Kaja Novosel, Program Ars, 15. 3. 2024

Potovanje na robu noči: skupni projekt Prvega, Programa Ars in Vala 202 potuje na Prix Marulić

Radio Slovenija bo tudi letos sodeloval na festivalu Prix Marulić, tokrat z radijskim dokumentarcem o ddr. Evgenu Bavčarju. Šestindvajseti mednarodni festival igrane in dokumentarne radijske drame bo med 24. in 29. majem gostil otok Hvar.
:
:

Evgen Bavčar pred svojo domačijo v Lokavcu / Foto: Radio Slovenija

Izmed 68 radijskih del iz 26 različnih držav se je med nominiranke Prix Marulić v kategoriji radijska drama uvrstilo enajst del, v kategorijah kratke forme in dokumentarcev pa v vsaki po deset radiofonskih del. Med temi je tudi skupni projekt Prvega, programa Ars in Vala 202 z naslovom Potovanje na robu noči. Radijska igra v ospredje postavlja filozofa, umetnika, esejista, pisatelja, kulturnika in borca za pravice slepih ddr. Evgena Bavčarja. Zvočni dokumentarec znotraj protagonistovega štiridesetletnega snemanja petja slavčka v majski noči odpira širše razmisleke o slepoti in zaslepljenosti, eksistencialnih bližinah in oddaljenostih ter o položaju slepih skozi čas. Radijsko igro sta idejno zasnovala Luka Hvalc in Mojca Delač, ki sta scenarij ustvarila skupaj s protagonistom ddr. Evgenom Bavčarjem ter režiserko dokumentarca Saško Rakef. Tonski mojster je bil Urban Gruden.

Ddr. Evgen Bavčar je ob ustvarjanju in snemanju radijske igre, ki je potekalo spomladi 2023 v Lokavcu pri Ajdovščini, na otoku Capri in v Neaplju, povedal: "Sodelovanje z ekipo RTV Slovenija na temo odnosa vizualne in nevidne realnosti mi je omogočilo, da še enkrat podoživljam nekatere značilnosti eksistence slepih. V pogledu spoznavanja realnosti smo slepi v neke vrste kompliciteti z radijci, ki se s svojim ustvarjanjem obračajo na nevidno publiko, ki je metaforično povedano tudi slepa. Radio je medij posredovanja besede, ki svoji nevidni bralnosti naredi stvari vidne."

Mojca Delač pa je pred oktobrsko premiero lani takole strnila misli: "Naša nosilna zgodba se je rodila spontano, med raziskovanjem in prvimi pogovori v Ajdovščini. Prav potihoma je tako močno kljunila v ustvarjalno lupino, da se je osvobodila in poletela. Za nami je zares neverjetno popotovanje, ki je, upam si reči, vse ustvarjalce globoko in intimno nagovorilo."

Tudi domača strokovna javnost je kakovost dokumentarca prepoznala predvsem v poetičnosti in poglobljenem raziskovanju zvoka. Kritičarka Tjaša Bertoncelj je v sklepni misli kritike zapisala: "Osrednja pripoved združuje avtorjevo poetično simboliko in filozofsko interpretacijo vsakodnevnega. Razprava pa sega tudi do eksistencialnih vprašanj, vključno z vprašanjem smrti in spodobnosti narave, da lajša in daje voljo do življenja. Pri tem pa svet narave ni postavljen v šibko ali manjvredno pozicijo. Radijska igra Potovanje na robu noči, nasprotno, opeva moč narave, moč svobode, zvoka in misli. V samoumevnem najde globino."

Dokumentarec Potovanje na robu noči se bo tako konec maja na otoku Hvar predstavil z drugimi nominiranci, ki prihajajo iz Nemčije, iz Irske, iz Italije, Združenega kraljestva in iz Hrvaške. Radijski dokumentarec je bil del triletnega projekta B-AIR, v katerem je devet partnerskih organizacij iz sedmih evropskih držav pod vodstvom Radia Slovenija raziskovalo vlogo zvoka v razvoju človeka. Projekt je bil finančno podprt v okviru programa Evropske unije Ustvarjalna Evropa in Ministrstva za kulturo.

Radio Slovenija, Hvar, Potovanje na robu noči, Hrvaška, Prix Marulić, Evgen Bavčar

Kaja Novosel, Program Ars, 2. 1. 2023
Začenja se veliko praznovanje!
Kaja Novosel, Program Ars, 23. 4. 2024
Kaj se zgodi, če prepletemo ptičje petje s klasično glasbo