in dramatizacij, ki so jih izvedli na valovih Dramskega programa Radia Beograd. Do leta 1994 je kot asistent režije sodeloval z gledališko skupino Theater zum Fürchten. Med letoma 1993 in 1995 je bil dramaturg v Narodnem gledališču v Beogradu, od leta 1994 deluje kot predavatelj na katedri za dramaturgijo tamkajšnje Fakultete dramskih umetnosti. Trenutno kot izredni profesor vodi seminarje pisanja radijskih iger, gledališke kritike in izvirnih celovečernih dram. Predava tudi teorijo drame 18. in 19. stoletja. Sodeloval je na več teatroloških simpozijih, bil član uredništva gledališke revije Scena, sodelavec berlinske revije Theater der Zeit in zagrebške revije Kazalište. Stalno sodeluje z beograjsko revijo TFT (Teatar, film, teorija). Med letoma 2000 in 2002 je bil selektor Sterijevega pozorja ter član več gledaliških in filmskih žirij.
Nagrade:
- srebrna medalja Univerze umetnosti 2001
- Sterijeva nagrada za gledališko kritiko 2008
- Sterijeva nagrada za gledališko kritiko Miodrag Kulundžić 2010
Jasen Boko
Jasen Boko je diplomiral iz dramaturgije in svetovne književnosti. V Hrvaškem narodnem gledališču (HNK) v Splitu je deloval kot dramaturg, v Slobodni Dalmaciji pa kot novinar in urednik. Na Filozofski fakulteti splitske univerze je deset let predaval lutkarstvo in odrsko kulturo. Predseduje Mednarodnemu forumu dramatikov (International Playwrights' Forum, ITI UNESCO). Več kot dvajset njegovih dram ter lutkovnih iger za otroke in mladino so prek štiridesetkrat uprizorili na poklicnih odrih po Hrvaški, v Sloveniji, Bosni in Hercegovini ter Srbiji, vrsta njegovih del pa je bila uprizorjena v dramskem programu hrvaškega radia. Za lutkovno igro Kako je angel dobil krila je prejel nagrado za novo otroško dramsko besedilo – Mali Marulić, za besedilo O zelju in bogovih pa leta 2010 nagrado Marina Držića. Objavil je več knjig: Gledališka ura in druge drame (1995), Nova hrvaška drama (2002), Tin, trideset let potovanj (2005), Peta stran sveta (2006), Zapisi iz gledališkega (so)mraka (2007), Na svileni poti (Kako nam je Marko Polo lagal) (2009), Zgodbe iz muzeja (2010) in Gledališče (2012). Kot selektor ali član žirije je sodeloval s številnimi mednarodnimi festivali. Lani je bil član strokovne žirije Tedna slovenske drame.
***
Dramatičarke
Simona Hamer
Simona Hamer (1984) je diplomirana dramaturginja, dramatičarka in producentka, ki se je med študijem dramaturgije na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo vzporedno izobraževala še na Maskinih seminarjih sodobnih scenskih umetnosti, v Šoli ustvarjalne kritike, Pre-Glejevem Laboratoriju, seminarju dramskega pisanja (mentor Dušan Jovanović) ter različnih delavnicah dramskega pisanja v Sloveniji in v tujini. Objavila je drami Taubeka (Dramober 2008) in Tik–tak (Dramober 2009). Kot dramaturginja je delovala v Gledališču Glej, trenutno pa je umetniški sovodja KD Integrali in članica umetniške skupine Preglej.
Sanja Savić
Sanja Savić se je rodila v Sarajevu leta 1988. Osnovno šolo in gimnazijo je končala na Palah, študij dramaturgije pa na Fakulteti dramskih umetnosti v Beogradu. Piše drame, kratke zgodbe, scenarije, občasno tudi pesmi. Obiskuje podiplomski študij na katedri za dramaturgijo Fakultete dramskih umetnosti v Beogradu. Junija 2012 je izšla prva zbirka zgodb Kad žirafa progovori. V reviji Scena iz Novega Sada je bila objavljena njena drama Kod šejtana ili Jedna dobra žena, dramo Umri da ti kažem pa so leta 2011 uprizorili v Kulturnem centru Pale. Udeležila se je več scenarističnih delavnic (Festival filmskega scenarija v Vrnjački Banji leta 2008 in 2011, Bridge Fest v vzhodnem Sarajevu 2009 ter Tržaški filmski festival 2012). Trenutno pripravlja scenarija za dva kratka interaktivna filma, režijo kratkega igrano-animiranega filma Kako mravi i krave utiču na ženski život; sodeluje pri realizaciji srednjemetražnega risanega filma Mika mrav ter pri pisanju scenarija za celovečerni film Travniška kronika po romanu Iva Andrića.
Lana Šarić
Lana Šarić je svojo poklicno pisateljsko pot začela leta 2001, ko se je vpisala na oddelek za dramaturgijo na Akademiji dramskih umetnosti v Zagrebu, kjer je leta 2007 diplomirala. Piše drame, radijske igre, filmske in televizijske scenarije, dramatizacije in priredbe. Režirala je gledališke predstave in film. Od leta 2005 so v gledališčih uprizorili njene drame Meso (&TD Zagreb) v njeni režiji, Ifigenija (Mala scena, Zagreb, I. Šimić), Neboder (INK Pulj, E. Liverić), Balada o pingvinu (Gledališče slepih in slabovidnih Novo življenje, I. Plazibat) in Mala djeca, veliki ljudi (Narodno učilište Dubrava, Zagreb, R. C. Gatica). S svojima dramama Dupin, rak i lastavica ter Meso (2004, 2005) je sodelovala na forumih dramatikov Interplay v Grčiji, World Interplay v Avstraliji ter na Autorenforumu v Nemčiji. Od leta 2010 je glavna urednica spletne strani Drame.hr, ki je namenjena promociji in predstavitvi hrvaške dramatike.
(Vir: 42. Teden slovenske drame. Prešernovo gledališče Kranj, 2012)
Povezava: Spletna stran Tedna slovenske drame
***