Ko ne gre brez politizacije
Razmerja moči na lokalni ravni so bila v ospredju razprave pred letošnjo izvedbo festivala. Kot je za nemško tiskovno agencijo dpa zapisal Albert Otti, se je ta začela z demonstracijami proti novi konservativno-desničarski koaliciji med ÖVP in FPÖ na deželni ravni, kjer je nekdanji glavni igralec v Sleherniku Cornelius Obonya pozval k bojkotu otvoritvene slovesnosti festivala. Direktor festivala Markus Hinterhäuser je nato v intervjuju za dunajski časnik Der Standard zavrnil politiko FPÖ, a kot je dejal, so bile potrebne politične strategije namesto "teh večno enakih ritualov ogorčenja".
Sledila je feljtonska razprava, v kateri so Hinterhäuserja kritizirali kot oportunista. V ozadje pa je bilo potisnjeno dejstvo, da letošnji program opere in gledališča tematizira tudi družbeno-politična vprašanja. V ta okvir sodi tudi nova produkcija gledališke klasike Slehernik v režiji Michaela Sturmingerja in z Michaelom Maertensom v naslovni vlogi.
"Na gledaliških in opernih odrih v Salzburgu se občinstvo ne sooča z dnevno politiko, temveč s širšimi političnimi vprašanji, kot sta razmerje moči med spoloma in preganjanje," je zapisal Otti.
Kot primere je navedel, da bo vlogo smrti v Sleherniku igrala Valerie Pachner, da je režiser Ulrich Rasche naslovno vlogo v drami Nathan der Weise Gottholda Ephraima Lessinga dodelil igralki Valeriji Čeplanovi - po podatkih uradne spletne strani bo v predstavi nastopila tudi Špela Mastnak na bobnih - in da je režiser Martin Kušej dal vedeti, da v svoji interpretaciji Mozartove opere Figarove svatbe vidi v ospredju ženske.
Tudi opera o beguncih
Operni program vključuje tudi dramo o beguncih Grški pasijon Bohuslava Martinuja, ki je bila premierno uprizorjena leta 1961 in zaradi množičnih smrti v Sredozemlju postaja vse bolj aktualna. Na oder jo je postavil režiser Simon Stone, glasbeno jo bo vodil Maxime Pascal.
Po drugi strani pa lahko ljubitelji opere pričakujejo glasbeni in ne politični vrhunec, ko bo sopranistka Asmik Grigorian debutirala kot Lady Macbeth v Verdijevi operi Macbeth. Tudi Verdijev Falstaff v režiji Christopha Marthalerja ima vrhunsko zasedbo z Geraldom Finleyjem v glavni vlogi.
V dramskem programu bo tudi priredba filma Ljubezen Michaela Hanekeja, ki odpira vprašanja o tem, kako se družba sooča s starostjo, boleznijo in smrtjo. Haneke je za film prejel oskarja in zlato palmo. Priredbo za oder je opravila režiserka Karin Henkel. V Brechtovem Kavkaškem krogu s kredo pa se bo festival dotaknil redko prikazane perspektive o rojevanju in izgubi otrok. "Kajti švicarski ansambel Hora, ki ga sestavljajo igralci s kognitivnimi motnjami, želi material prenesti na oder z zelo osebnimi perspektivami," piše dpa.
Uradni začetek z Mozartovim Figarom
Hofmannsthalov Slehernik po tradiciji uvede priznani avstrijski kulturni festival, uradno pa ga bodo odprli s premiero Mozartove Figarove svatbe 27. julija. Dirigiral bo Raphael Pichon, ki je v Salzburgu debutiral leta 2018. Po Cosi fan tutte in Don Juanu, ki sta bili na sporedu v preteklih sezonah, so Figarovo svatbo pripravili kot zadnjo od treh oper, ki jih je skladatelj uglasbil na libreto Lorenza da Ponteja.
Na vprašanje APA, ali bodo na festivalu kdaj morda uprizorjene v istem poletju, je Hinterhäuser odvrnil, da se o tem sprašuje tudi sam in da bi jih bilo zanimivo videti kot celoto, denimo leta 2026. Do takrat mu sicer traja pogodba festivalskega direktorja.
Koncertni del bo do konca avgusta, ko se bo festival zaključil, ponudil številne nastopajoče. Med zvezdniški solisti letošnje sezone so violinist Renaud Capucon ter pianista Igor Levit in Mitsuko Uchida, med gostujočimi orkestri pa Berlinski filharmoniki s Kirilom Petrenkom in Bostonski simfoniki z Andrisom Nelsonsom. Prvi koncert bo na sporedu v četrtek, in sicer iz cikla duhovne glasbe, kamor uvrščajo sakralne skladbe, letos med drugim dela Claudia Monteverdija, Olivierja Messiaena, Sofije Gubajdulina in Johna Cagea.